Sistemele de predare online în perioada de izolare se îmbunătățesc continuu
La fel ca întreaga planetă, şi societatea românească se adaptează continuu la schimbările de paradigmă impuse de pandemia cu noul tip de coronavirus.
Monica Chiorpec, 29.04.2020, 14:53
La fel ca
întreaga planetă, şi societatea românească se adaptează continuu la schimbările
de paradigmă impuse de pandemia cu noul tip de coronavirus. Cele mai afectate
sunt, ca în orice criză majoră, categoriile sociale vulnerabile. Un pilon
important, aşa cum este domeniul educaţiei, este şi el reconfigurat de noile
reguli de distanţare socială. Alternativa la orele de curs din clase rămâne
mediul virtual, în care elevii de gimnaziu şi de liceu încearcă să menţină
pasul cu programa şcolară.
Asociaţia Young
Initiative a lansat profesorilor invitaţia de a face schimb de bune practici,
în cadrul unui webminar dedicat instrumentelor de predare online. Despre
avantajele şi dezavantajele predării la distanţă prin intermediul platformelor
web au discutat Ana Andronache şi Maria Stan, ambele cadre didactice, alături
de specialişti în dezvoltarea resurselor umane din domeniul învăţământului.
Ana Andronache
este profesoară de limba engleză la Liceul Teoretic Horia Hulubei din
localitatea Măgurele (judeţul Ilfov). Pentru ea, predarea în sistem online a
înlesnit mult utilizarea resurselor digitale. Mie îmi place această
parte în care noi nu mai suntem nevoiţi să printăm foarte mult, să irosim
hârtie şi alte materiale. Acum, ne este foarte uşor să le arătăm live
materiale, filmuleţe şi imagini, pe care ne tot doream să le expunem la clasă,
dar nu aveam tehnologia necesară. Un alt avantaj pe care l-am descoperit în
această perioadă este faptul că învăţarea online este o oportunitate de
învăţare grozavă pentru noi – pentru mine, cel puţin, aşa a fost. Am învăţat să
lucrez cu multe platforme noi, pentru care nu aş fi avut timpul necesar să le
explorez şi să văd ce îmi pot oferi, dacă nu ar fi existat această perioadă de
izolare.
Maria Stan predă
limba engleză la Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Bucureşti. Contactul
direct cu elevii îi lipseşte cel mai mult în această perioadă, iar răspunsul
copiilor este similar. Cel mai mare dezavantaj al predării online
este limitarea contactului uman. Iniţial, am fost cu toţii entuziasmaţi că,
totuşi, am găsit o modalitate prin care să ne vedem şi să menţinem contactul.
Pe de altă parte, cei mai mulţi dintre elevi mi-au spus că nu vor mai chiuli
niciodată de la ore, pentru că le este foarte dor de sala de clasă, de mediul
acela tipic şcolii.
Dar lipsa
accesului la tehnologie este unul dintre cele mai importante neajunsuri cu care
se confruntă sistemul educaţional din România. Profesorii încearcă să
improvizeze metode speciale de predare în cazul elevilor care nu beneficiază de
un computer conectat la Internet. Revine la microfon Ana Andronache. Dezavantajul este şi pentru aceia care nu au acces la tehnologie la fel
de mult ca cei din mediul urban. Ce vă pot spune din experienţa altor colegi
este că s-au folosit de aplicaţia WhatsApp şi de telefonul părinţilor, fiindcă
de multe ori există un singur smartphone într-o casă. Dar, discutând cu
părinţii, profesorii au găsit un interval în care copiii să aibă acces la acel
telefon. Aşadar, au reuşit să ţină legătura şi cu ei, trimiţându-le
înregistrări ale lecţiilor, filmuleţe, fotografii şi toate materialele
necesare. Astfel, a fost cât de cât rezolvată şi problema copiilor cu un acces
limitat la Internet.
Desigur, este
nevoie şi de regăsirea stării emoţionale şi psihologice din clase, care făcea
posibil procesul de predare. Gestionarea comportamentului fiecărui elev aflat,
de această dată, în faţa monitorului, poate reprezenta o adevărată provocare. Ana
Andronache: Un alt aspect la care ne-am gândit este
trecerea de la clasă la online. Din experinţa zilelor în care am lucrat online
cu elevii noştri, am decis să insistăm pe ceea ce numim classroom management,
un demers pe care ni-l dorim şi în mediul online. Din experienţa proprie, am
observat că elevii au tendinţa să vorbească unii peste ceilalţi în mediul
online. Au tendinţa să trimită foarte multe emoticoane în timpul cursurilor.
Atunci, este bine ca profesorii să aplice un set de reguli special conceput
pentru clasă, dar şi pentru mediul online. Este bine să stabiliţi aceste reguli
de la bun început. Regulile vă vor face interacţiunea online mult mai
eficientă.
Un alt lucru la
care trebuie să fie atenţi toţi cei care sunt implicaţi în predarea online din
această perioadă specială, fără precedent, este respectarea intimităţii şi a
spaţiului personal al celor care se conectează la platformele web. Dacă accesul
la microfon este obligatoriu, camerele web ale elevilor pot rămâne închise, la
cerere. Explică Ana Andronache. În mediul acesta online se discută
foarte mult şi de limitări, de respectarea spaţiului şi a identităţii fiecăruia.
În cazul nostru, a fost important să aflăm cine nu doreşte să îşi pornească
acea cameră web şi am respectat acest lucru, în cazul fiecărui copil. Nu a
fost, pentru noi, un lucru obligatoriu, dacă unul dintre elevi nu a dorit să se
conecteze la aplicaţia Zoom, spre exemplu, cu camera pornită.
Iar rutina
clasei, cea care îi pregătea pe elevi la începtul orelor şi demonstrată de
către psihopedagogi a fi extrem de utilă, se poate păstra în continuare, şi în
cadrul cursurilor online. Mici exerciţii de dicţie, jocuri de cuvinte, predare
de ştafetă sau chiar mici exerciţii fizice pot creşte capacitatea de
concentrare din timpul orei de curs. Ana Andronache Un alt lucru care
merită amintit, apropo de cum facem această trecere de la clasă la online, este
acea parte de rutină a clasei. Din câte am observat, şi în mediul online este
cât se poate de benefic să avem această opţiune, în special în cazul elevilor
de gimnaziu. În momentul de faţă, pe Internet sunt diverse energizer-uri,
întrebări extrem de drăguţe.
Până când elevii vor putea reveni în clase, cele mai
bune metode de predare de la distanţă, prin intermediul Internetului, vor fi
experimentate şi evaluate continuu de către cadrele didactice din România.
Desigur, acest lucru este posibil doar cu ajutorul, susţinerea şi răspunsul
prompt din partea elevilor şi a părinţilor.