Vot în diaspora – acte necesare pentru atestarea reședinței
Ce acte pot prezenta românii din străinătate pentru a dovedi reședința în alt stat din Europa sau din lume.
România Internațional, 09.02.2016, 15:59
Ministerul Afacerilor Externe supune consultării publice un proiect de ordin de ministru prin care se stabilesc documentele care atestă reşedinţa în străinătate pentru cetăţenii români, anunță Agerpres. Documentul are ca scop înlesnirea votului în diaspora pentru alegerile parlamentare din toamnă. Proiectul este disponibil pe site-ul MAE și conține date care atestă reşedinţa în străinătate în cazul a 143 de state.
Astfel, românii stabiliți în Italia pot atesta reședința prin cartea de identitate italiană, paşaportul italian, cartea de identitate italiană pentru cetăţenii străini, atestatul de şedere/de înscriere în registrul populaţiei, certificatul de rezidenţă emis de primăria italiană locală, certificatul de stare civilă privind componenţa familiei, certificatul cumulativ de stare civilă şi reşedinţă sau prin permisul de şedere.
În cazul românilor aflați în Spania, aceștia pot face dovada adresei pe baza cărţii de identitate spaniole, a paşaportului spaniol, a certificatului de cetăţean comunitar, a certificatului de rezident comunitar, a cărţii de reşedinţă. Reşedinţa în străinătate în cazul unui român aflat în Spania se mai poate demonstra printr-un document care atestă înscrierea în registrul municipal sau cu dovada depunerii actelor în vederea obţinerii certificatului, dar şi prin certificatul de reşedinţă.
Reședința în Franța poate fi demonstrată prin carte de identitate franceză, paşaport francez, titlu de sejur francez (modelul electronic şi carte de rezident), recipisă temporară care înlocuieşte titlul de sejur expirat sau pierdut, adeverinţe, certificate şi atestate eliberate de autorităţile locale, prin care primarul/funcţionarul primăriei certifică şi semnează faptul că solicitantul domiciliază în Franţa, certificate sau adeverinţe de şcolarizare, atestat care conţine numărul naţional de asigurare medicală, ultimul aviz de impozitare, dovada calităţii de şomer (cu valabilitate de un an), permis de conducere francez, card de asigurare medicală, atestat de domiciliu eliberat de Ministerul de Interne francez, documente eliberate funcţionarilor instituţiilor şi organizaţiilor internaţionale cu sediul în Franţa.
Românii din Marea Britanie pot face dovada reședinței prin: paşaport britanic, colant sau ştampilă aplicată în paşaportul românesc care atestă reşedinţa, colant sau vinietă aplicată în paşaportul românesc privind dreptul de şedere, certificate de înregistrare, autorizaţia de muncă, documentul care atestă reşedinţa permanentă, documentul care atestă înregistrarea la autorităţile locale privind confirmarea şi stabilirea taxelor locale, respectiv adeverinţa de plată a impozitelor la autorităţile centrale sau locale, permisul de conducere britanic, documentul care conţine numărul naţional de asigurare, document care conţine numărul de asigurare, certificat de naturalizare, contract de închiriere a locuinţei înregistrat la autorităţile locale, extras de cont bancar curent de la o bancă din Marea Britanie, facturile de plată utilităţi în Marea Britanie.
Conaționalii stabiliți în Germania pot prezenta cartea de identitate germană, paşaportul german, adeverinţa privind domiciliul permanent/reşedinţa, adeverinţa privind dreptul la liberă circulaţie şi la alegerea domiciliului în UE, permisul de muncă (numai pentru persoanele care deţin şi cetăţenia germană), permisul de şedere pe durată determinată, permis de şedere, permisiunea de stabilire permanentă, permisiunea de şedere permanentă UE, certificatul de încetăţenire (numai pentru persoanele care deţin şi cetăţenia germană).
Proiectul prevede ca românii din Republica Moldova să facaă dovada reședinței prin buletinul de identitate moldovenesc, paşaportul moldovenesc sau permisul de şedere temporară.