Mentoratul pentru copii defavorizați și înzestrați
În România, numărul copiilor instituţionalizaţi din cadrul sistemului de protecţie socială este în jur de 60.000.
Christine Leșcu, 29.01.2020, 14:36
În România,
numărul copiilor instituţionalizaţi din cadrul sistemului de protecţie socială
este în jur de 60.000. Aceşti copii abandonaţi fie la naştere, fie în timpul
copilăriei mici, se află în centrele de plasament (fostele orfelinate) unde,
până la 18 ani, trăiesc fără afecţiunea unei familii, fără o educaţie adecvată
şi fără stimularea potenţialului lor creativ şi intelectual. Nu-i de mirare,
aşadar, că doar 0,1% dintre orfani
reuşesc să termine facultatea.
Unul dintre aceştia este Lajos Kristoff,
absolvent al facultăţii de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi deţinător al unui titlu de
master în Psihologie Clinică. Aflat de la vârsta de 3 ani într-un centrul de
plasament din judeţul Mureş, Lajos Kristoff a reuşit să
depăşească obstacolele sistemului şi să nu-şi risipească potenţialul. În ce fel
aflăm chiar de la Lajos Kristoff:
Cred că eram foarte
visător și destul de matur. Eram suficient de îndrăzneț și curajos ca să lupt
pentru visurile mele și pentru ceea ce-mi doream să devin. Am avut anumiți
oameni în viața mea care mi-au deschis orizonturile și care m-au încurajat
spunându-mi că, dacă doresc să ajung undeva, pot face asta, alegându-mi singur
drumul în viață. Eu de mic mi-am dorit să fac medicina ca să mă specializez în
neurochirurgie pediatrică, dar n-a fost să fie. Însă mi-am zis că dacă nu
reușesc acolo, atunci o să fac ceva legat de educație, de intervenția asupra
copiilor. Și am decis să devin un doctor de suflete, ca să zic așa.
Doctor de suflete sau antrenor de genii,
astfel a ajuns acum să fie cunoscut Lajos Kristoff. După un parcurs profesional
în cadrul asociaţiei pentru copiii supra-dotaţi, Centrul Gifted Education, el a
înfiinţat o şcoală de excelenţă dedicată descoperirii şi dezvoltării talentului
propriu fiecărui copil, fie instituţionalizat, fie provenind dintr-o familie.
De aceea, şcoala de excelenţă conlucrează cu centrele de plasament, dar şi
cu unităţile de învăţământ obişnuite. Pentru copiii din sistemul de protecţie, acest
mentorat este, însă, de multe ori, vital, ne spune Lajos Kristoff:
Majoritatea copiilor și tinerilor instituționalizați sunt crescuți cu teama
de viitor. Din această cauză ei nu reușesc să-și atingă țelurile și toate
visele lor se opresc la ușa orfelinatului. Fiind lipsiți de părinți, de
afecțiune și de tot ce înseamnă interacțiunea umană empatică, e și firesc ca în
felul acesta să nu poată privi în viitor, să-și atingă scopul în viață și să-și
vadă misiunea.
În 2017, Lajos
Kristoff a demarat un alt proiect, similar şcolii de excelenţă, dar cu un
program mai intens şi mai ambiţios de descoperire a potenţialul latent: Mentor
în România: Este o rețea națională de mentori și copii
unde cei mici sunt mentorați unul la unu sau în grupuri și funcționează din
2017. Cu acești copii intrăm în legătură prin direcțiile de asistență socială,
prin primării pentru a avea acces în școli și a informa cadrele didactice
despre activitățile noastre și, evident, prin ministerul educației. 23:10
Mentoratul presupune 16 ore pe lună de întâlniri formale și informale, formale
însemnând că se desfășoară în cadrul instituției – de regulă, la școală – , iar
cea informală având loc în cadrul familiei. Eu mentorez câțiva copii, toți cu
inteligență peste medie. Unul dintre ei se află la Onești. Ceilalți fac parte
și dintr-o trupă de teatru, având cu toții abilități artistice, dar și
abilități științifice și matematice.
Destinat
tuturor copiilor până în 12 ani din centrele de plasamente, dar şi din familii,
Mentor în România nu pierde, însă, din vedere faptul că celor
instituţionalizaţi şi defavorizaţi trebuie să li se acorde un ajutor
suplimentar. Lajos Kristoff: Eu de 12 ani organizez şi tabere
educaţionale la munte. Este o tabără non-profit. Într-o zi mi-am adunat echipa
şi le-am propus să facem o şcoală de mentorat: şcoala micilor mentori dedicată
mai ales copiilor din sistemul de protecţie a copilului.
Prima ediţie a şcolii
de vară de mentorat a durat o lună şi am lucrat cu 20 de copii
instituţionalizaţi din centrele de plasament de zi aflate în sectorul 4 şi
sectorul 3. Sistemul nostru de mentorat unu la unu, dar şi în grup, a fost pus
în practică şi a dat rezultate excepţionale. Am lucrat în echipă şi, din nişte
copii care nu-şi permiteau să viseze şi care aveau probleme mare cu stima de
sine, am reuşit în trei săptămâni să-i ajutăm să se descopere prin discuţii,
prin cursuri de teatru, prin diverse metode inovative. Copiii şi-au ales
singuri mentorii.
Teatrul oferă un
mijloc potrivit pentru copii atât de a-i ajuta să se exprime, cât şi de a le
oferi un sprijin financiar. De aceea, în cadrul proiectelor sale, Lajos
Kristoff organizează şi cursuri de teatru pentru cei mici. Iar una dintre
realizările acestor cursuri a fost spectacolul Alice în Ţara Crăciunului, o
adaptare a textului clasic scris de Lewis Caroll jucată de copii tot pentru
copii. Câştigurile obţinute din vânzarea biletelor vor fi donate pentru dotarea
unor grădiniţe aflate în regiuni defavorizate.
Spectacolul, realizat cu
sprijinul Teatrului Evreiesc de Stat şi al Asociaţiei SARIDA, a fost regizat de
Ioan Păduraru. La rândul lui voluntar în cadrul taberelor de excelenţă organizate
de Lajos Kristoff, Ioan Păduraru a observat beneficiile apropierii dintre
copiii cu familii şi cei instituţionalizaţi:
Când am început să
colaborăm, oamenii s-au apropiat de ceilalţi oameni datorită laturii lor
artistice. Toţi suntem artişti la origine, toţi avem un cât de mic spirit
artistic în noi, mai mic sau mai mare, indiferent de domeniul artistic în care
ne putem exprima. Copilul instituţionalizat este, în opinia mea, unul extrem de
sensibili şi plin de potenţial. Neavând un model patern sau matern după care să
se ghideze în exprimarea sentimentelor, se agaţă de orice şi de oricine şi îşi
exprimă sensibilitatea spontan şi plenar.
Sunt şi unii care se ascund în
spatele unor ziduri artificiale, iar misiunea noastră de mentori este să vedem
sensibilitatea ce se află dincolo de aceste ziduri. Având un minus din punctul
acesta de vedere, la şcoala de vară am observat că nu noi am făcut primii paşi
către aceşti copii, ci ei au venit către noi pentru a-i ajuta să se deschidă.
Programul Mentor în România continuă şi în 2020, iar
pentru anul acesta, Lajos Kristoff şi echipa lui şi-au propus să ajute peste
250 de copii să-şi descopere potenţialul.