„Zâna cu ochii mari” şi „Zâna prafului”, la Radio România Cultural
Teatrul Naţional Radiofonic pentru copii vă invită să ascultaţi, în premieră absolută: Zâna cu ochii mari şi Zâna prafului - două povestiri de George Sand, duminică, 9 octombrie, de la ora 9:00, la Radio România Cultural.
Radio România, 29.09.2016, 15:01
Teatrul Naţional Radiofonic pentru copii vă invită să ascultaţi, în premieră absolută: Zâna cu ochii mari şi Zâna prafului – două povestiri de George Sand, duminică, 9 octombrie, de la ora 9:00, la Radio România Cultural. Regia artistică: Diana Mihailopol.
Publicat la începutul anilor 30 ai veacului trecut, volumul de basme al scriitoarei George Sand, dezvăluia lumii literare o nouă şi surprinzătoare dimensiune a unei personalităţi artistice, la fel de nonconformistă în viaţă ca şi în scris. Născută Amantine Aurore Lucille Dupin, scriitoarea care va publica sub pseudonimul George Sand, a fost o neobosită luptătoare pentru drepturile sexului frumos, reuşind incredibila performanţă (în epocă) de a fi cooptată în echipa de jurnalişti ai celebrei reviste pariziene Le Figaro, în paginile căreia va publica cele dintâi compoziţii literare.
Răsunătorul succes al debutului va aduce cu sine, un an mai târziu, editarea celui dintâi roman, intitulat Indiana, care s- a bucurat de o caldă primire din partea criticii. Dar George Sand nu s-a oprit aici, şase luni mai târziu vedea lumina tiparului un al doilea volum, Valentin, urmat, la scurt timp de Lélia, tom ce a provocat un imens scandal dar care a propulsat-o, rapid, pe scriitoare, pe orbita celebrităţilor literare ale vremii, numele său fiind alăturat lui Balzac, Hugo sau Dumas.
La jumătatea deceniului al patrulea al secolului XIX, George Sand publica Consuelo, una dintre cele mai tulburătoare poveşti de dragoste din istoria literaturii universale, urmat de apariţii de volum aproape în fiecare an şi de incredibila sa autobiografie Histoire de ma vie. Aproape 180 de titluri de volum, nenumărate articole în presă şi aproximativ 40.000 de scrisori alcătuiesc o operă literară impresionantă, care stă mărturie, peste veacuri, unui spirit avangardist, extrem de liber dar şi al unui efort literar zilnic de peste 8 ore, chiar şi în anii senectuţii.
Basmele pe care George Sand le-a născocit, mai întâi pentru nepoţii săi, au văzut lumina tiparului sub titlul Poveştile bunicii, multe dintre acestea rămânând necunoscute publicului din România. Este si cazul paginilor din Zâna cu ochii mari şi Zâna prafului – care cunosc acum prima versiune românească, graţie scriitorului şi omului de radio Sanda Socoliuc, care şi-a dedicat întreaga carieră descoperii unor pagini inedite din literatura universală.
Pornind de la cele două bijuterii literare, Diana Mihailopol a creat un spectacol radiofonic ce se remarcă prin delicateţea detaliului şi dozajul perfect al tensiunii dramatice. Sub bagheta tinerei regizoare, jocul actorilor se desfăşoară într-un registru extrem de fragil, situat la graniţa dintre real şi imaginar: Rodica Mandache este o misterioasă guvernantă irlandeză, Crina Mureşan – o inefabilă Zână a prafului, Marian Lepădatu – un profesor ieşit din tipar, Camelia Andriţă- un copil curios, dornic să descopere tainele lumii, Violeta Berbiuc – o mamă grijulie şi blândă şi Alexandrina Halic – magicul povestitor care ne poartă prin aceste lumi de poveste. Rafinatul decor sonor, construit de Patricia Prundea – regizor muzical şi de ing. Mirela Georgescu – regizor tehnic, dăruieşte personajelor atmosfera magică a mult visatului tărâm, pe care îl putem întrezări şi noi, ascultând cele două povestiri, dar numai dacă ţinem ochii închişi şi sufletul deschis, pentru că eroii poveştilor nu pot fi văzuţi, limpede, decât cu inima.
Spectacolul Zâna cu ochii mari şi Zâna prafului – două povestiri de George Sand, va putea fi ascultat, în avanpremieră, luni, 3 octombrie, de la ora 11:00, la Clubul Ramada Majestic, în prezenţa actorilor din distribuţie, a oamenilor de teatru, jurnaliştilor şi a publicului iubitor al fenomenului. Din echipa de realizatori ai spectacolului mai fac parte: Irina Soare-redactor şi coordonator de proiect, Mirela Anton – regia de montaj şi Janina Dicu – regizor de studio.