Proiecte pentru promovarea lecturii
Lectura nu mai este de mult o prioritate printre tinerii de astăzi. Un sondaj efectuat de Institutul Român de Studii Sociale arată că 22% dintre tineri nu citesc nici o carte, în timp ce unul din cinci citește doar o carte pe an.
România Internațional, 14.05.2014, 15:57
Faptul că românii nu prea mai au fie chef, fie bani, de cărți se reflectă și în piața de carte tipărită, care scade de la an la an, ocupând ultimul loc în cadrul țărilor din UE. Tocmai din acest motiv, diferite asociații, biblioteci sau edituri organizează tot felul de proiecte menite să încurajeze lectura în rândul publicului larg. Campania “România, citeşte-mă!” a luat naştere, anul trecut, în contextul în care, în lipsa unei strategii naţionale de dezvoltare a culturii scrise, industria editorială întâmpină mari greutăţi în promovarea cărţii şi a lecturii. Lucia Ovezea – președinta Asociației Difuzorilor de Carte din România:
“Au fost prevăzute diferite activitățI, dar, deoarece ne-am gândit că cei care trebuie în mod deosebit atrași către carte și lectură sunt cei mici, am ales elevii de clasa a 4-a invitându-i să participe la un concurs de lectură. Concursul a fost organizat anul trecut în aproximativ 50 de școli din București, în toate școlile din Târgoviște, în Câmpina.. Practic, am încercat să-i dăm o dimensiune națională. Anul acesta, deoarece nu am avut suficiente fonduri, Asociația Difuzorilor de Carte care este, de fapt, membră în Federația Editorilor și Difuzorilor de Carte din România a preluat ștafeta și a continuat această campanie reușind să mobilizeze în București peste 20 de școli. Copiii, în această lună, vor trece la etapa pe oraș, iar premiile vor fi acordate, ca și anul trecut, în cadrul Salonului de carte Bookfest pe data de 31 mai.”
Deoarece tinerii din ziua de astăzi petrec o mare parte din timp în fața calculatorului, Victor Miron, un tânar din Cluj-Napoca a inițiat o campanie de încurajare a lecturii pe Facebook. Campania se intitulează “Cărțile pe față” și a pornit de la conceptul de selfie şi presupune crearea unui “book-selfie”, o imagine în care fața celui ce se fotografiază e ascunsă de cartea pe care o citește în acel moment. Până acum a reușit să strângă sute de aprecieri, comentarii, poze și a început să orienteze tinerii înapoi către cultură:
“Am reușit să conving o librărie din Cluj, pe cei de la Bookstory, să ofere reducere de 10% persoanelor care au poze de profil pe Facebook cu ei citind o carte. Asta era prin februarie și a devenit destul de apreciată știrea care anunța această reducere. Primul site pe care am anunțat această promoție ajunsese, în câteva zile, la aproape 2000 de like-uri pe Facebook. Asta însemna că lumea era destul de interesată și deja apăruseră sute de persoane cu astfel de poze, după acest prim articol. “.
După ce Facebook-ul s-a umplut cu fotografii selfie cu oameni citind, Victor Miron a trecut la alte acțiuni din cadrul campaniei: “Intenția noastră este să-i facem să dea peste cărți în locuri în care nu se așteaptă … Astfel, am făcut o bibliotecă la service-ul auto care îți dă o carte la schimb când mergi cu mașina la reparat sub mottoul că o mașina cât ar fi ea de frumoasă nu te poate duce la acele stari la care te poate duce o carte. De asemenea, un cabinet stomatologic din Cluj Napoca are o ofertă inedită pentru clienţii cititori. Primești reducere 10% din valoarea lucrării stomatologice dacă dai chek-in pe facebook la cabinet și spui care carte ți-a adus zâmbetul pe buze. Facem, așadar, lucruri ieșite din comun care să-i scoată pe oameni din monotonie şi să se gândească la cărţi într-un mod plăcut, să poată vorbi despre cărţi într-un mod interesant.Stim că lumea reacționează bine la reduceri dar reacționează mult mai bine la gratuități. De aceea am propus Primăriei Cluj ca, în prima duminică din lună, cine merge cu autobuzul citind o carte să circule gratuit. Autoritățile au confirmat că vor să testeze acest concept în cadrul unui târg de carte și am reușit deja să-l punem în aplicare cu ocazia Zilei Internaționale a Cărții. Cine avea la el o carte putea să intre gratuit la Grădina Botanică din Cluj Napoca. Şi aici am avut rezultate frumoase în sensul că am anunțat această gratuitate chiar în Vinerea Mare printr-un simplu afiș pe internet și, în câteva zile, a fost văzut de 32 de mii de oameni prin simplul fapt că acești oameni au distribuit mai departe această imagine care anunța gratuitatea. 1230 de oameni au ajuns la Gradina Botanica cu o carte”.
Ziua Mondială a Cărții, sărbătorită pe 23 aprilie, a devenit un eveniment important pentru pasionații de lectură. În București și în alte oraşe din țara s-au desfășurat, cu această ocazie, diferite activități menite să promoveze cititul. Cu toate acestea, potrivit unui studiu realizat de Institutul Naţional de Statistică, românii alocă în medie doar o oră şi jumătate pe lună pentru a participa la spectacole de teatru, a merge la cinema şi pentru vizite la galeriile de artă, iar cititul, în timpul liber, ocupă doar 13 minute pe zi şi timpul dedicat lecturii scade odată cu vârsta. Lucia Ovezea vine cu explicații:
“Lumea s-a globalizat, a aparut internetul, infomațiile circulă foarte mult, modalitățile de precere a timpului liber sau de dezvoltare a imaginației și-au găsit alte căi de manifestare. Atunci sigur că lectura a rămas puțin în urmă fiind considerată de foarte mulți desuetă iar de alții inexistentă. Asta e, sunt noi generații. Lectura este însă importantă pentru un număr destul de mare de persoane. Din păcate, în România, procentul în comparație cu alte țări europene, este mult mai mic, dar asta este situația. In plan general, cartea bate pasul pe loc.. sau face câte un pas mic înapoi”.
Aşadar, odată cu intrarea tinerilor în lumea audiovizualului, televizorul şi computerul reuşesc să ofere mult mai mult decât o făcea până acum pagina scrisă. Realitatea virtuală i-a cucerit pe tineri îndepărtându-i de cărţi. Astăzi, volumele care mai stârnesc, oarecum, interesul elevilor sunt cele din programa şcolară.