第十课-复习(一)
在今天这节课和下一课中让我们复习一下儿在前四课中所学到的语法和词汇。复习的第一部分是有关疑问句的课文和一些语法现象及其用法。如:加冠词和不加冠词名词的复数形式及动词“是和“有的现在、陈述式。
Irina Ivașcu (逸雪), 15.09.2016, 12:46
Lecţia 10 – Recapitulare (partea I)
第十课-复习(一)
亲爱的听众,大家好!Bună ziua dragi ascultători!又到了罗语教学节目时间了。Bun venit la o nouă lecţie de limba română!
在今天这节课和下一课中让我们复习一下儿在前四课中所学到的语法和词汇。复习的第一部分是有关疑问句的课文和一些语法现象及其用法。如:加冠词和不加冠词名词的复数形式及动词“是和“有的现在、陈述式。
Text课文
Ale cui sunt aceste lucruri? 这些东西是谁的?
Ale cui sunt lucrurile de pe masă?
桌上的东西是谁的?
Lucrurile de pe masă nu sunt ale mele.
桌上的东西不是我的。
Atunci ale cui sunt?
那是谁的?
Sunt ale tale.
是你的。
Ba nu, nu sunt nici ale mele.
不,也不是我的。
Atunci, cred că sunt ale mamei, da, da, sunt ale ei, ale mamei.
那我想(认为)是妈妈的,是的,是她的,是妈妈的。
Hm, nu sunt nici ale mamei, sunt ale copiilor.
哼,也不是妈妈的,是孩子的。
Cărţile sunt ale Evei, sunt ale ei. Creioanele sunt ale lui Alexandru, sunt ale lui.
书是埃瓦的,是她的(书)。铅笔是亚历山德鲁的,是他的(铅笔)。
Astea sunt lucrurile lor, ale copiilor.
这是他们的东西,是孩子的。
Ale cui sunt merele de pe farfurie? Merele de pe farufurie sunt ale mele.
盘子上的苹果是谁的?盘子上的苹果是我的。
Ale tale? Nu sunt ale copiilor?
(是)你的吗?不是孩子的吗?
Nu, nu sunt ale copiilor, sunt ale mele, ale lor sunt în ghiozdan.
不,不是孩子的,是我的,他们的(苹果)在背包里。
Ba nu, ale Evei nu sunt în ghiozdan, ale ei sunt încă pe masă.
不,不对吧,埃瓦的不在背包里,她的(苹果)还在桌子上。
Uite, pe jos este un măr mare, al cui este?
你看,地上有一个大苹果,是谁的?
Este al meu!
是我的!
Ba nu, nu este al tău, este al meu! A ta este banana, banana este a ta.
不,不是你的,是我的!你的是香蕉,香蕉是你的。
Vocabular生词:
nici 也不(副词)
cred că 想,认为(动词,第一人称,现在时,陈述式)
ghiozdan 背包(名词,中性)
măr 苹果(名词,中性)
banană 香蕉(名词,阴性)
farfurie 盘子(名词,阴性)
Gramatică语法
接下来让我们复习一下儿在前四课中所学到的语法!
(一)Pluralul substantivelor加冠词和不加冠词名词的复数
1)阳性名词的复数构成法:
不加冠词的阳性名词的复数结尾都是-i,加冠词的阳性名词还要加一个-i,所以阳性名词加冠词后词尾有两个“i(“-ii),这两种词形之间的区别读起来是:有一个“I的不加冠词的名词词尾的“i要轻读,有两个“i的加冠词名词的词尾是“ii要重读,如:“taţi – taţii。
例子:
văr – veri – verii 堂兄弟/表兄弟
an – ani – anii 年/岁
doctor – doctori – doctorii 大夫
词尾是用元音结束的阳性名词,词尾的“-i代替这个元音,另外有的词还可以出现语音交替现象,例如:
frate – fraţi – fraţii 兄弟
如果丢掉词尾的元音之后,阳性名词的最后发音是“i,不加冠词和加冠词的名词词尾分别有两个和三个“i,有三个“i(-iii)的加冠词名词词尾的读音要加重拉长,会听到两个“i的发音,例如:
fiu – fii – fiii 儿子
copil – copii – copiii 孩子
例子:
Eu am un frate. 我有一个哥哥。
El are doi fraţii. 他有两个兄弟。
Fraţii mei sunt aici. 我的兄弟在这儿。
Prietena mea are un fiu. 我的女朋友有一个儿子。
Prietena ta are doi fii. 你的女朋友有两个儿子。
Fiii mei sunt aici. 我的儿子在这儿。(这里儿子是复数)
2) 阴性名词的复数构成法:
不加冠词名词的两个复数结尾形式是:-e,和-i, 加冠词的结尾形式是:–le,例如 :
ă-e
verişoară – verişoare – verişoarele 表姐妹
fiică – fiice – fiicele 女儿
cameră – camere – camerele 房间
haină – haine – hainele 衣服
例子:
Eu am o verişoară. 我有一个表妹。
Tu câte verişoare ai? 你有几个表姐妹?
Verişoarele mele sunt în curte. 我的表姐妹在院子里。
Eu am o cameră. 我有一个房间。
Camera mea este aici. 我的房间在这儿。
Camerele lor sunt acolo. 他们的房间在那儿。
-i
sufragerie – sufragerii – sufrageriile 客厅
bucătărie – bucătării – bucătăriile 厨房
minge – mingi – mingiile 球
floare – flori – florile 花儿
Pisica este în sufragerie. 猫在客厅里。
Casa mea are două sufragerii. 我的房子有两个客厅。
Sufrageriile lor sunt mari. 他们的客厅很大。
Ion are o minge. 伊昂有一个球。
Copiii se joacă cu două mingi. 孩子用两个球玩儿。
Mingiile sunt la copii. 球在孩子那儿。(指多个球)
有些阴性名词复数形式的变化是不规则的,如:
o soră – două surori – surorile 姐妹
3) 中性名词的复数构成法:
不加冠词的中性名词的复数结尾都是 -uri, -e, 没有一定的规律,加冠词后的结尾是–le,例如:
stilou – stilouri – stilourile 钢笔
dulap – dulapuri – dulapurile 衣柜
grădiniţă – grădiniţe – grădiniţele 幼儿园
(二)Verbele a fi şi a avea 动词“是和“有的现在、陈述式
a avea“有
eu am 我有
tu ai 你有
el are 他/她有
a fi “是
eu sunt 我是 noi suntem 我们是
tu eşti 你是 voi sunteţi 你们是
el este 他/她是 ei/ele sunt 他们/她们是
Exemple 例子:
Eu sunt studentă la Universitatea Bucureşti. 我是布加勒斯特大学的学生。
Tu eşti prietena mea. 你是我的女朋友。
El este tatăl meu. 他是我爸爸。
Noi suntem copiii profesoarei. 我们是老师的孩子。
Voi sunteţi doi băieţi mari. 你们是两个大男孩儿。
Ei sunt verii mei. 他们是我的表兄弟。
Ele sunt fetele mele. 她们是我的女儿。
好,今天我们的罗语教学课程到此结束了,下次节目时间再见!La revedere!