Studiu privind problemele minorilor care revin în ţară
30% din copiii care se întorc cu părinţii din Italia sau Spania au probleme de readaptare şi integrare socială. Este rezultatul primului studiu din Europa care analizează problemele minorilor care revin în ţară după ce au trecut printr-o experienţă eşuată de migraţie. Cercetarea a fost realizată în perioada 2008 – 2012 de către asociaţia Alternative Sociale.
Eugen Cojocariu, 09.01.2013, 18:36
30% din copiii care se întorc cu părinţii din Italia sau Spania au probleme de readaptare şi integrare socială. Este rezultatul primului studiu din Europa care analizează problemele minorilor care revin în ţară după ce au trecut printr-o experienţă eşuată de migraţie. Cercetarea a fost realizată în perioada 2008 – 2012 de către asociaţia Alternative Sociale.
Potrivit studiului, cei mai mulţi dintre copii şi-au dorit să plece în străinătate pentru a fi împreună cu părinţii şi nu pentru a avea mai mulţi bani, haine noi şi moderne, o casă sau o maşină mai frumoasă. Le-a fost teamă de necunoscut, că nu-şi vor face prieteni în străinătate şi că îi vor pierde pe cei din ţară, însă, cum aproape jumătate dintre ei au petrecut în străinătate mai mult de trei ani, s-a produs aşa-numita „ruptură culturală şi socială”, care îngreunează acum readaptarea la condiţiile de trai din România. 41% dintre cei reîntorşi au chiar regrete faţă de viaţa de acolo. Eforturile de readaptare sunt îngreunate de faptul că, în aproximativ trei sferturi din cazurile de remigraţie, decizia de întoarcere în ţară a fost luată de părinţi, ignorând voinţa copilului de a rămâne afară.
Rezultatete cercetării arată că sunt peste 21.000 de copii reveniţi, doar din Italia şi Spania. Dintre aceştia, 30% dintre cei reînmatriculaţi în sistemul educaţional românesc au probleme de readaptare şi integrare sociale, prezintă dificultăţi emoţionale, comportamentale, de atenţie sau relaţionare. Copiii repetă cel puţin o clasă absolvită în străinătate, fără să înţeleagă de ce se întâmplă acest lucru, fără încredere în forţele proprii, anxioşi şi cu stări afective negative, ruşine, tristeţe, teamă sau chiar sentiment de abandon. Dorinţa comună a celor mai mulţi dintre ei este de a se reîntoarce în străinătate. În aceste condiţii, studiul recomandă elaborarea unei proceduri clare şi transparente de reînmatriculare a copilului în sistemul educaţional din România