165.000 de elevi au ascultat muzică clasică la şcoală graţie Radio România
Ascultă 5 minute de muzică clasică, unul dintre cele mai importante proiecte educative marca Radio România, proiect de suflet al postului Radio România Muzical s-a desfăşurat pentru al treilea an şcolar consecutiv în şcolile româneşti.
Radio România, 07.07.2017, 13:20
Ascultă 5 minute de muzică clasică, unul dintre cele mai
importante proiecte educative marca Radio România, proiect de suflet al postului Radio
România Muzical s-a desfăşurat pentru al treilea an şcolar consecutiv în
şcolile româneşti, graţie unui parteneriat încheiat între Ministerul Educaţiei
Naţionale şi Radio România în 2014.
Proiectul
urmăreşte familiarizarea elevilor cu valorile muzicii clasice în mod practic, prin
audiţia efectivă, în completarea cunoştinţelor teoretice propuse de programa
şcolară. Iar interesul elevilor şi al profesorilor faţă de proiectul Ascultă
5 minute de muzică clasică a crescut: în anul şcolar 2014-2015 la proiect
au participat 120.000 de elevi, în anul şcolar 2015-2016, 145.000 de elevi, iar
în al treilea an de implementare, 165.000
de copii au ascultat muzică clasică la şcoală, preponderent din ciclul
gimnazial. Fişierele audio au fost ascultate în orele de muzică, de dirigenţie
sau în pauzele dintre ore.
Radio România
Muzical a pus la dispoziţia şcolilor şi liceelor din România, prin
inspectoratele din fiecare judeţ, 52 lucrări din muzica clasică, însoţite de
scurte explicaţii pe înţelesul copiilor. Proiectul a avut şi o componentă activă
pentru elevi, sub forma unui concurs derulat pe www.romania-muzical.ro/5minute.
Pe parcursul a 26 de săptămâni, între octombrie 2016 şi iunie 2017, Radio
România Muzical a premiat câte 10 copii care au răspuns corect la cele două
întrebări săptămânale referitoare la lucrările muzicale ascultate în cadrul
proiectului. Săptămânal, s-au primit în medie 1.700 de răspunsuri corecte la
concurs, în total oferindu-se 260 de premii constând în CD-uri oferite de
sponsorul concursului, Universal Music România.
De asemenea, a
fost organizată a doua ediţie a Concursului Naţional Ascultă 5 minute de
muzică clasică, cu două secţiuni: desene inspirate de muzica clasică,
pentru elevii claselor primare, respectiv eseuri inspirate de audiţii muzicale,
pentru elevii de gimnaziu. La fiecare secţiune, s-au oferit câte trei premii,
în valoare totală de 3.000 lei.
Ascultă 5
minute de muzică clasică
înseamnă şi audiţia muzicii clasice în spaţii neconvenţionale, în lunile martie
şi octombrie ale fiecărui an. În 2017, partenerii proiectului sunt: Cora,
Carrefour, Mega Image, Dedeman, Metro, Mobexpert, Băneasa Shopping City,
Piteşti Mall, Arena Mall, Hello Shopping Park, Gold Plaza, Iulius Mall, Palas
Mall, CRH România, PWV România, Castelul Bran, Centrul cultural Palatele
Brâncoveneşti, Librăriile Humanitas, Raiffeisen Bank.
Declaraţii ale elevilor
Nu ştiam mai nimic despre muzica clasică, dar am constatat
că poate fi încântătoare.
Proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică este
lăudabil. El oferă copiilor şi tinerilor oportunitatea de a veni în contact cu
mari compozitori, cu creaţiile acestora. Mulţumim Radio România Muzical!
E importantă muzica clasică. Îţi dă un sentiment de
linişte.
E important să asculţi muzică clasică, pentru că îţi
dezvoltă cunoştinţele. Descoperi şi alt stil de muzică, care s-ar putea să-ţi
placă.
Explicaţiile au fost foarte utile.
Cu siguranţă acest program nu ar găsi un teren favorabil
dacă nu ar fi atât de bine pus la punct din punctul de vedere al selecţiei
lucrărilor muzicale, al valorificării lor prin intermediul unor solişti de
talie şi de reputaţie internaţională şi, n-aş lăsa pe ultimul loc, comentariul
care vine să completeze ceea ce ne-a spus muzica.
Muzica este, într-un fel, liniştire sufletească; te ajută să
fii mai liniştit. Muzica ocupă un loc foarte important pentru noi, pentru că
avem atâtea lecţii de făcut, obosim foarte uşor, avem teze, lucrări… şi-n
acelaşi timp, o oră pe săptămână de muzică cred că este destul de bună.
Declaraţii ale profesorilor
Salut această iniţiativă a postului Radio România Muzical şi
consider că această iniţiativă vine în ajutorul nostru, ca profesori de
educaţie muzicală, în primul rând prin asigurarea unui material de calitate în
ceea ce priveşte muzica clasică, dar nu în ultimul rând şi asigurarea unei
descrieri foarte deosebite a lucrărilor prezentate în cadrul acestor audiţii.
Mi-a plăcut abordarea stilurilor de muzică – foarte variate, din toate epocile
istoriei muzicii şi, în al doilea rând, prezentarea acestor piese e succintă,
este la obiect şi cred că merge exact pe fixarea cunoştinţelor, mai ales că
reuşeşte să capteze foarte bine atenţia elevului prin concursuri.
Am fost mereu cu gândul la copiii de la clasa unde sunt
dirigintă. Şi, ulterior, ocupându-mă de toate proiectele care se derulează în
şcoală, le-am spus şi colegelor mele, pentru că nu mai făcusem această
activitate cu ei până acum. Din cât îi cunosc eu, mă gândeam că nu ascultă
muzică clasică acasă şi-atunci m-am gândit să încerc să-i apropii de anumite
valori pe care cred eu că le transmite acest gen muzical. Cred că proiectul a
fost util.
Proiectul a fost o idee extraordinară. În primul rând, noi
avem nevoie de foarte multe instrumente care să ne ajute pe noi să obişnuim
copilul să asculte muzică. Pentru noi, sincer, a fost mană cerească să avem la
dispoziţie în primul rând o bază materială – audiţiile acestea pe care ni
le-aţi oferit şi pe care noi am putut să le folosim în fiecare oră chiar şi,
bineînţeles, acele explicaţii pentru audiţii, care i-au făcut pe copii să
înţeleagă mult mai bine ce s-a întâmplat de-a lungul timpului în muzică.
Cristina Comandaşu, redactor şef Radio România Muzical,
coordonatoarea proiectului: Nu
cred în ideea destul de vehiculată că actul cultural autentic nu-şi mai găseşte
locul între preocupările generaţiei tinere de astăzi; cred cu tărie că cei mici
sunt exact aşa cum îi creştem noi, cei mari. Muzică clasică nu este doar un
moft, ci o expresie a unei întregi civilizaţii, Reperul într-o lume sonoră din
ce în ce mai alambicată. De aceea, este esenţial ca cei mici să ajungă să
cunoască acest reper nu doar învăţând despre portative, diezi şi tonalităţi, ci
ascultând efectiv muzica, deschizându-se astfel spre un univers în care, ei
înşişi mărturisesc, găsesc relaxare, linişte sau pur şi simplu, altceva decât
cotidianul. De aceea mă bucur că proiectul Ascultă 5 minute de muzică
clasică are ecouri pozitive în şcoli. Şi sunt recunoscătoare faţă de
profesorii care s-au implicat; fără munca lor, şi eforturile mele de a selecta,
comenta şi comunica piesele din proiect, ar fi fost inutile.