Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Proiecte pentru promovarea lecturii

Lectura nu mai este de mult o prioritate printre tinerii de astăzi. Un sondaj efectuat de Institutul Român de Studii Sociale arată că 22% dintre tineri nu citesc nici o carte, în timp ce unul din cinci citește doar o carte pe an.

Proiecte pentru promovarea lecturii
Proiecte pentru promovarea lecturii

, 14.05.2014, 15:57

Faptul că românii nu prea mai au fie chef, fie bani, de cărți se reflectă și în piața de carte tipărită, care scade de la an la an, ocupând ultimul loc în cadrul țărilor din UE. Tocmai din acest motiv, diferite asociații, biblioteci sau edituri organizează tot felul de proiecte menite să încurajeze lectura în rândul publicului larg. Campania “România, citeşte-mă!” a luat naştere, anul trecut, în contextul în care, în lipsa unei strategii naţionale de dezvoltare a culturii scrise, industria editorială întâmpină mari greutăţi în promovarea cărţii şi a lecturii. Lucia Ovezea – președinta Asociației Difuzorilor de Carte din România:


Au fost prevăzute diferite activitățI, dar, deoarece ne-am gândit că cei care trebuie în mod deosebit atrași către carte și lectură sunt cei mici, am ales elevii de clasa a 4-a invitându-i să participe la un concurs de lectură. Concursul a fost organizat anul trecut în aproximativ 50 de școli din București, în toate școlile din Târgoviște, în Câmpina.. Practic, am încercat să-i dăm o dimensiune națională. Anul acesta, deoarece nu am avut suficiente fonduri, Asociația Difuzorilor de Carte care este, de fapt, membră în Federația Editorilor și Difuzorilor de Carte din România a preluat ștafeta și a continuat această campanie reușind să mobilizeze în București peste 20 de școli. Copiii, în această lună, vor trece la etapa pe oraș, iar premiile vor fi acordate, ca și anul trecut, în cadrul Salonului de carte Bookfest pe data de 31 mai.”



Deoarece tinerii din ziua de astăzi petrec o mare parte din timp în fața calculatorului, Victor Miron, un tânar din Cluj-Napoca a inițiat o campanie de încurajare a lecturii pe Facebook. Campania se intitulează “Cărțile pe față” și a pornit de la conceptul de selfie şi presupune crearea unui “book-selfie”, o imagine în care fața celui ce se fotografiază e ascunsă de cartea pe care o citește în acel moment. Până acum a reușit să strângă sute de aprecieri, comentarii, poze și a început să orienteze tinerii înapoi către cultură:


Am reușit să conving o librărie din Cluj, pe cei de la Bookstory, să ofere reducere de 10% persoanelor care au poze de profil pe Facebook cu ei citind o carte. Asta era prin februarie și a devenit destul de apreciată știrea care anunța această reducere. Primul site pe care am anunțat această promoție ajunsese, în câteva zile, la aproape 2000 de like-uri pe Facebook. Asta însemna că lumea era destul de interesată și deja apăruseră sute de persoane cu astfel de poze, după acest prim articol. “.



După ce Facebook-ul s-a umplut cu fotografii selfie cu oameni citind, Victor Miron a trecut la alte acțiuni din cadrul campaniei: “Intenția noastră este să-i facem să dea peste cărți în locuri în care nu se așteaptă … Astfel, am făcut o bibliotecă la service-ul auto care îți dă o carte la schimb când mergi cu mașina la reparat sub mottoul că o mașina cât ar fi ea de frumoasă nu te poate duce la acele stari la care te poate duce o carte. De asemenea, un cabinet stomatologic din Cluj Napoca are o ofertă inedită pentru clienţii cititori. Primești reducere 10% din valoarea lucrării stomatologice dacă dai chek-in pe facebook la cabinet și spui care carte ți-a adus zâmbetul pe buze. Facem, așadar, lucruri ieșite din comun care să-i scoată pe oameni din monotonie şi să se gândească la cărţi într-un mod plăcut, să poată vorbi despre cărţi într-un mod interesant.Stim că lumea reacționează bine la reduceri dar reacționează mult mai bine la gratuități. De aceea am propus Primăriei Cluj ca, în prima duminică din lună, cine merge cu autobuzul citind o carte să circule gratuit. Autoritățile au confirmat că vor să testeze acest concept în cadrul unui târg de carte și am reușit deja să-l punem în aplicare cu ocazia Zilei Internaționale a Cărții. Cine avea la el o carte putea să intre gratuit la Grădina Botanică din Cluj Napoca. Şi aici am avut rezultate frumoase în sensul că am anunțat această gratuitate chiar în Vinerea Mare printr-un simplu afiș pe internet și, în câteva zile, a fost văzut de 32 de mii de oameni prin simplul fapt că acești oameni au distribuit mai departe această imagine care anunța gratuitatea. 1230 de oameni au ajuns la Gradina Botanica cu o carte”.



Ziua Mondială a Cărții, sărbătorită pe 23 aprilie, a devenit un eveniment important pentru pasionații de lectură. În București și în alte oraşe din țara s-au desfășurat, cu această ocazie, diferite activități menite să promoveze cititul. Cu toate acestea, potrivit unui studiu realizat de Institutul Naţional de Statistică, românii alocă în medie doar o oră şi jumătate pe lună pentru a participa la spectacole de teatru, a merge la cinema şi pentru vizite la galeriile de artă, iar cititul, în timpul liber, ocupă doar 13 minute pe zi şi timpul dedicat lecturii scade odată cu vârsta. Lucia Ovezea vine cu explicații:


Lumea s-a globalizat, a aparut internetul, infomațiile circulă foarte mult, modalitățile de precere a timpului liber sau de dezvoltare a imaginației și-au găsit alte căi de manifestare. Atunci sigur că lectura a rămas puțin în urmă fiind considerată de foarte mulți desuetă iar de alții inexistentă. Asta e, sunt noi generații. Lectura este însă importantă pentru un număr destul de mare de persoane. Din păcate, în România, procentul în comparație cu alte țări europene, este mult mai mic, dar asta este situația. In plan general, cartea bate pasul pe loc.. sau face câte un pas mic înapoi”.



Aşadar, odată cu intrarea tinerilor în lumea audiovizualului, televizorul şi computerul reuşesc să ofere mult mai mult decât o făcea până acum pagina scrisă. Realitatea virtuală i-a cucerit pe tineri îndepărtându-i de cărţi. Astăzi, volumele care mai stârnesc, oarecum, interesul elevilor sunt cele din programa şcolară.


STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
sursă foto: facebook.com/sachevetclinic
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică
Societate miercuri, 30 octombrie 2024

Atenție! Inginerie socială!

Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot...

Atenție! Inginerie socială!

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company