Migraaaanţi după Matei Vişniec – din jurnalele de ştiri pe scena de teatru
Joi, 19 octombrie, de la ora 19:00, la Radio România Cultural, Teatrul Naţional Radiofonic vă invită să ascultaţi în premieră Migraaaanţi sau Suntem prea mulţi pe nenorocita asta de barcă de Matei Vişniec.
Radio România, 13.10.2017, 14:09
Joi, 19 octombrie, de la ora 19:00, la Radio România Cultural, Teatrul
Naţional Radiofonic vă invită să ascultaţi în premieră Migraaaanţi sau Suntem prea mulţi pe nenorocita asta de
barcă de Matei Vişniec, scenariul radiofonic şi regia artistică Mihai
Lungeanu. În reluare sâmbătă, 21
octombrie, de la ora 13:30 la Radio România Internaţional.
În distribuţie: Alexandru Georgescu,
Ciprian Chiricheş, Mircea Constantinescu, Ada Navrot, Dani Popescu, Claudia
Drăgan, Cosmina Olariu, Alexandra Spătaru, Mircea Rusu, Oana Ştefănescu, Rareş
Zimbran, Cristi Dionise, George Grigore, Violeta Berbiuc, Annemarie Ziegler,
Răzvan Vasilescu, Frederik Negrescu, Crenguţa Hariton, Delia Nartea, Emilia
Popescu, Vasile Manta, Andrei Radu.
Audiţia cu public în avanpremieră va
avea loc luni, 16 octombrie, de la ora 11:00, la Teatrul Metropolis (str. Mihai
Eminescu, nr.89). Intrarea este liberă.
Inspirată
din actualitate, cea care constituie materia primă a activităţii de jurnalist a
dramaturgului Matei Vişniec, piesa Migraaaanţi
cartografiază complexitatea fenomenului migraţiei cu care se confruntă azi
Europa. Scene scurte preiau situaţii-tip relatate curent de presa
internaţională şi prezintă neutru puncte de vedere multiple. Destine
individuale confruntate cu alegeri imposibile, dar şi decizii politice
controversate, ridică în piesa lui Matei Vişniec chestiunea repetării
greşelilor în istorie. Şantajul refugiatului disperat, înălţarea gardurilor de
sârmă ghimpată la graniţele UE, traficul ilegal de persoane, discursul
politicianist, toate virează în situaţii tragic-absurde ce conduc la
dezumanizare şi chestionează viitorul Europei.
Poate oare teatrul să contribuie la înţelegea unor
astfel de evenimente care pregătesc profilul economic, etnic şi cultural al
secolului următor? Personal sunt convins că literatura ne poate oferi
răspunsuri mult mai nuanţate decât toate celelalte discipline ale spiritului
când vine vorba despre enigma numită om, comentează dramaturgul Matei Vişniec
tematica ultimului său volum de teatru, Trilogia
balcanică, publicat în limba română la editura Humanitas în 2016. Din
această Trilogie balcanică face parte
şi piesa Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi în aceeaşi barcă. Piesa a fost tradusă în
engleză, italiană şi spaniolă şi montată pe scenele europene dar şi la noi. În
România, spectacolul lectură susţinut de Teatrul Naţional Radiofonic în cadrul
Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti#3 (ARCUB, octombrie 2016) a
prezentat în premieră piesa în faţa publicului românesc şi a prefaţat această
premieră de teatru radiofonic. Distribuţia comună a lecturii şi a montării
radiofonice şi viziunea regizorală semnată de Mihai Lungeanu – un sensibil
regizor şi atent analist al universului dramaturgic al piselor lui Matei
Vişniec, sunt garanţia unui spectacol coerent şi valoros, fidel piesei
originale.
Matei
Vişniec a fost declarat cel mai jucat dramatrug român al ultimilor 25 de ani pe
scenele teatrelor româneşti. Piesele sale sunt montate în peste 30 de ţări din
Europa, America şi Asia şi invitate în marile festivaluri internaţionale de
teatru la Avignion, Bonn, Edinburgh, Teheran, Sibiu. Dramaturg şi poet, Matei
Vişniec trăieşte în Franţa din 1987, unde a obţinut şi cetăţenia franceză în
1993, iar de atunci scrie în limba franceză. Până la exilul francez, însă,
Matei Vişniec şi-a câştigat prestigiul în literatura română ca poet şi
dramaturg cu o autentică amprentă metaforică a scrisului său. Opera sa e
marcată de dubla sa apartenenţă culturală, pe care o comentează astfel: Je
suis l’homme qui vit entre deux cultures, deux sensibilités, je suis l’homme
qui a ses racines en Roumanie et ses ailes en France. (Sunt omul care trăieşte
între două culturi, între două sensibilităţi, care are rădăcinile în România şi
aripile în Franţa). În prezent este jurnalist la Radio France Internationale
dar şi colaborator la numeroase reviste culturale franceze, iar activitatea de
jurnalist a inspirat subiectele pieselor sale în ultimul deceniu.
Regia de montaj: Monica Wilhelm şi
Florin Bădic. Regia de studio:
Janina Dicu. Regia tehnică: Vasile
Manta. Regia muzicală:
Stelică Muscalu. Redactor:
Oana Cristea Grigorescu.