Două producții Radio România, nominalizate la Prix Europa
Radio Romania Actualități se află în elita jurnalismului european: documentarul Țara fără morți și serialul UNDEva în '28 sunt cele două producții care au intrat in finala prestigiosului concurs Prix Europa.
Radio România, 01.10.2019, 18:14
Radio Romania Actualități se află în elita jurnalismului european: documentarul Țara fără morți și serialul UNDEva în ’28 sunt cele două producții care au intrat in finala prestigiosului concurs Prix Europa.
Vocație, talent, profesionalism și rigoare, toate dublate de un efort jurnalistic și regizoral imens, sunt ingrendientele care au contribuit la realizarea celor două producții radiofonice de succes, confirmând ca Radio Romania Actualități ocupă un loc de top în elita jurnalismului european.
Jurnalistul de la Radio România Actualități Bogdan Isopescu, regizorii de la Redacția Teatru, Ilinca Stihi, Mihnea Chelariu și sound designer-ul Tom Brandus au spus la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, povestea din spatele producțiilor radiofonice nominalizate la Prix Europa.
Țara fără morți de Bogdan Isopescu și Mihnea Chelariu
Documentarul Țara fără morți vorbește despre situația infecțiilor nozocomiale din România, neregulile din sistemul de control al substanțelor biocide (dezinfectanți sanitari) precum și despre atitudinea suspectă a autorităților în aceste cazuri.
Jurnalistul Radio România Actualități, Bogdan Isopescu, a documentat și realizat această producție radiofonică timp doi ani.
S-a gândit mai întâi la o anchetă jurnalistică, dar pe măsură ce a investigat subiectul și-a dat seama de amploarea lui și de efectele deosebit de periculoase, care în unele cazuri au dus la moartea pacienților din spitalele românești.
Ancheta s-a trasformat astfel, într-un documentar mult mai amplu.
Am lucrat doi ani de zile. Doi ani de întrebări, interviuri, deplasări în țară. Am bătut pe la porți, nu am primit răspunuri, a fost o muncă puțin nebunească. A fost mai întâi o anchetă, s-a transformat într-o investigație, apoi într-o nominalizare la Prix Europa. Este pentru prima dată când particip la un astfel de concurs. Atunci când am aflat că am fost nominalizat, sincer, mi s-au înmuiat picioarele, povestește Bogdan.
Problema biocidelor și a calității îndoielnice a acestora, care pune în pericol vieți omenești, este una cu impact la nivel european și vine pe fondul unei legislatii europene slabe.
Interesul crescut pentru subiect și actualitatea temei la nivel european se află printre motivele care au condus la nominalizarea producției la Prix Europa.
Documentarul realizat de Bogdan Isopescu și Mihnea Chelariu a avut ca punct de plecare scandalul Hexipharma, care a zguduit societatea românească și a stârnit multe controverse la nivelul opiniei publice.
Analizând subiectul în profunziume, cei doi au desoperit că acest scandal a fost doar unul de suprafață, iar problemele adevărate au rămas nerezolvate.
Nu a fost ușor pentru că m-am izbit de sute de ori de tăcerea autorităților, de interviuri promise si neacordare, de lipsa surselor, apoi de câștigarea încrederii acestora. A fost o muncă foarte grea, iar concluzia una dură: Hexipharma a fost doar un scandal de suprafață, problemele există și sunt foarte multe, spune Bogdan.
A fost ca un puzzle, la început cu informații adunate din teren, apoi puse la cap la cap și construite pe fapte concrete, pe realitățile dure din spitalele românești.
Am pornit și pe urma scandalului Colectiv, când am avut 29 de morți din cauza infecțiilor nozocomiale. Și de acolo a pornit tăvălugul. I-am spus lui Bogdan, care s-a documentat și a făcut interviul cu tatăl primului adolescent decedat, confirmat în urma infecțiilor cu 5 bacterii, a povestit regizorul Mihnea Chelariu, cel care a venit cu experiența participării la mai multe concursuri internaționale.
Din această amplă investigație jurnalistică au fost difuzate la Radio România Actualități patru episoade, apoi toate informațiile și mărturiile sonore ale oamenilor au fost adunate într-un singur documentar, nominalizat la Prix Europa.
Patru luni de zile am încerat să aflu dacă este vreo neregulă, totul părea frumos. După patru luni am putut să câștig încrederea unei surse, care a început să-mi vorbească despre nereguli. Am stat de vorbă cu reprezentanți de la toate spitalele județene din România, companii, miniștri, foști miniștri, purtători de cuvânt ai instituțiilor, foarte mulți oameni, a adăugat Bogdan Isopescu.
Ascultă AICIepisoadele realizate de Bogdan Isopescu.
UNDEva în ’28, scenariu original şi regia artistică Ilinca Stihi
Undeva în ’28, este o o co-producţie a Teatrului Naţional Radiofonic și Radio România Actualităţi, nominalizată la Prix Europa.
Sitcom-ul, unic pe piața radio, vorbește despre începuturile radioului românesc și a fost difuzat în premieră absolută ca teatru în serial, în intervalul dintre cele două aniversări: 1 noiembrie -1 decembrie 2018.
Este o reverență la adresa a ceea ce înseamnă teatru national radiofonic și o prezentare creativă și cu umor a începuturilor radioului, sau mai simplu spus, certificatul său de nastere, mărturistește regizoarea Ilinca Stihi.
Sitcom-ul este este înregistrat pe principiile unei piese de teatru, cu reconstiuirea fină a momentului de la 1928, când a fost înființat Radioul public.
Reconstituirea sound-ului acelei epoci a fost o provocare. Am înregistrat în locuri reale, nu în studio, nu a fost nimic static. E un mediu mult mai bun pentru actori. Am înregistrat cu defecțiuni, pentru că vorbim despre începuturile radioului, a spus Tom Brandus , sound designer si compozitorul muzicii sitcom-ului.
Echipa de realizare și producție a lucrat continuu timp de trei luni, pe textul scris de regizoarea Ilinca Stihi, dar munca de documentare s-a desfășurat pe parcursul unui an de zile.
Producția radiofonică s-a bucurat de prezența extraordinară a unor actori celebri din România și a depășit pragul unui simplu proiect de radio, preilejuind de fapt, o întâlnire între generațiile de actori.
Comedia este un instrument al libertății. Am mers pe valul spiritului inovator și boem, au fost peste 60 de actori mari ai scenei noastre, care s-au apropiat de proiect și au jucat: Medeea Marinescu, Maia Morgenstern, Mihai Constantin, Cristian Iacob, George Mihăiță, Gheorghe Visu, Rodica Mandache, oameni de mare valoare. S-a produs o întâlnire între generațiile de mari actori, a conchis Ilinca Stihi.
Sitcom-ulpoate fi ascultat AICI.
Desfășurat sub motto-ul Changing Europe-The Power of Dialogue, festivalul concurs Prix Europa a fost înființat în 1987 de Parlamentul European și de către Comisia Europeană și este susținut de European Broadcasting Union (EBU), dar și de numeroase organizații europene de media.
Festivalul răsplăteşte cele mai bune producţii europene de radio, televiziune şi online, în trei secțiuni distincte, se adresează producătorilor profesionişti și are ca scop stimularea creativității și încurajarea celor mai noi tendințe în creația europeană de media.
Festivalul, ajuns la a 32-a ediție, se desfăşoară de anul acesta la Potsdam (după Berlin) și a nominalizat din cele 650 de producții înscrise inițial la cele trei categorii (TV, Radio, Media), concurenții competiției pentru fiecare secțiune în parte.
Audio: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 30 septembrie/1 octombrie 2019
https://www.facebook.com/serviciuldenoapteluni/videos/520703785412339/
https://www.facebook.com/serviciuldenoapteluni/videos/685860581915565/