Paşaportul simplu electronic pentru cetăţeni români cu domiciliul în străinătate (CRDS)
Puteţi beneficia de paşaport CRDS dacă sunteţi cetăţean român care are atribuit un Cod Numeric Personal şi dacă se respecta anumite cerinţe.
România Internațional, 28.02.2021, 13:37
Cetăţenii români care doresc să-şi legalizeze domiciliul din străinătate în evidenţele din România, pot să solicite emiterea unui paşaport cu menţiunea ţării de domiciliu (ce poartă acronimul CRDS, de la Cetăţean Român cu Domiciliul în Străinătate), informează rotalianul.com, conform datelor de pe site-ul MAE
Obținerea unui pașaport CRDS (cetățean român cu domiciliul în străinătate) presupune retragerea cărții dvs. de identitate și inscripționarea mențiunii domiciliu în Italia (exemplu) pe pagina 3 a pașaportului.
Acest tip de paşaport nu restrânge în niciun fel drepturile cetăţeneşti, dar pot exista unele avantaje sau dezavantaje, în funcţie de situaţia şi opţiunile personale ale fiecăruia:
*nu mai este necesară cartea de identitate pentru obţinerea noului paşaport (cea existentă se retrage din uz, chiar dacă este expirată). Ca urmare, se va avea grijă apoi doar de valabilitatea unui singur document (paşaport), nu două (carte de identitate şi paşaport);
*faptul că nu se mai deţine o carte de identitate nu afectează drepturile şi îndatoririle privind proprietăţile mobile şi imobile aflate în România pe numele titularului paşaportului CRDS. Evidenţa în ţară a persoanelor CRDS se ţine după ultimul loc de domiciliu avut în România şi după reşedinţa declarată în România (după caz);
*se intră în comunitatea cetăţenilor români CRDS, care permite, de exemplu, participarea la scrutinele electorale organizate în străinătate doar în baza paşaportului (fără necesitatea prezentării altor acte care atestă locuirea legală în acea ţară);
*pentru posesorii de paşapoarte CRDS este mai facilă operaţiunea repatrierii (a restabilirii domiciului în România), care permite şi scutirea de taxe vamale pentru aducerea în România a bunurilor personale în urma repatrierii.
Posesorii de paşapoarte CRDS pot, oricând doresc, să stea o perioadă mai îndelungată în România (peste 15 zile), să solicite o carte de identitate provizorie pentru perioada petrecută în ţară. Valabilitatea acestui document poate varia între o lună şi un an, în funcţie de situaţia personală a solicitantului (cât timp va petrece în ţară), mentionaeză MAE.
Cererea pentru eliberarea paşaportului trebuie depusă personal.
Puteţi beneficia de paşaport CRDS dacă sunteţi cetăţean român care are atribuit un Cod Numeric Personal şi dacă:
*aţi dobândit drept de şedere pentru o perioadă de cel puţin un an sau, după caz, aveţi prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
*aţi dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv în scopul reunificării familiale cu o persoană care are domiciliul în statul respectiv;
*aţi dobândit drept de lungă şedere sau drept de şedere permanentă;
*aţi dobândit cetăţenia statului respectiv;
*aveţi drept de muncă;
*sunteţi înscris la o instituţie privată sau publică pentru studii sau formare profesională;
*sunteţi posesorul unui certificat de înregistrare ori al unui document care atestă rezidenţa într-un stat membru UE sau al Spaţiului Economic European.
Toate informaţiile despre documentele necesare obținerii paşaportului simplu electronic pentru cetăţeni români cu domiciliul în străinătate (CRDS) le găsiţi pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe
Sursa MAE