Optimism pe drumul spre digitalizarea României
Un studiu recent arată că 59% dintre români consideră că digitalizarea este benefică, iar 52% cred că are un impact pozitiv asupra calității vieții.

Iulia Hau, 19.03.2025, 16:47
Un studiu recent arată că 59% dintre români consideră că digitalizarea este benefică, iar 52% cred că are un impact pozitiv asupra calității vieții. Cu toate acestea, România continuă să ocupe ultimul loc din Uniunea Europeană în aproape toate domeniile ce țin de digitalizare. De exemplu, dacă în 2024, 70% dintre cetățenii europeni folosiseră, în medie, cel puțin o dată un website sau o aplicație a statului în cele 12 luni precedente, media în România era de doar 25%. Mai mult, în 2023, media europeană a procentului de cetățeni care aveau aptitudini digitale peste medie era de 55,6%, în vreme ce, în România, aceasta rămânea la sub 28%. Ocupăm ultimul loc și în privința nivelului de digitalizare a afacerilor, cu 72% dintre business-urile românești având un nivel foarte scăzut, contra unei medii europene de 41%.
Edge Institute este primul think tank românesc care își propune să sprijine tranziția digitală pe parcursul următorului deceniu, cu scopul ca România să atingă media europeană. În cadrul evenimentului de lansare a institutului s-a menționat frecvent că digitalizarea nu este despre tehnologie, ci despre oameni, pentru că oferă predictibilitate și transparență, oferind acces egal cetățenilor la informații și, mai ales, la instituții. Victor Guzun este consultant în transformare digitală, fost ambasador al Republicii Moldova în Estonia și membru al boardului Edge Institute.
Trăind de 16 ani în Estonia, cea mai digitalizată țară din lume, Guzun explică de ce consideră că s-a abuzat de acest cuvânt și de ce cetățeanul trebuie să fie întotdeauna în centrul oricăror eforturi de digitalizare:
«Digitalizarea este despre cum putem noi să folosim tehnologiile disponibile, fiecare dintre noi — internetul, telefonul nostru sau calculatorul nostru — sau posibilitatea ca noi să ne conectăm cu oricine în lume, cum să utilizăm toate aceste tehnologii care sunt disponibile tuturor, sunt ieftine, uneori nu costă nimic, în interesul nostru și ca să facem procesele mai simple, mai eficiente pentru toți.
Deci cum să punem mașinile la lucru ca noi să ne facem viața noastră cât mai simplă? Probabil că nu există un consens pe digitalizare, este ceva pentru absolut fiecare cetățean. Deci fiecare cetățean al României trebuie și poate beneficia de această digitalizare. Și de ce spun că s-a abuzat, într-un fel, pentru că eu cred că există o preconcepție că digitalizarea este doar pentru cineva. Sau doar cineva poate beneficia sau doar cineva se poate ocupa de digitalizare, iar alți oameni nu sunt parte din ecuația asta, ceea ce este totalmente greșit. Digitalizare este despre oameni și omul trebuie să fie pus în centrul atenției acestui proces.
Și trei, probabil ce lipsește, este că de digitalizare se ocupă doar ministerele sau niște departamente specializate sau cineva care are niște cunoștințe super profunde despre subiect, ceea ce iarăși este greșit. Pentru că dacă se vor ocupa doar ministerele de digitalizare și nu se va lua în considerare ceea ce am spus, cetățeanul e în centru, atunci acele soluții digitale pe care le vor dezvolta ministerele, nu vor răspunde necesităților oamenilor. Și oamenii, drept consecință, nu le vor folosi, pentru că oamenii, am spus, vor să simplifice, să eficientizeze procesele. În loc ele să simplifice lucrurile, de fapt, vor complica lucrurile».
Victor Guzun este de părere că internetul ar trebui să fie un drept social, de care să poată beneficia toți cetățenii, și că digitalizarea unei societăți trebuie să meargă în paralel cu asigurarea accesului general și nediscriminat la internet de calitate. Printre beneficiile de care se bucură o societate 100% digitalizată precum Estonia, expertul menționează votul online, prin care toți cetățenii, indiferent de unde se află, își pot exercita acest drept; accesul imediat la istoricul medical și farmaceutic complet, care poate fi esențial într-o situație de urgență; accesul la situația școlară a copiilor, cu grafice care prezintă evoluția în timp; și gestionarea unei afaceri 100% online, fără să fie nevoie de contactul cu nicio instituție a statului. În ciuda faptului că Estonia oferă inclusiv posibilitatea încheierii de contracte precum cele imobiliare, căsătoria sau divorțul exclusiv în mediu digital, toate aceste proceduri pot fi realizate și în format fizic, la ghișeu, dacă așa se dorește. Victor Guzun consideră că Important este ca cetățeanul să aibă posibilitatea de alegere.
Experții Edge Institute sunt optimiști cu privire la șansele pe care România le are pentru a se transforma într-o societate digitală. Mai mult, ei dau exemplul Ucrainei care, la începutul invaziei rusești, au dezvoltat o soluție rapidă pentru crearea pașapoartelor online. Victor Guzun spune :
«Vreau să-ți dau doar un singur exemplu. Când a început agresiunea militară directă a Rusiei, probabil ști, cam șapte milioane de ucraineni au plecat din Ucraina, inclusiv foarte mulți în România. Foarte mulți și-au uitat pașapoartele acasă, documentele, pentru că viteza de înaintare a agresorului era enormă. Și atunci, practic, în câteva săptămâni s-a dezvoltat tot acest concept de recunoaștere a documentelor în format digital, inclusiv din punct vedere legal, din telefon».
România are o şansă să progreseze în acest domeniu, spune interlocutorul nostru :
«România poate face un salt imens dacă se vor lua în considerare toți acești factori și, încă o dată, asta vreau să facă Edge. Vrea să fie un facilitator care să ajute instituțiile statului să facă acest salt, dacă doriți. Acest lucru este posibil dacă noi vom avea o cooperare foarte bună. Noi avem ambiția, eu știu că noi am proiectat o chestie optimistă, dar există motive pentru acest lucru. Există argumente de ce România, ipotetic, ar putea face chestia asta relativ. România are toate elementele necesare pentru a se dezvolta într-o societate digitală. E nevoie de mai multă coordonare și mai multă cooperare. Edge va încerca să facă acest lucru cu diverși parteneri: parteneri de stat, parteneri privați, sistemul educațional, sistemul medical și multe, multe alte domenii».
Victor Guzun insistă asupra faptului că orice efort de digitalizare trebuie să plece de la problemele și necesitățile specifice pe care le are o societate și nu să încerce să importe soluții pe care le-au găsit alte state, precum Estonia.