Gala Green Business Index
Green Business Index este un proiect al Asociaţiei Green Revolution, demarat în anul 2010, care monitorizează activităţile de protejare a mediului şi realizează, în fiecare an, un top al celor mai verzi companii.
România Internațional, 27.11.2015, 10:48
Green Business Index este un proiect al Asociaţiei Green Revolution, demarat în anul
2010, care monitorizează activităţile de protejare a mediului şi realizează, în
fiecare an, un top al celor mai verzi companii. În acest an, 260 de companii
din mediul de afaceri de pe piaţa românească s-au înscris la Green Business
Index. Este singurul instrument gratuit de evaluare a performanţei de
mediu, pe baza unor indicatori inspiraţi din standarde internaţionale din 7
domenii specifice protejării mediului: dezvoltare sustenabilă, utilizarea
resurselor, impactul asupra mediului, managementul deşeurilor, clădiri şi
spaţii verzi, achiziţii verzi şi transport sustenabil.
Recent s-a încheiat cea de a V-a ediţie a acestei prestigioase
competiţii undepeste
20 de companii au obţinut premii pentru acţiunile lor. Ninel Lazăr,
manager proiect GBI, a lăudat progresele realizate de aceste companii şi le-a
recomandat să-şi continue activităţile de protejare a mediului: Este îmbucurător să vedem că o proporţie impresionantă de companii au avut
îmbunătăţiri substanţiale faţă de anii anteriori în ceea ce priveşte performanţele
lor specifice. 74,2% dintre companii folosesc instrumente sau elemente de
design ecologic pentru produsele lor
faţă de anii trecuţi. 34% dintre companii şi-au redus consumurile de apă cu
până la 75% faţă de anul anterior. 51,7% dintre companii şi-au redus
consumurile energetice faţă de anul anterior însă oportunităţile sunt aici
uriaşe, pentru că doar 36% dintre ele îşi auditează în mod regulat
utilizarea energiei. 66% dintre companii nu folosesc substanţe periculoase ca
materii prime, 40% şi-au redus cantitatea de emisii atmosferice faţă de anul
anterior, 45% şi-au redus cantităţile nete de poluanţi evacuaţi în mediul
înconjurător prin intermediul apelor uzate şi 37,5% nu folosesc
depozitarea finală ca soluţie de management a deşeurilor non-menajere.
Pro Credit Bank a obţinut, la ediţia din acest an a Green Business Index,
cel mai mare punctaj la categoriile managementul deşeurilor şi achiziţii verzi.Gabriela Ercău, sef birou
Energie Verde din cadrul Pro Credit Bank: Ne focalizăm pe trei
direcţii pentru a putea gestiona activităţile de protejare a mediului. Prima
direcţie este sistemul intern pentru administrarea mediului. Monitorizăm la
nivel central indicatorii de consum pentru hârtie, energie electrică,
combustibili, căldură în vederea optimizării consumului acestora, dar
fără a ne afecta condiţiile de lucru. Pentru toate tipurile de deşeuri avem
încheiate contracte de reciclare cu firme specializate pentru fiecare locaţie a
noastră. Mai mult decât atât, în procesul de selecţie a furnizorilor noştri
urmărim încheierea de parteneriate cu firme care aplică aceleaşi principii ca
ale noastre şi care pot fi certificate, de exemplu ISO 14001. Scopul final al
acestui demers este achiziţionarea unor echipamente sau soluţii eficiente
energetic şi ecologice. Aici aş menţiona vehicule cu emisii scăzute de CO2,
achiziţionarea de hârtie reciclată, sisteme de iluminat cu LED-uri. Al doilea
criteriu este administrarea riscului de mediu în activitatea de creditare.
Aceasta reprezintă o analiză în profunzime a tuturor activităţilor economice
care ar putea implica riscuri de mediu, precum şi respingerea cererilor de
împrumut de la companiile implicate în activităţi care sunt considerate
periculoase pentru mediul înconjurător şi care apar pe lista de excludere a
instituţiei noastre. A treia direcţie o reprezintă creditele pro-eco prin care
promovăm o dezvoltare economică la un nivel cât mai sustenabil posibil. Pentru
IMM-uri şi agricultori acest tip de finanţare contribuie la performanţa
afacerilor pentru utilizarea unor tehnologii moderne şi eficiente
ce susţin, în acelaşi timp, şi protejarea mediului înconjurător.
CategoriileImpactul
asupra mediului şi Transport sustenabil au fost câştigate de KPMG
România, care a mai obţinut şi două premii pentru managementul deşeurilor şi,
respectiv, dezvoltare sustenabilă. Geta Diaconu, director Servicii Mediu şi
Sustenabilitate, a precizat că firma din care face parte oferă consultanţă în
acest domeniu şi nu poate să facă acest lucru fără să rezolve problemele de
mediu din propria companie: Atunci când îţi sfătuieşti
clienţii ce să facă, cum să-şi gestioneze afacerea astfel încât să aibă o
afacere durabilă, să nu afecteze mediul înconjurător, întâi şi întâi trebuie să
implementezi tu însuţi nişte măsuri la tine în companie, acolo unde îţi
desfăşori activitatea. Noi am decis, cu câţiva ani în urmă, să avem grijă de
mediu şi să avem o afacere durabilă chiar dacă activitatea noastră se rezumă la
activitatea de birou. În domeniul transportului am hotărât să facem ceva să nu
mai avem emisii, să nu mai poluăm. Astfel am pus la dispoziţia colegilor
microbuze, pentru că avem birourile tocmai în Băneasa, îi încurajăm să meargă
cu bicicleta, eu sunt un mare fan al mersului cu bicicleta.
DHL Internaţional a fost desemnată compania cu cea mai bună performanţă de
mediu din România pentru anul 2015.Este
pentru a patra oară pe scena Green Business Index. Atuurile companiei de
curierat sunt experienţa şi susţinerea grupului DHL, care la rândul său
beneficiază de experienţa venită din toate ţările în care activează. Obiectivul
strategic al companiei, la care se înscrie şi filiala din România, îl
constituie reducerea, până în 2020 faţă de 2007, a emisiilor de carbon cu 30%.
Faţă de anul trecut, compania şi-a redus emisiile cu 19,5%, au declarat
câştigătorii Green Business Index 2015.
Raluca Fişer, preşedinta Green Revolution, se declară multumită de
rezultatul competiţiei din acest an şi invită companiile să se alăture şi la
următoarea ediţie din 2016: Sunt companii atât
multinaţionale, cât şi companii din domeniul IMM-urilor care au
performanţe de mediu, care au vrut să şi-o evalueze, pe de o parte, iar pe de
altă parte, au vrut să vadă unde se poziţionează faţă de restul companiilor
care au trecut prin această competiţie. Pot să vă spun că nu a fost simplu.
Poate că am simplificat puţin structura şi metoda de calcul, dar întrebările
sunt adaptate la toate standardele internaţional. Anul viitor începe şi
noua directivă de raportare non-financiară, iar proiectul GBI doreşte să ajute
şi să vină în întâmpinarea nevoilor antreprenoriatului român să-şi
îmbunătăţească performanţele de mediu. Ca o concluzie, putem să spunem că
antreprenorii români au început să fie mai conştienţi despre importanţa
performanţelor de mediu care sunt conectate de rezultatele financiare şi că
încep să fie vizibile îmbunătăţiri ale acestora de la an la an.
Asociaţia Green Revolution este prima organizaţie nonguvernamentală de
ecologie urbană din România ce pune în practică măsurile ce stau la baza
construirii unui oraş verde.