Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Meniuri sănătoase şi autohtone de sărbători

Într-o lume globalizată, în care aceleaşi mărfuri circulă rapid dintr-o ţară într-altă, cât de româneşti sunt, de fapt, bucatele de pe masa noastră? Provin ele din agricultura sau industria alimentară locală, ca să le mai putem numi autohtone?

Meniuri sănătoase şi autohtone de sărbători
Meniuri sănătoase şi autohtone de sărbători

, 01.01.2014, 13:45

Perioada sărbătorilor de iarnă, şi nu doar a celor de iarnă, e un timp dedicat relaxării, reculegerii, cadourilor dăruite celor dragi, dar şi un timp al petrecerii. Pentru ca o sărbătoare să-şi merite numele, este obligatoriu ca ea să fie acompaniată de mâncare şi băutură bună. Iar pentru români, asta înseamnă să se ospăteze cu bucate tradiţionale precum sarmale, cârnaţi, piftie şi cozonac acompaniate, evident, de vinurile româneşti, celebre deja în toată lumea pentru gustul lor deosebit.



Însă, într-o lume globalizată, în care aceleaşi mărfuri circulă rapid dintr-o ţară într-altă, cât de româneşti sunt, de fapt, bucatele de pe masa noastră? Provin ele din agricultura sau industria alimentară locală, ca să le mai putem numi autohtone? Ajută consumul de sarmale şi cozonaci la dezvoltarea producţiei locale de carne sau de făină? Aceste întrebări şi le-au pus, cu siguranţă, iniţiatorii mişcării slow-food. Gândită în opoziţie cu hrana semipreparată, mâncată în grabă, fără nici un protocol, mâncarea slow-food se găteşte pe îndelete şi se consumă tot aşa.



Apărută în 1986, în Italia, mişcarea slow-food doreşte să promoveze o alternativă la alimentaţia industrială pentru a susţine gastronomia tradiţională şi hrana locală. Însă cât de locale mai sunt sarmalele şi cozonaci de pe mesele de Crăciun ale românilor, ne spune Tiberiu Cazacioc, reprezentantul mişcării slow-food în România. „Poate pentru unii pare ciudat, dar filozofia slow-food este aceea că mergând înapoi pe lanţul alimentar, e interesant să observi, la un moment dat, cât de important e un ou dacă îl iei dintr-o gospodărie, de la o găină crescută cu grăunţe. La urma urmei, specificul local este dat şi de aceste ingrediente care provin din economia locală. Vorbim de hrană tradiţională, dar pentru sarmale, de pildă, în loc să folosim carne de porc de la speciile româneşti de porci, folosim carne din import, produsul este sarmale”, dar nu se mai potriveşte filosofiei slow-food. Conform filosofiei slow-food, trebuie să încerci să găteşti folosindu-te de produse locale. Dacă toate produsele sunt din import şi provin din alte agriculturi, atunci nu mai putem vorbi de specificul local.”



În oraşe mari ca Bucureştiul, dar şi în orăşele mai mici unde, recent, au fost înfiinţate diverse filiale ale unor reţele internaţionale de hipermarket-uri, e greu să procuri ingrediente strict autohtone. Mai mult decât atât, unii români par să prefere hrana proaspătă celei ultraprocesate pe cale industrială oferite de magazine. Tiberiu Cazacioc revine cu date suplimentare extrase dintr-o cercetare de piaţă efectuată chiar de un mare retailer. Studiul confirmă faptul că românii aleg să cumpere fructe mai mult din piaţă şi nu din magazin, pentru că în piaţă găsesc mai multe produse locale. Deci consumatorul român vrea fructe şi legume locale. El preferă să cumpere în extra-sezon măr românesc proaspăt şi gustos decât să cumpere mere din import, fără gust. De asemenea, cei care au făcut studiul spun că în alegerea mezelurilor, pentru cumpărătorul român importantă este calitatea, prospeţimea şi lipsa E-urilor (aditivi alimentari). Deci într-o anumită măsură românii vor produse locale, româneşti, proaspete şi de sezon. Din păcate, industria e orientată într-un fel anume din care reiese că românul vrea să cumpere ieftin şi mult.”



Pentru a confirma o dată în plus – pe cale ştiinţifică de data aceasta – preferinţa românilor pentru merele autohtone, Asociaţia Consumatorilor de Produse Alimentare din România (ACPAR) a comparat merele de la noi cu cele din alte ţări. Cercetarea a fost efectuată în colaborare cu Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare de Bioresurse Alimentare (IBA) şi rezultatele ne sunt împărtăşite acum de Mihai Panait, preşedintele ACPAR. Studiul ACPAR despre mere a avut o mare amploare în sensul că s-a axat pe două teme, pe o analiză organoleptică şi pe una fizico-chimică. În urma monitorizării şi cercetării unor mere de provenienţă străină – din Italia, Polonia şi Turcia – şi a comparării cu soiurile autohtone, Golden de Voineşti şi Ionatan de Voineşti, am reuşit să obţinem nişte concluzii extrem de clare: merele româneşti sunt mai bune decât merele străine. Sunt mai dulci, au mai multe minerale, sunt mai nutritive.”



La analiza fizico-chimică s-a constatat că Ionatanul românesc este cu 20% mai dulce decât Ionatanul polonez, de pildă. În acelaşi timp, la soiul Golden, merele româneşti sunt cu 22% mai dulci decât cele italiene şi cu 14% faţă de cele turceşti. În ciuda acestor date şi a preferinţei consumatorilor pentru merele autohtone, România nu se laudă cu recolte prea bogate, deşi nu potenţialul agricol îi lipseşte, potrivit lui Mihai Panait. „Din fericire, pentru noi avem mere bune, din nefericire, problema pe timpul iernii este depozitarea şi conservarea lor precum şi prezentarea în faţa cumpărătorilor cu un aspect frumos pe timp de iarnă. Ele sunt frumoase toamna, dar cu cât avansăm spre primăvară, merele se stafidesc îşi pierd aspectul frumos, deşi asta înseamnă că sunt cultivate cât mai natural. România are un potenţial uriaş în această zonă şi prin exemplul merelor, putem vedea unde suntem în realitate şi ce potenţial avem. Noi suntem momentan pe plan mondial pe locul 15 în ceea ce priveşte suprafaţa de meri plantaţi şi pe locul 21, la producţia de mere. Dacă eşti pe locul 15 în ceea ce priveşte suprafaţa, de ce eşti doar pe locul 21 la producţie? Înseamnă că nu ai o productivitate foarte mare.”



Rămâne de studiat, evident, şi cât de ecologice sunt condiţiile în care sunt cultivate aceste mere, deşi consumatorii români par să aibă încredere şi în acest aspect. Până una-alta, pe fiecare masă de Crăciun şi de Anul Nou, s-au găsit, cu siguranţă, sarmale şi cozonaci, preparaţi sau nu conform filozofiei slow-food.

Foto: Jeswin Thomas / unsplash.com
Societate miercuri, 25 decembrie 2024

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate

Poate părea surprinzător, dar primul brad îmbodobit de Crăciun datează, în România, doar din 1866, în treacăt fie spus unul din anii...

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate
STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company