Dublă selecţie pentru Teatrul Naţional Radiofonic la Grand Prix Maruliç 2019
A 23-a ediţie a prestigiosului festival internaţional Grand Prix Maruliç 2019 - International Festival of Radio Plays and Documentary Radio Dramas se va desfăşura în perioada 4-10 mai, la Hvar, în Croaţia.
Radio România, 04.03.2019, 13:45
A 23-a ediţie a prestigiosului festival internaţional Grand Prix Maruliç 2019 – International Festival of Radio Plays and Documentary Radio Dramas se va desfăşura în perioada 4-10 mai, la Hvar, în Croaţia. Vineri, 1 martie, organizatorii au anunţat preselecţia producţiilor calificate în concurs. Dintr-un total de peste 70 de producţii din 21 de ţări, 16 intră în competiţia Drama, unde Radio România s-a calificat cu iHamlet de Elise Wilk în regia lui Mihnea Chelaru. Secţiunea Short Forms a selectat 10 producţii în concurs între care se regăseşte producţia Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu în regia lui Attila Vizauer.
Cotat ca unul din cele mai longevive şi valoroase festivaluri internaţionale de profil, festivalul are un caracter competiţional şi reuneşte cele mai valoroase producţii din întreaga lume în cele trei secţiuni: documentar, dramă şi forme scurte. Tema festivalului, Old Texts Revisited (texte vechi reinterpretate) propune reflectarea contemporaneizată a temelor clasice ale literaturii şi dramaturgiei şi stimulează noi forme de expresie sonoră în ficţiune şi documentar radiofonic.
Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet în competiţia Grand Prix Maruliç, producţie din dramaturgia Elisei Wilk, autoare dramatică pe care a urmărit-o cu consecvenţă în ultimii ani, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original. După Exploziv (Elise Wilk), câştigătoarea ediţiei trecute a marelui trofeu la Grand Prix Maruliç 2018 la secţiunea Drama, iHamlet este o nouă provocare. Mihnea Chelaru semnează acum atât regia artistică, cât şi adaptarea textului original şi transpunerea sonoră a piesei scrise iniţial special pentru un spectacol multimedia. iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează şi particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în nobleţea idealurilor tinereţii care judecă relaţiile de familie din prisma refuzului compromisului, a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la individul de azi, tragedia suportă, şi ea, ajustarea la fapte comune. Doar Hamlet resimte existenţa la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Monologul chestionării existenţiale dispare din spectacol, e disipat în gesturile ce traduc sentimentul abandonului trăit de Hamlet în raport cu părinţii şi cu Ofelia. Familia disfuncţională compromite echilibrul emoţional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei sentimentale şi a celei familiale şi posibilitatea negării vieţii ce îşi pierde sensul în absenţa iubirii. Producţia convinge prin credibilitatea dialogurilor, prin ritmul alert şi contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospeţimea şi autenticitatea interpretării actoriceşti a întregii distribuţii. Muzica originală de spectacol, semnată de Codrin Lazăr, conturează spaţiul sonor şi potenţează cu discreţie trăirile personajelor.
iHamlet de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru. Distribuţia: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Şofron Cosmin, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata, Janina Tudor. Muzica originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard Târâş, regia de studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.
A doua selecţie Radio România la această ediţie a festivalului, în categoria Short Forms, e producţia Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia Attila Vizauer. Câteva teme majore ale literaturii se regăsesc în mitul lui Orfeu: puterea de seducţie a artei, pierderea memoriei, sondarea misterului morţii, sacrificiul în numele iubirii. Dialogul personajelor este transpus într-o limbă inventată, ca expresie a pătrunderii lui Orfeu în lumea subpământeană, în Hades. Aici comunicarea aboleşte vorbirea articulată, iar drumul lui Orfeu e ghidat de forţa trăirii emotive. În întunericul de nepătruns al Infernului doar vocile spectrelor care îl înconjoară pe Orfeu şi sunetele peşterii îl ghidează în drumul regăsirii Euridicei. Restul e binecunoscutul mit, iar miza a fost să recreăm prin sunet întreaga gamă a emoţiilor trăite de Orfeu în călătoria prin Infern: hotărâre, spaimă, delicateţe, fragilitate şi durerea pierderii ireversibile.
Regizorul Attila Vizauer a condus actorii spre găsirea energiei cuvântului dincolo de sens, astfel încât să transmită ascultătorului emoţiile lui Orfeu fără a avea acces la înţelesul dialogurilor. Selecţia producţiei în Festivalul de la Hvar e dovada reuşitei acestei munci.
Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia artistică: Attila Vizauer. În distribuţie: Dan Clucinschi, Ioana Calotă, Mihai Constantin, Zoltan Octavian Butuc, Ion Haiduc, Daniela Ioniţă, Ilinca Manolache. Vocile spectrelor Infernului: Milica Creiniceanu, Janina Dicu, Magda Duţu, Stelică Muscalu, Delia Pavel, Manuela Popescu, Patricia Prundea, Renata Rusu, Domnica Ţundrea. Regia de studio: Janina Dicu, inginer de sunet: Mădălin Cristescu, muzica originală: Codrin Lazăr, redactor: Oana Cristea Grigorescu.