Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Drepturile consumatorilor în economia digitală

Comerţul online din România a avut anul trecut cea mai spectaculoasă creştere din Uniunea Europeană, chiar dacă nu a reuşit să prindă din urmă celelalte ţări comunitare la capitolul cifră de afaceri.

Drepturile consumatorilor în economia digitală
Drepturile consumatorilor în economia digitală

, 04.05.2018, 00:52

Comerţul online din România a
avut anul trecut cea mai spectaculoasă creştere din Uniunea Europeană, chiar
dacă nu a reuşit să prindă din urmă celelalte ţări comunitare la capitolul
cifră de afaceri. Explicaţia pentru această tendinţă este simplă – acest tip de
comerţ câştigă teren datorită avantajelor pe care le aduce: preţ mai redus şi timp salvat. Ce se vinde cel mai
bine pe internet? Produsele din domeniul
electrocasnicelor şi IT, urmate de ţinutele vestimentare, articolele pentru
copii şi cele din industria auto, spun cei care au ales să îşi desfăşoare
afacerile în acest mediu. Comerţul online a democratizat comerţul, spune
Florinel Chiş, director executiv al Asociaţiei Română a magazinelor online,
vorbind despre avantajele sistemului: Prin intermediul tehnologiei, am acces la milioane de produse din faţa
unui dispozitiv conectat la internet. Nu mai am bariera că trebuie să mă
deplasez şi să am anumite produse în proximitate sau în cel mai apropiat oraş.
Pot să-l comand online şi îmi vine acasă, chiar dacă locuiesc în mediul rural. Din
punctul acesta de vedere, tehnologia ne îmbunătăţeşte viaţa de zi cu zi. În
ceea ce priveşte partea de educaţie, există o serie de iniţiative private
pentru a acoperi această zonă, atât pentru tineri, care încă din şcoală au de-a
face cu tehnologia, cât şi pentru cei mai în vârstă.

Avantajele vin, însă,
la pachet cu o serie de vulnerabilităţi în mediul online. În acest context, una
dintre provocări rămâne asigurarea drepturilor consumatorilor. Şi nu doar în
ceea ce priveşte comerţul online, ci în tot ceea ce ţine de economia digitală. Irina
Chiriţoiu, directorul Centrului european al consumatorilor din România, explică: Din punctul de vedere al
protecţiei consumatorilor, această economie digitală sau piaţă unică digitală,
pe care Comisia Europeană încă din 2015 a adus-o în discuţie, înseamnă
uniformizarea legislaţiei la nivelul UE cu un minim de legislaţie generală în
toate statele membre. Pentru că, dacă pornim de la procentul de 69% dintre
europeni care achiziţionează, care folosesc internetul prin partea de conectare
cu prietenii, prin partea de a viziona un film, de a asculta muzică şi de a
face, sigur, şi achiziţii online, într-adevăr această cifră ne duce cu gândul
că drepturile consumatorilor în mediul digital trebuie să fie mult mai bine
respectate şi evidenţiate. Comisia Europeană, de-a lungul ultimilor doi ani, a adus
o plus-valoare protecţiei consumatorilor prin câteva reglementări pe care le-a
făcut.

Conform studiilor realizate de Biroul român de audit Transmedia, în
2017, 3 milioane de oameni din mediul urban – reprezentând o treime din
populaţia oraşelor – a realizat cumpărături online. Aceştia reprezintă mai mult
de jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban din România.
Datele mai relevă că un sfert din utilizatorii de internet realizează
cumpărături online, 26% declarând că cel puţin o dată la trei luni
achiziţionează un produs sau un serviciu pe net. În ceea ce priveşte profilul
cumpărătorilor online – este vorba de persoane tinere, cu vârsta până în 45 de
ani, educaţi, din oraşe mari, întreprinzători particulari sau persoane cu
funcţie de conducere şi venituri peste medie. Care sunt priorităţile pentru ca
România să-şi consolideze domeniul comerţului online? Din nou, Florinel Chiş: Pentru a dezvolta mai departe comerţul online în
România avem nevoie ca un procent mai mare din populaţie să aibă acces la
internet. Ulterior, pentru a ajunge să comand online am nevoie ca partea de
infrastructură digitală să existe. Mai departe, avem nevoie ca partea
legislativă să susţină această creştere. În momentul acesta, avem directivele
şi regulamentele transpuse. În acelaşi timp, active în legislaţia naţională mai
sunt, însă, reminescenţe de dinaintea intrării României în Uniunea Europeană,
care trebuie armonizate. De asemenea, există o aplicare diferenţiată între
instituţiile statului pe aceleaşi aspecte – o autoritate interpretează un lucru
într-un anumit fel, altă autoritate vine şi interpretează într-un alt sens, iar
aceste lucruri trebuie, de asemenea, armonizate.

De ce se tem românii când fac
cumpărături pe internet? Potrivit Biroului român de audit Transmedia, jumătate
dintre cei care fac cumpărături online se tem, în primul rând, pentru siguranţa
datelor personale. Se va schimba situaţia odată cu intrarea în vigoare a noului
regulament european pentru protecţia datelor? Toate instituţiile
şi companiile care procesează date cu caracter personal trebuie să se alinieze
noului regulament al Uniunii Europene (GDPR – General Data Protection
Regulation) până la 25 mai, altfel riscă amenzi de până la 20 de milioane de
euro. Acesta este menit să întărească drepturile persoanelor
fizice, care în relaţia cu diverşi operatori de date pot cere modificarea,
actualizarea sau ştergerea anumitor informaţii, astfel încât să aibă control în
ceea ce priveşte datele personale.

foto: TheDigitalArtist / pixabay.com
Viitorul începe azi vineri, 15 noiembrie 2024

Un rezultat care nu lasă pe nimeni indiferent

Rezultatul alegerilor prezidenţiale din Statele Unite şi modul în care acesta va influenţa evoluţiile globale se află în centrul atenţiei la...

Un rezultat care nu lasă pe nimeni indiferent
Proiectul Neptun Deep (sursa foto: ROMGAZ)
Viitorul începe azi vineri, 08 noiembrie 2024

Obiective energetice

În același timp, Raportul intermediar din 2024 privind acţiunile climatice, publicat de Comisia Europeană, arată că în 2023 emisiile Uniunii...

Obiective energetice
Foto: jorono / pixabay.com
Viitorul începe azi vineri, 01 noiembrie 2024

Republica Moldova, mai aproape de UE

Cetățenii din Republica Moldova s-au pronunțat, pe 20 octombrie, în favoarea modificării Constituţiei țării pentru a sprijini aderarea...

Republica Moldova, mai aproape de UE
Luna europeană a securității cibernetice 2024: #ThinkB4UClick (sursa foto: Comisia Europeană /commission.europa.eu)
Viitorul începe azi vineri, 18 octombrie 2024

Octombrie, luna europeană a securității cibernetice

În luna octombrie a fiecărui an, în numeroase locații din toată Europa se organizează sute de activități – conferințe, ateliere,...

Octombrie, luna europeană a securității cibernetice
Viitorul începe azi vineri, 11 octombrie 2024

În ce ritm îmbătrânim?

„Tinereţea se referă la optimism, la starea de bine şi la un scop pentru care să lupţi” – este crezul care a stat la baza activității...

În ce ritm îmbătrânim?
Viitorul începe azi vineri, 04 octombrie 2024

Pachet pentru reindustrializarea României

Pentru prima dată în ultimii 35 de ani, în România a fost anunțat un plan major pentru reindustrializarea țării. Cu o valoare de 3 miliarde de...

Pachet pentru reindustrializarea României
Viitorul începe azi vineri, 20 septembrie 2024

Energie pentru viitor

În ultimii ani, Uniunea Europeană a reușit să facă față riscurilor critice la adresa securității aprovizionării sale cu energie, să...

Energie pentru viitor
Viitorul începe azi vineri, 13 septembrie 2024

Vulnerabilităţi în spațiul cibernetic

Cifrele fac din incident cel mai mare eveniment cibernetic, depăşind toate atacurile şi evenimentele anterioare. A fost o disfuncţionalitate, un...

Vulnerabilităţi în spațiul cibernetic

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company