Copii supradotaţi în România
Nu se cunoaşte un număr exact al copiilor supradotaţi din România, dar se estimează că ar fi vorba de un procent de circa 4 procente dintre cei născuţi.
Corina Cristea, 19.04.2013, 12:29
Nu se cunoaşte un număr exact al copiilor supradotaţi din România, dar se estimează că ar fi vorba de un procent de circa 4 procente dintre cei născuţi. Superior, deci, celor 2 procente reprezentând pragul european. Părinţii nu ştiu, însă, în general, cum să-i crească pe aceşti copii cu IQ-ul mult peste medie şi, chiar dacă ar şti, nu prea au unde să-i şcolească în România pe măsura potenţialului. Profesorul dr. Florin Colceag, expert internaţional în educaţia excelenţei, despre genialitatea românească: “România este printre ţările care excelează în acest domeniu. Eu sunt specialist în genialitate, am şi format o gramadă de genii şi îi recunosc pe stradă numai după mers pe cei care realmente au această capacitate. Am găsit inteligenţe foarte înalte la foarte puţine popoare, printre care România. Foarte înalte am găsit la chinezi, la indieni, la ruşi, la evrei, la români. Un singur cuvânt spune totul – complexitatea. Capacitatea integratoare pe multe domenii şi pe mai multe dimensiuni ale problemei şi niveluri de complexitate, aceasta e caracteristica genialităţii româneşti. Dată, în mod paradoxal, tocmai de această paradigmă a prostului satului. Pentru că oamenii aceştia au trebuit să se confrunte cu o situaţie absolut uluitoare, nefiind sprijiniţi să se ridice, au trebuit să lupte cu o complexitate de probleme şi atunci au dezvoltat o capacitate de a rezolva probleme de mare complexitate, care este extraordinară şi aproape unică. Nu este chiar unică, dar este prezentă la doar câteva popoare, pe care le-am menţionat. Alte ţări au alte tipuri de genialitate – tehnică, administrativă, etc, etc, – dar noi suntem oamenii haosului, noi înflorim în haos şi asta este partea extraordinară. Faptul că au plecat milioane de români care erau buni profesionişti şi aşa mai departe nu ne-a dinamitat populaţia de genii. Faptul că ne-am confruntat şi ne confruntăm în continuare cu problemele pe care le avem de înfruntat acum nu ne diminuează genialitatea. Din contra, cei care ies acum, generaţiile mici au nişte abilităţi absolut fenomenale la vârste mici şi mulţi dintre ei rămân cu abilităţi înalte şi mai târziu.”
Fără a fi o regulă, un copil supradotat are, în general, abilităţi extrem de dezvoltate pentru vârsta sa, legate de procesul gândirii – face conexiuni între idei şi relaţii între concepte şi are, în acelaşi timp, abilităţi de concentrare remarcabile. Din nou, Florin Colceag: “La 3 ani copiii sunt geniali. Au cele trei caracteristici ale geniilor – curiozitate, simţul libertăţii şi încrederea în oameni. Mai târziu şi le pierd, marea lor majoritate, pentru că nu sunt sprijiniţi să le pună în practică şi să le dezvolte. La 13 ani, dupa 10 ani deja de viaţă, genialitatea la majoritatea s-a topit pentru ca au vrut să se integreze în mediul care refuză genialitatea. Şi atunci, vrând nevrând, au trebuit să nu mai fie atât de diverşi, căci dacă eşti diferit de ceilalţi nu te acceptă oamenii şi asta este o mare lecţie.“
Copiii supradotaţi îşi valorifică potenţialul natural, în loc să se lase doborâţi sau distruşi de reacţiile sociale sau economice adverse, mai spune profesorul Colceag. Pot fi întâlniţi în orice mediu. Despre abilităţile geniilor din România, Florin Colceag: “Depinde de vârstă. Că aici există multe vârste şi multe abilităţi care se formează. La nivelul vârstelor mici, capacitatea de a observa semnificativul şi de a face scenarii pertinente este egală cu a evreilor şi este foarte înaltă. Din păcate, nu e încurajată. Dacă ar fi încurajată, am ajunge să performăm la fel ca evreii, pe o grămadă de direcţii. Mai departe este inventivitatea şi creativitatea care se dezvoltă exploziv până la vârsta de 12 ani. Nefiind încurajată, mai târziu nu se mai dezvoltă. Unde există un mediu de încurajare, continuă să se dezvolte şi ajunge la niveluri extrem de înalte. Mai departe, în adolescenţă apar vizionarismul şi capacitatea de integrare pe foarte multe planuri dar, pe de altă parte şi tendinţa de a scăpa de sistem, care îi gâtuie. Nu le dă puterea să meargă mai departe şi nu-i lasă să respire, le mănâncă libertăţile. Atunci se petrece şi exodul de creiere în afară. Noi hrănim Vestul cu inteligenţe pe care le formăm. Noi nu profităm pentru că nu am învăţat încă lecţia înţeleptului satului.”
Potrivit lui Florin Colceag, 80% dintre copiii cu capacităţi înalte ajung mediocri prin neimplicarea lor în programe de dezvoltare a abilităţilor. Ca metode recomandate pentru a descoperi, valorifica şi maximiza potenţialul copiilor, profesorul Florin Colceag recomandă părinţilor şi dascălilor metoda feedback-ului. Adică să discute cu copiii încă de la vârste fragede şi să-i întrebe ce părere au pe diferite teme, să le stimuleze atenţia asupra detaliilor relevante, să-i stimuleze să creeze scenarii. Să le ofere acces la informaţii complexe şi, nu în ultimul rând, să le asigure contactul cu natura, acest lucru urmând să-şi pună amprenta asupra atitudinii lor.