Modificări la înmatricularea auto în România
Guvernul a aprobat o ordonanţă cu modificări privind înmatricularea vehiculelor utilizate pe drumurile publice.
România Internațional, 18.08.2017, 15:51
Guvernul a aprobat Ordonanța pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederi din directivele europene privind documentele de înmatriculare pentru vehicule.
Suspendarea înmatriculării, reglementarea radierii din oficiu a vehiculelor, accesul Poliției Rutiere la datele despre inspecţia tehnică periodică şi cooperarea cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene sunt printre modificările la înmatricularea auto.
Noutate: suspendarea înmatriculării
Prin ordonanța aprobată de Guvern se introduce conceptul de suspendare a înmatriculării, ce vizează strict o operațiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulație și a utiliza un vehicul pe drumul public și nu vizează anularea înmatriculării.
Vehiculul va figura în continuare înmatriculat pe numele proprietarului/deținătorului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate (care va cuprinde, totuși, o mențiune de suspendare a înmatriculării). Suspendare a înmatriculării vehiculului nu exonerează proprietarul acestuia de la plata impozitelor.
Situaţiile în care se propune producerea suspendării de drept a înmatriculării sunt următoarele:
– noul proprietar (cumpărător) nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului;
– expirarea / anularea inspecției tehnice periodice a vehiculului.
Alte modificări prevăzute în ordonanţă
Modificările prevăd şi reglementarea radierii din oficiu a vehiculelor, în urma notificării primite de la autoritățile competente din ţară sau din celelalte state membre, precum şi de la persoanele juridice autorizate, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz. În cazul radierii vehiculului în aceste condiții, autoritatea competentă îl va informa pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operațiuni în termen de 30 de zile de la radiere.
Cu această ocazie, se stabilește dreptul de acces al Poliției Rutiere la Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate în scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilităţii acesteia.
Noua ordonanţă autorizează Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor să facă schimb de date cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obținerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificării, înaintea înmatriculării unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care există îndoieli asupra situației reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreună cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitării schimbului de informații.