Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Metode neconvenţionale de educaţie muzicală

Metode pedagogice neconvenţionale pentru copii, dar care, în acelaşi timp, pot fi aplicate şi adulţilor sunt practicate şi în România.

Metode neconvenţionale de educaţie muzicală
Metode neconvenţionale de educaţie muzicală

, 21.02.2018, 10:33


Metode pedagogice
neconvenţionale pentru copii, dar care, în acelaşi timp, pot fi aplicate şi
adulţilor sunt practicate şi în România. Unele dintre ele implică muzica şi
mişcarea, fiind folosite atât pentru transmiterea de cunoştinţe, cât şi pentru
stimularea creativităţii personale sau chiar pentru terapie. Aceste cursuri au
început să pătrundă în România după 1990, bineînţeles. Cam pe atunci, mai exact
în 1993, muzicianul german Hannes Heyne a introdus metoda sa la noi în ţară, o
metodă de educaţie muzicală care are la bază un principiu simplu: muzica are
aceeaşi importanţă ca şi limbajul, fiind un mijloc de comunicare străvechi. De
altfel, modul străvechi de a face muzică poate fi reluat şi azi atât pentru a-i
familiariza pe copii cu muzica, cât şi pentru a-i face pe adulţii, uneori
nerăbdători sau iritaţi, să se asculte şi să se înţeleagă unii pe alţii,
consideră Hannes Heyne. Vechile triburi au începutprin
a crea sunete şi instrumente. Dacă nu făceau instrumente, găseau scoici,
pietre, beţigaşe de lemne şi cu ele, încercau să comunice cu ajutorul lor. Iar
ceea ce era disponibil atunci este disponibil şi în zilele noastre. Nu trebuie
să ne preocupe doar dispozitivele electronice, putem apela şi la natură pentru
a crea instrumente, instrumente simple din beţigaşe de lemn, din scoici… În
felul acesta, toată lumea are posibilitatea de a crea muzică fără să aibă
cunoştinţele necesare.


Această metodă dezvoltă capacităţile de comunicare
şi inteligenţa emoţională, atât la copii, cât şi la adulţi. Pe aceştia din
urmă, ea îi ajută nu doar să se elibereze de tensiunea interioară acumulată în
urma activitaţilor stresante şi dificile, dar şi să reînveţe, uneori, să
comunice între ei. Hannes Heyne. A te asculta unul pe
celălalt e foarte important. Dacă-l ascult pe celălalt când vorbeşte sau cântă,
înseamnă că-i recunosc valoarea. Putem învăţa acest lucru şi făcând muzică.
Putem ascultam, dar putem şi răspunde prin muzică. Este baza comunicării.


Hannes Heyne
a călătorit peste tot în lume, aplicându-şi metoda de educaţie muzicală în
multe locuri din Europa, SUA, Mexic şi chiar Japonia. În România, revine deseori
organizând ateliere pentru copii, dar şi cursuri de terapie prin muzică în
multinaţionale. Să-l ascultăm pe Hannes Heyne. Am fost invitat de către şcoli, de către instituţii diverse.
Pentru mine, nu e greu să lucrez cu copii. Când copiii sunt mici, începem cu o
poveste. Cu un basm muzical. Cei mici îşi doresc să asculte basme şi fiecare
instrument este un personaj. Când cresc, încep să pună întrebări despre
instrumente: la ce folosesc, cine le-a făcut, cum funcţionează. Adulţii vor să
ştie cum pot, la rândul lor, să-i educe pe alţii, cum le influenţează
sănătatea, cum îi afectează, e terapie prin muzică sau nu. În România, sunt
deschis către colaborări. Am colaborat şi cu Muzeul Ţăranului Român, organizând
cursuri în cadrul Atelierelor de Creativitate. Am lucrat, de asemenea, în Arad
şi Braşov, de fapt cam peste tot în România.


Metoda practicată de Hannes Heyne este similară
aşa-numitelor metode active de iniţiere muzicală a copiilor, concepute încă de la debutul
secolului XX de compozitoriiÉmile Jaques-Dalcroze şl Carl Orff. În România, acest tip de pedagogie
muzicală a început să pătrundă şi în şcolile din sistemul public, după ce
iniţial a fost practicat în cadrul unor cursuri organizate de asociaţii
non-guvernamentale. Una din ele e MiMaMuzica, iar metoda activă adoptată acolo
ne este explicată în continuare de Lucian Nicolae: Copilul, înainte de a învăţa literele alfabetului – să
le recunoască, să le lege în cuvinte şi apoi să le scrie – are nevoie să
vorbească o anumită limbă şi să înţeleagă un anumit limbaj. El a învăţat să
vorbească limba maternă înainte de a învăţa să scrie şi să citească. În muzică
poate funcţiona acelaşi principiu: întâi învăţăm să vorbim muzica, adică s-o
practicăm sau s-o facem, apoi o decodificăm şi învăţăm ce înseamnă ea la nivel
cognitiv, cum citim şi scriem o partitură. (Eu, personal, mă simt foarte
aproape de Carl Orff pentru că metoda lui îmbină recitarea vocală, limbajul,
mişcarea, dansul, expresia vocal-corporală, adică teatru, precum şi cântatul cu
vocea şi cu instrumente cu abordare tehnică facilă.


Această
metodă activă constituie baza cursurilor organizate de MiMaMuzica şi predate,
printre alţii, şi de Lucian Nicolae: Atelierele
care se desfăşoară la MimaMuzica se adresează copiilor între 0 şi peste 8 ani.
Profesorii de la MimaMuzica au avut colaborări cu diverse şcoli gimnaziale şi
primare din Bucureşti precum şi cu unele grădiniţe. Dar colaborarea cu şcoala
presupune deplasarea noastră cu instrumentele acolo. De aceea e mai practic să
invităm noi acea şcoală la sediul nostru.



Prin
urmare, această pedagogie poate fi integrată în sistemul public de educaţie, cu
anumite condiţii, aflăm de la Lucian Nicolae: Eu sunt convins că poate fi integrată în
sistemul oficial. De pildă, în Franţa, există săli de motricitate unde se
desfăşoară şi orele de muzică, de dans, de mişcare, chiar şi de gimnastică. Şi
în România, programa şcolară s-a adaptat la nivel teoretic acestor tendinţe,
iar din clasa 0 până într-a IV-a avem ore de muzică şi mişcare. Bazându-mă pe
exemplul acesta din Franţa, unde multe şcoli sunt dotate cu un minimum de
instrumente şi cu săli de motricitate, recomand din toată inima acest gen de
educaţie. Deschiderea prin programa şcolară care este extraordinar de generoasă
şi ea e gândită de oameni care cunosc metodele active. Dar de la programă până
la aplicarea ei este o distanţă şi depinde foarte mult de experienţa muzicală a
învăţătorului şi a profesorului.

Foto: geralt / pixabay.com
Societate miercuri, 19 februarie 2025

Ne fură, oare, inteligența artificială joburile? Ce-i de făcut?

Teama că inteligența artificială (IA) va alimenta o criză a șomajului, aruncând munca umană în irelevanță, este una dintre problemele...

Ne fură, oare, inteligența artificială joburile? Ce-i de făcut?
(sursa foto: facebook.com/Girls-in-STEM)
Societate miercuri, 12 februarie 2025

„Treabă de femei”: soluții pentru inegalitatea de gen în domeniile STEM

La nivel mondial, statisticile UNESCO arată că femeile alcătuiesc doar o treime din cercetătorii științifici și că această proporție a...

„Treabă de femei”: soluții pentru inegalitatea de gen în domeniile STEM
Foto: ckstockphoto / pixabay.com
Societate miercuri, 29 ianuarie 2025

Cancerul și stilul de viață

Auzim, tot mai des, de decese cauzate de cele mai diverse tipuri de cancer. Iar numărul persoanelor tinere care cad pradă acestei maladii este tot...

Cancerul și stilul de viață
Imobiliare (Foto: mastersenaiper / pixabay.com)
Societate miercuri, 22 ianuarie 2025

Locuința ca drept uman fundamental

Costurile locuințelor reprezintă cea mai mare cheltuială în gospodăriile din Uniunea Europeană, iar prețurile tot mai mari la case și chirii,...

Locuința ca drept uman fundamental
Societate miercuri, 15 ianuarie 2025

Țară mai bogată, oameni mai săraci

Riscul de sărăcie sau excluziune socială reprezintă situația unei gospodării care se confruntă cu cel puțin unul dintre cele trei riscuri...

Țară mai bogată, oameni mai săraci
Societate miercuri, 08 ianuarie 2025

Munca după pensionare în Europa și în România

Un studiu publicat recent de Eurostat arăta că doar 13% dintre cetățenii Uniunii Europene continuă să rămână activi în câmpul muncii după...

Munca după pensionare în Europa și în România
Societate miercuri, 01 ianuarie 2025

Pericolul care nu mai poate fi ignorat: copii consumatori de droguri și ce putem face să-i ajutăm

31 mai va fi Ziua Națională a conștientizării riscurilor asociate consumului de droguri. Vorbim de un proiect de lege adoptat recent în Camera...

Pericolul care nu mai poate fi ignorat: copii consumatori de droguri și ce putem face să-i ajutăm
Societate miercuri, 25 decembrie 2024

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate

Poate părea surprinzător, dar primul brad îmbodobit de Crăciun datează, în România, doar din 1866, în treacăt fie spus unul din anii...

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company