Societatea civilă susține învățământul de la sat
Atunci și acolo unde intervenția instituțională și oficială a autorităților statale se lasă dorită mult timp, românii reușesc să suplinească acest ajutor întârziat
Christine Leșcu, 15.05.2024, 16:16
Atunci și acolo unde intervenția instituțională și oficială a autorităților statale se lasă dorită mult timp, românii reușesc să suplinească acest ajutor întârziat. Au învățat destul de recent să facă acest lucru prin intermediul organizațiilor non-guvernamentale care, la rândul lor, reușesc să mobilizeze diverși sponsori. Un exemplu îl constituie și asociația Bookland care a reușit să îmbunătățească o situație deplânsă de multi ani de români: starea școlilor de la țară pline de igrasie, nezugrăvite, fără dotări moderne și amplasate în clădiri improprii. În doar patru ani, Bookland a renovat și dotat 80 de școli și grădinițe. Impulsul a dat dat de statisticile privind abandonul școlar masiv in zona rurală. Iar motivele neglijării studiilor se îmbină cu cele ale neglijării clădirilor şcolilor, consideră Mihaela Petrovan, președinta asociației Bookland.
Educational vorbind, în mediul rural situația este gravă. De exemplu, unul din doi elevi nu se mai duce după clasa a VIII-a să urmeze liceul. Și oricum, în România, unul din patru elevi de la sat nu mai dă bacalaureatul. Deci e greu, dar cu toate astea noi nu ne lăsăm. În spiritul oricărui activist civic, așa cum suntem noi, continuăm să luptăm și să mergem înainte, să avem un vis, să fim poate un pic naivi, un pic nebuni, curajoși și să credem că se poate, chiar dacă nu e ușor. Și de-asta ne apucăm, după patru ani de renovat școli în toate județele țării, mai puțin în Ilfov, unde, apropo, căutăm de mai mult timp o școală, dar se pare că absolut toate, încurajate de Inspectoratul Școlar Județean, au aplicat pentru fonduri europene. Bravo lor! Dar, noi la Bookland, avem o formulă aparte. Și, dacă noi am reușit să facem ce am făcut cu bănuți românești donați de firme atât autohtone, cât și internaționale sau multinaționale, cred că putem să ne descurcăm.
Dar cea mai mare reușită a asociației Bookland a fost coagularea comunităților locale, adesea atinse de letargie, povestește tot Mihaela Petrovan, președinta asociației Bookland, care precizează cum s-a lucrat in fiecare zonă.
Avem între 1 și 6 școli renovate în fiecare județ. Media este de două pe județ, dar sunt județe cum e Vrancea cu șase școli renovate de noi și grădinițe. Ne bucurăm că acolo am avut o schimbare care se perpetuează. Adică de unde la momentul sosirii noastre toată comunitatea era într-o stare poate de letargie, sătulă de minciuni și promisiuni, resemnată, până la faptul că noi am reușit să implicăm absolut pe toată lumea de acolo. Părinții au gătit o masă caldă pentru muncitori, elevii s-au implicat și au dat ei cu mânuța lor, cu pensula pe gard, pe pereți, pictând diverse modele. Deci ne-am implicat de la mic la mare, preoții, doctorul satului, brutarul. Toată lumea a contribuit acolo.
Iar performanțele acestea sunt observate, în primul rând, de localnici, cum ar fi o mamă din județul Neamț de care-și amintește tot Mihaela Petrovan.
A zis o mămică un lucru atât de frumos – “Ce frumos! Să vedem o Românie unită pentru copiii noștri.” – atunci când a văzut plăcuța cu numele tuturor sponsorilor care au contribuit în mod direct la acea școală, vreo 40-50 de nume. Este o mămică din Păstrăveni, județul Neamț. Pe mine m-a impresionat și mi-am dat seama că da, are dreptate, fiindcă noi am adus către școala 150-200 de pachete cu marfă din toate părțile nu doar din Neamț, ci și din Arad, și din Bihor. Marfa a ajuns acolo și am putut mobiliza companiile să redirecționeze produse sau bani ca să putem plăti manopera. Am mobilizat primăriile locale să contribuie. Și să știți că marea majoritate au contribuit cu bănuții strânși din taxele locale, deci nici măcar bani de la bugetul de stat, ci tot oamenii au plătit pentru școală, partea primăriei a fost contribuția până la urmă a membrilor comunității. Suntem mândri că funcționează acest trio de succes – companiile, primăriile și comunitatea – fără bani europeni.
Următorul pas pe care-l pregătește asociația Bookland vine în sprijinul învățământului profesional dual, adică al acelor cursuri care pregătesc meseriași în diverse domenii cerute firmele sau agenții economici dispuși să și investească în formarea acestor elevi. Conform Mihaelei Petrovan, acest ar fi primul campus preuniversitar în sistem dual și ar putea fi ridicat în județul Argeș, în comuna Vulturești. Asemenea spații sunt necesare în țara noastră. Potrivit ultimului raport OCDE, învățământul vocațional și tehnic este mai popular în România decât în alte state: 32% dintre elevii români cu vârsta între 15 și 19 ani sunt înscriși în acest tip de învățământ secundar.