Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Percepții despre comunism după 30 de ani

După 30 de ani de la prăbușirea regimurilor comuniste în Europa de est, potrivit unui sondaj de opinie, 27% dintre români consideră că regimul comunist a făcut mai mult bine României, iar aproape 30% au apreciat că regimul comunist a făcut mai mult rău

Percepții despre comunism după 30 de ani
Percepții despre comunism după 30 de ani

, 18.12.2019, 12:30

După 30 de ani de
la prăbușirea regimurilor comuniste în Europa de est, potrivit unui sondaj de
opinie, 27% dintre români consideră că regimul
comunist a făcut mai mult bine României, iar aproape 30% au apreciat că regimul
comunist a făcut mai mult rău țării. În același timp, 34,3% au ales varianta de
răspuns Lucrurile sunt mai complicate. Comunismul din anii 50 este una, cel
din vremea lui Ceauşescu este cu totul altceva. Altă cercetare sociologică,
lansată în noiembrie, arată faptul că peste jumătate dintre români cred că era
mai bine pe vremea comunismului. Genul acesta de studii au fost realizate în
mod regulat pe parcursul celor trei decenii scurse din 1989 până azi, având
rezultate ușor diferite. De pildă, la 20 de ani de la Revoluția din decembrie,
aproape jumătate dintre români
considera că înainte de 1989 era mai bine, iar 14% dintre ei credeau că era la
fel ca în prezent. Indiferent de diferențele
dintre rezultatele și metodologiile cercetărilor, este limpede că percepțiile
pozitive asupra comunismului sunt destul de numeroase, poate la fel de
numeroase ca cele negative.

Cercetătoarea Manuela Marin, de la Universitatea
din Vest din Timișoara, a analizat în câteva studii ceea ce a ajuns să fie
definit drept nostalgia comunismului. Ea consideră că, pentru a explica
fenomenul nostalgiei, trebuie analizate acele aspecte pe care românii le asociază într-o notă pozitivă cu trecutul
recent. Manuela Marin. Din câte am observat eu, acestea se referă
mai degrabă la partea materială, la acea bunăstare pe care statul paternalist
comunist le-a asigurat-o: de la stabilitatea unui loc de muncă și condiții de
viață pe care le considerau decente până la ceea ce percepeau ei a fi o
oarecare egalitate în cadrul societății românești. Mi se pare că ceea ce
apreciază unii români la comunism, retrospectiv vorbind, este, de fapt, statul
paternalist care se implică în viața cetățenilor. Ar mai trebui menționat, cu
privire la sondajele din anii trecuți, faptul că românii nu vor o întoarcere la
regimul politic de atunci, cu limitările sale impuse libertății individuale și
de exprimare. Ei vor mai degrabă o formă mixtă între bunăstarea de tip
socialist și libertatea de care ei se bucură acum


În realitate, bunăstarea de tip
socialist nu era bunăstare veritabilă. În acest condiții, ce explicații are
această percepție edulcorată a trecutului? Ne răspunde tot Manuela Marin. Trebuie să ne gândim că pentru cei care trăiau în anii 1970 / 1980,
chiar și pentru cei din anii 1960 – căci, mai nou se face o diferență între
comunismul din anii și cel din anii 80 -, era important faptul că aveau o
locuință la bloc, acces la curent electric, apă caldă și o sursă de venit
stabilă. Pentru generația născută în anii 1940 și începutul anilor 50, acesta
era maximul de bunăstare la care îndrăzniseră să viseze. Anii 70 sunt
considerați anii bunăstării socialiste, dar oamenii de atunci n-aveau cu ce să
compare nivelul acestei bunăstări. Ei își amintesc că aveau o slujbă stabilă,
că au putut să-și petreacă vacanțele în stațiuni de la mare sau la munte și că,
în anumite cazuri, și-au putut cumpăra o mașină de spălat sau un televizor.
Trebuie să-l înțelegem pe omul care s-a stabilit la oraș în acea perioadă și
care a venit de la sat. Era un pas înainte pentru bunăstarea lui materială


Toate aceste erau puse la dispoziție
de stat, deci percepția pozitivă a comunismului este și o nostalgie după un
stat paternalist. În comunism, totul era reglementat de stat: de la slujbe,
locuințe, vacanțe și chiar și timp liber. Răsturnarea rapidă și traumatică a
situației economice produsă de tranziția de la socialism la comunism i-a
dezorientat pe mulți și i-a lăsat nostalgici după o formă de implicare a
statului, implicare care, însă, avea prețul său, ne amintește Manuela Marin. Individul s-a văzut confruntat cu
o multitudine de provocări care pun sub semnul întrebării tot ceea ce cunoștea
și știa el despre viață și despre existența lui. Este vorba de ceea ce eu
numesc dispariția contractului social. Statul comunist e unul paternalist care
a făcut următoarea înțelegere nescrisă cu cetățeanul de rând: eu îți asigur
nevoile de bază, iar tu te obligi să mi te subordonezi, să pui în aplicare
deciziile partidului comunist sau ale statului


La 30 de ani după prăbușirea acestui
stat paternalist, structurile guvernamentale și administrative care i-au urmat
n-au reușit, se pare, să înlocuiască dependența de stat cu încrederea în
funcționalitatea unor instituții îți garantează anumite drepturi, ne explică
istoricul Alina Pavelescu, directoarea adjunctă a Arhivelor Naționale din
București. Sentimentul de bine și de siguranță al cetățeanului în prezent e legat de
un sentimente de încredere în ceilalți membri ai societății, în autorități și
în instituții. Și este explicabil atâta vreme cât relația dintre cetățean și
instituții nu prea funcționează bine la noi, atâta vreme cât au rămas atâtea
puncte neelucidate în istoria acestor ultimi 30 ani, care sunt legate și de
perioada comunistă, dar și de istoria anilor post-comuniști, și care constau în
perpetuarea după 1990 a unor interese personale ale unor personaje angrenate în
aparatul comunist. Ele au drept consecință lipsa de încredere a cetățenilor
între ei, dar și a cetățeanului în instituții


Pe de
altă parte, multe probleme apărute în comunism n-au fost corectate la timp.
Dimpotrivă au fost perpetuate, cu bună știință, creând confuzie printre tineri
care le consideră fenomen ale istoriei recente. Alina Pavelescu. E bizar să constați că mulți oameni tineri sau de vârstă mijlocie spun
că înainte era mai bine având în vedere faptul că oamenii care au prins acea
perioadă ar trebui să știe că, în spitale, condițiile de tratament era
cumplite, mai cumplite în unele cazuri decât acum. De pildă, fenomenul mitei în
spitale se generalizase încă din anii 1980



Dar pentru ca generațiile tinere să afle aceste
lucruri, este nevoie ca istoria comunismului să fie cât mai bine cunoscută și
înțeleasă. Așadar, educația cuplată cu reducerea așteptărilor legate de un stat
paternalist pot fi soluții ca generațiile mai tinere să depășească mentalitatea
lăsată moștenire de comunism. Și tot cei mici reprezintă, ca de obicei, sursa
optimismului, consideră Alina Pavelescu. Eu am o sursă de optmism gândidu-mă la
copiii din ziua de azi care trăiesc într-o lume mult mai deschisă decât ne-am
fi putut-o imagina noi, nu doar cei care au trăit în comunism, ci și cei care
trăiau în anii 80 în societăți democratice. Chiar dacă școala încearcă să
eludeze problema comunismului sau dacă părinții încearcă să-i țină deoparte, ei
vin în contact cu foarte multe informații adeseori contradictorii despre
același subiect. Astfel li se va forma spiritul critic, defrișând și lămurind
aceste informații. Asta e sursa mea de optimism: faptul că trăim într-o
societate deschisă. Și ca sursa mea de optimism să persiste, trebuie să avem
grijă să ne menținem societatea deschisă

STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
sursă foto: facebook.com/sachevetclinic
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică
Societate miercuri, 30 octombrie 2024

Atenție! Inginerie socială!

Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot...

Atenție! Inginerie socială!

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company