ANCOM: Ce trebuie să știi despre utilizarea cartelelor preplătite pentru serviciile telecom
ANCOM avertizează utilizatorii de cartele preplătite / Recomandări pentru evitarea pierderii numărului de telefon.
Florenta Zaharescu, 29.08.2024, 14:11
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) primește frecvent reclamații de la utilizatorii de cartele preplătite, în special legate de pierderea numărului de telefon din cauza nerespectării termenelor de reîncărcare impuse de furnizori. În acest context, ANCOM oferă utilizatorilor o serie de informații utile și recomandări pentru utilizarea optimă a serviciilor de telefonie și internet prin intermediul cartelelor preplătite.
Cartelele preplătite permit un control mai riguros al consumului de voce și date, oferind astfel avantaje financiare. De asemenea, utilizatorii pot alege dintr-o gamă variată de oferte adaptate nevoilor lor. Cu toate acestea, este esențial ca utilizatorii să reîncarce periodic cartelele și să activeze opțiuni suplimentare pentru a evita pierderea numărului de telefon.
Drepturile și obligațiile utilizatorilor de cartele preplătite sunt stabilite prin Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite, care înlocuiesc un contract formal. Astfel, utilizarea cartelelor preplătite se face în conformitate cu oferta comercială disponibilă la momentul activării planului tarifar și prin acceptarea implicită a acestor termeni și condiții.
ANCOM subliniază că metodele de reîncărcare, perioada de valabilitate a cartelei și condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sunt stabilite de fiecare furnizor în funcție de politica sa comercială. Legislația din domeniul comunicațiilor electronice nu impune condiții concrete pentru furnizarea serviciilor prin cartele preplătite și nu permite ANCOM să intervină în modul în care furnizorii își stabilesc ofertele comerciale.
De regulă, după expirarea perioadei de valabilitate a creditului/opțiunii, furnizorii pot oferi o perioadă de grație, care începe în ziua următoare expirării perioadei de valabilitate și pe parcursul căreia utilizatorul poate fi apelat și poate apela doar anumite numere gratuite. În situația în care utilizatorul nu efectuează o reîncărcare înainte de expirarea perioadei de grație, accesul la servicii este complet restricționat, iar cartela nu mai poate fi utilizată. În această situație, numărul de telefon poate fi alocat altui abonat, dar cu respectarea perioadei de carantină de 60 de zile, potrivit legii.
Recomandări
Utilizatorii sunt sfătuiți ca înainte de utilizarea unei cartele preplătite să verifice:
- planurile tarifare oferite de furnizor, precum și promoțiile valabile: pe lângă planurile tarifare standard, în anumite perioade, furnizorii pot lansa, în funcție de politica comercială, promoții la anumite opțiuni;
- termenul de valabilitate a fiecărei opțiuni: furnizorul își poate stabili termene de valabilitate diferite în funcție de planurile tarifare din oferta sa comercială;
- modalitățile de reînnoire a cartelei: în funcție de furnizorul ales, reînnoirea se poate face online, prin încărcare cu credit în magazinele furnizorilor, printr-un cod de reîncărcare, prin transfer de credit etc.
- termenul de activare/reactivare a unei extraopțiuni: activarea se poate face automat sau ca urmare a unor demersuri ale utilizatorilor, de aceea este indicat ca serviciile să nu fie utilizate până la confirmarea activării acesteia.
- perioada de grație: aceasta variază în funcție de furnizor și ofertele disponibile.
Ce, cum și unde reclami
În cazul în care întâmpină probleme la folosirea cartelelor preplătite utilizatorii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorilor. Dacă Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite nu conțin informații esențiale sau dacă acestea sunt neclare, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici. Nerespectarea, de către furnizori, a termenilor și condițiilor proprii poate fi semnalată de consumatori (persoane fizice) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
InfoCentru ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune), serviciile postale și serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
ANCOM este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea conectivității ultrarapide.
Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.
Comunicat ANCOM