Spovedania – spectacol după Demonii de Dostoievski, în premieră absolută la Teatrul Naţional Radio
Teatrul Naţional Radiofonic prezintă în premieră absolută, joi, 8 februarie, de la ora 23:05, la Radio România Actualităţi: Spovedania - scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski
Radio România, 05.02.2018, 14:56
Teatrul Naţional Radiofonic prezintă în premieră absolută, joi, 8 februarie, de la ora 23:05, la Radio România Actualităţi: Spovedania – scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski. Regia artistică: Ilinca Stihi.
În distribuţie: Zoltan Octavian Butuc, Marian Râlea, Ana Ioana Macaria, Isabela Neamţu, Magda Catone, Manuela Ciucur, Andrei Ciopec, Ana Maria Ţoghină. Muzica originală şi sound design: Tom Brânduş. Asistenţa tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu şi Marius Ţoghină. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea.
Spectacolul radiofonic Spovedania va putea fi audiat în avanpremieră marţi, 6 februarie, de la ora 17:00, la Muzeul Naţional al Literaturii Române (Str. Nicolae Creţulescu nr. 8).Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Teatrul Naţional Radiofonic propune publicului său o pagină sonoră inedită: spectacolul Spovedania, după F. M. Dostoievski, o provocare la introspecţie alături de eroul care parcurge un tragic proces de conştiinţă, capabil să exprime o viaţă interioară cu infinite meandre, complicate frământări psihologice: cea a demonicului prinţ Stavroghin.
Scenariul radiofonic semnat de Doina Papp, realizat cu ştiinţa dozării exacte şi simţ teatral, porneşte de la ultimul capitol din Demonii, La Tihon, refuzat iniţial publicării. Aici, Stavroghin, care caută mântuirea spovedindu-se călugărului Tihon, retrăieşte obsesia unui act de pedofilie, crima odioasă comisă faţă de copila pe care o ademeneşte şi o împinge la sinucidere, corolar al unei vieţi în afara credinţei. Suferinţa personajului, dilemele acestei fiinţe aflate în impas se amplifică prin inserarea unor secvenţe retrospective semnificative din roman, care-l definesc pe Stavroghin ca reprezentant al nihiliştilor pe care romanul îi are în centru. Scriitura radiofonică adoptă tehnica colajului, în acord cu nevoile transpunerii în limbaj auditiv, lansând întrebări şi îndemnând, fără îndoială, la meditaţie, la confruntarea cu ideile dostoievskiene despre credinţă, moarte, esenţa (ambiguitatea) fiinţei umane. Acest nucleu dramatic răscolitor este încadrat de poezia lui Charles Bukowski, dedicată lui Dostoievski, adăugată de regizoare care face un racord spectaculos la contemporaneitate, aducând lumea spectacolului aproape de noi, publicul de secol XXI.
Ilinca Stihi abordează creativ universul dostoievskian, cu o concepţie precisă asupra spaţiului auditiv, izbutind o producţie sonoră iconoclastă, vie, ritmând secvenţele spectacolului prin discontinuităţi, întreruperi ale compoziţiei acustice ori alăturări neobişnuite de sunete, cuvinte, stări şi sentimente. Planul dialogului este dublat în permanenţă de un plan auditiv secund, care comentează, însoţeşte, câteodată chiar contrazice inspirat conţinutul vorbelor rostite. Viaţa interioară damnată a lui Stavroghin este redată prin modalităţi de expresie noi, incitante, în spiritul evoluţiei formelor auditive şi al posibilităţilor din ce în ce mai rafinate de explorare a lumii sunetelor.
Din acest punct de vedere, pentru spectacolul radiofonic Spovedania s-a dovedit mai mult decât benefică colaborarea cu Tom Brânduş, artist vizual, muzician, compozitor, autor de performance-uri multimedia şi producţie video, implicat în numeroase producţii teatrale, cinematografice şi de operă, pe scenele naţionale şi internaţionale.
Regizoarea Ilinca Stihi şi Tom Brânduş, autor al sound design-ului şi al muzicii originale, au recreat subtila ţesătură de întâmplări, sentimente, emoţii, impulsuri sufleteşti, din scrierea lui Dostoievski, învăluind faptele stranii într-un halou sonor atent elaborat, în care sunetele, inflexiunile, pauzele îşi află o ipostază organică şi dovedesc o mare putere de sugestie, izbutind să impună sentimentul de deznădejde şi damnarea, proprii acestui univers. Înregistrările au fost realizate într-un spaţiu subteran, în uzina de la subsolul Radioului (excelentă corespondenţă cu subterana lui Dostoievski!), zgomotul motoarelor în surdină, dozate diferit, însoţind în permanenţă jocul actorilor, generând o ambianţă acustică ciudată, apăsătoare. Spaţializarea sunetului, atenţia maximă la detalii, alternanţa de planuri şi muzica originală a lui Tom Brânduş amplifică atmosfera, stările personajelor, susţinând dialogul, ideile, pasiunile, viaţa subtilă, ascunsă, intensă, de dincolo de cuvinte.
Regizoarea Ilinca Stihi a invitat, în distribuţia spectacolului radiofonic Spovedania, personalităţi actoriceşti distincte, ale căror voci răscolitoare dau viaţă, fie şi numai în câte o scenă, acestor personaje şi întâmplări, antrenându-ne în confesiunea lor simbolică. În rolul lui Nikolai Stavroghin, Zoltan Octavian Butuc întruchipează cu forţă şi expresivitate ambiguitatea personajului, dedublarea, multiplicarea, negativismul exacerbat, apăsarea şi chinurile sufleteşti. Prin vocile actorilor şi prin tot amalgamul sonor atent gândit spectacolul capătă dramatism, intensitate, poezie, emoţie.
Astfel încât, producţia Spovedania, scenariu radiofonic de Doina Papp după Dostoievski, în regia artistică a Ilincăi Stihi devine un spectacol radiofonic profund, tulburător, care pune în valoare ideile genialului scriitor rus, susţinut fiind impecabil de către actori, o montare care vorbeşte publicului de azi, printr-un limbaj sonor universal.