Cultură şi natură: Expoziţia „Fără filtre pentru memorie”
Luna iunie vine în București, la Galeria Estopia, cu o altfel de vară!
Ion Puican, 27.06.2020, 14:38
Luna iunie vine în București, la Galeria Estopia, cu o altfel de vară – în care prezentul se contopește cu trecutul și proiecțiile viitorului, într-un singur spațiu vizual, dominat de trăiri și emoții, de clipe adunate și surprinse în lucrările lui Lucian Brumă. Fără filtre pentru memorie”, expoziția care redeschide această galerie, după trei luni de pauză datorate izolării sociale, este un manifest al eliberării din succesiunea timpului și din lațurile memoriei. Am întrebat-o pe Irina Ungureanu, curatoarea expoziției, ce reprezintă această redeschidere a galeriei:
Este, în același timp, un moment important, de la nivel uman până la nivel artistic, faptul că putem, în sfârșit să deschidem galeria, sigur în toate condițiile impuse de restricțiile încă în vigoare, dar este posibil.
Cine este acest artist născut la Bârlad, în 1976, absolvent al Facultății de Arte din Iași, doctorand la Universitatea din București, cel care vine cu această îndrăzneață propunere de redescoperire, de recompunere la nivel de timp, de gând, de istorie personală? Irina Ungureanu:
Vorbim de un artist, Lucian Brumă, care lucrează pe ideea de palimpsest în pictură, o suită de colaje picturale care recompun memoria. Este foarte semnificativă această serie pentru că a fost compusă, în cea mai mare parte, într-un efort de concentrare chiar pe durata celor peste 3 luni de izolare. Ceea ce vedem în expoziție este o construcție, o suprapunere de straturi în fiecare lucrare, Lucian Brumă imaginându-și lucrările ca pe o punere în plan a diverselor straturi ale identității noastre, dacă vreți.
O lucrare atrage atenția odată cu intrarea în expoziție: o scenă estivală, potrivită acestui moment, este surprinsă ca într-o fotografie în care vizitatorul este invitat să descopere gesturi și detalii, clipe și stări ale personajelor înghețate pe pânză. Peste acestea, în straturi suprapuse, pictorul aduce în același plan mai multe trăiri, mai multe timpuri, prezent, dar și trecututul înregistrat în memorie, deopotrivă cu reflectări ale unor posibile clipe viitoare sau oglindiri ale unor stări interioare. Din nou Irina Ungureanu:
Să spunem că e foarte interesant ca proiecție, pentru că el a început această lucrare chiar înainte de perioada de izolare. Era, așadar, o proiecție către o vară care urma, care se anunța o vară normală. Ne aflăm, iată, în iunie. Suntem într-o vară diferită. Vă invit să vedeți expoziția pentru că se desfășoară, după cum spuneți, în lucrări de mare aploare. Lucrarea pe care o descrieți are peste 4 metri pătraţi și se compune și din piese, unele chiar foarte mici și asta este o probă de mare virtuozitate pentru orice artist.
Înțelegând propunerea lui Lucian Brumă, a acestor juxtapuneri de timp, de gânduri, de memorie, am vrut să aflăm mai mult despre tehnica artistului, despre ce este în spatele acestor lucrări. Este vorba de palimpsest pornind de la lucrările altor artiști sau a pictat peste propriile lucrări? Curatoarea Irina Ungureanu:
Este vorba despre picturi proprii în această serie. Însă are alte idei de la care vrea să pornească, de întrețesere și cu lucrări chiar ale altor artiști. Pentru moment, în această serie este vorba de lucrări proprii pe care le-a recompus, peste care a pictat, peste care a adăugat straturi și straturi de memorie.
Este un reînceput expozițional, este o redeschidere a Galeriei Estopia. În final, am întrebat-o pe Irina Ungureanu ce să așteptăm mai departe, în sediile galeriei din București și din Lugano, Elveția:
Galeria în continuare este axată pe promovarea artiștilor tineri români. Deci va urma programul cu artiștii galeriei începând de acum, în speranța că lucrurile vor decurge într-o nouă normalitate.