Teatrul Naţional Radiofonic: Mătrăguna de Niccolò Machiavelli, audiţie la Teatrul Metropolis
Luni, 25 septembrie, la ora 11:00, Teatrul Naţional Radiofonic inaugurează o nouă serie de audiţii cu public, de data aceasta, gazdă generoasă fiind Teatrul Metropolis din Bucureşti, aflat pe strada Mihai Eminescu nr. 89.
Radio România, 21.09.2017, 12:27
Luni,
25 septembrie, la ora 11:00, Teatrul
Naţional Radiofonic inaugurează o nouă serie de audiţii cu public, de data
aceasta, gazdă generoasă fiind Teatrul Metropolis din Bucureşti, aflat pe
strada Mihai Eminescu nr. 89.
Proiectul Ne auzim la… Metropolis va debuta cu
audiţia spectacolului Mătrăguna de Niccolò Machiavelli, una dintre cele mai izbutite montări ale anului
2017, realizate la Teatrul Naţional Radiofonic. Traducerea textului
renascentist este semnată de N. Al. Toscani. Adaptarea radiofonică şi regia
artistică: Mihai Lungeanu.
În distribuţie: Florin Piersic,
Medeea Marinescu, Cristian Iacob, George Ivaşcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc,
Daniel Badale, Violeta Berbiuc, Vasile Manta. Regia de montaj: Dana Lupu şi Bogdan Golovei. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Patricia Prundea.
Regia tehnică: Vasile
Manta. Redactor şi coordonator de
proiect: Domnica Ţundrea. Producţie a Teatrului Naţional Radiofonic,
mai 2017.
Mătrăguna de Niccolò
Machiavelli reprezintă o adevărată capodoperă a literaturii dramatice
universale, una dintre cele mai izbutite comedii din toate timpurile, mereu
proaspătă şi extrem de actuală, jucată de secole încoace pe marile scene ale
lumii şi care continuă să figureze în repertoriile teatrelor, generând succes
după succes.
Spectacolul
Mătrăguna de Niccolò Machiavelli, în regia lui Mihai Lungeanu, ne
propune o lectură contemporană a excepţionalei opere renascentiste de secol
XVI, o alcătuire teatrală în care ascultătorul de azi se poate regăsi cu
uşurinţă. Spiritul critic necruţător, libertatea de conştiinţă, curajul de a
rosti adevăruri, de a arăta viciile, ipocrizia şi paradoxurile unei epoci,
protestul împotriva moravurilor şi a instituţiilor vremii, în primul rând
împotriva corupţiei bisericii, au făcut din piesa Mătrăguna o oglindă a
societăţii italiene, în acea explozie de vitalitate a Renaşterii, de afirmare
exuberantă a vieţii, după toată închistarea şi tot dogmatismul Evului Mediu.
Adaptarea
radiofonică realizată de Mihai Lungeanu a concentrat inspirat întâmplările şi
dialogurile, accentuând comicul, subliniind nu doar ceea ce face piesa mereu
actuală şi contemporană nouă, ci mai cu seamă ceea ce are ea peren.
Acţiunea
dinamică, vigoarea caracterelor, stilul de o remarcabilă teatralitate, savoarea
dialogului sunt tot atâtea virtuţi, ce au dat naştere unui spectacol radiofonic
viu şi cuceritor. Construcţia dramatică echilibrată, întâmplările palpitante,
loviturile de teatru abil calculate, dialogul suculent, dar şi perspectiva
filosofică, general-umană şi mai cu seamă conotaţiile moderne generează un
tablou animat, expresiv şi plin de înţelesuri. Muzica ritmează acţiunea,
comentează dialogurile, creează convenţia, cadrul desfăşurării unor evenimente
captivante şi pline de semnificaţii, transpunându-ne lesne din Renaştere în
contemporaneitate, preumblându-ne inspirat prin mai multe epoci, stiluri,
întâmplări.
În
Mătrăguna, Florin Piersic a revenit spectaculos la Teatrul Naţional
Radiofonic, dându-i viaţă lui Messer Nicia cu încântătoare naturaleţe, cu
ironie şi autoironie şi, mai cu seamă, cu acel farmec care reprezintă, fără
îndoială, marca personalităţii lui artistice. Alături de el, Medeea Marinescu,
Cristian Iacob, George Ivaşcu, Adela Mărculescu, Ion Haiduc, Daniel Badale au
conturat personaje bine individualizate, pline de viaţă, de o vervă comică
irezistibilă.
Astfel încât, Mătrăguna de Niccolò
Machiavelli a devenit o montare incitantă şi plină de vervă, o frescă a lumii
italiene renascentiste, plină de vitalitate, de energie şi de culoare locală
şi, totodată, o evidentă alegorie politică, o critică acidă şi licenţioasă a
corupţiei din societatea acelor timpuri şi… din toate timpurile!