Matrimoniale de criză
În vremuri de criză financiară – şi nu numai –, într-o lume în care timpul parcă ni se scurge printre degete, deşi programul nostru este arhiplin, ne putem întreba dacă mai există disponibilitate pentru întâlnirile sentimentale.
Christine Leșcu, 16.01.2013, 12:29
În vremuri de criză financiară – şi nu numai –, într-o lume în care timpul parcă ni se scurge printre degete, deşi programul nostru este arhiplin, ne putem întreba dacă mai există disponibilitate pentru întâlnirile sentimentale. Răspunsul este, evident, da. Poate acum mai mult ca oricând, dacă ne uităm la situaţia înfloritoare a agenţiilor şi site-urilor matrimoniale. Pentru ele, recesiunea economică parcă nu există. Mai mult. În anul 2010, în plină criză, a fost introdus, în România, cu succes, un sistem nou de întâlniri romantice: speed-dating. Ce înseamnă speed-dating” (întâlniri rapide) aflăm chiar acum de la Simona State, fondatoarea primei agenţii de profil din România: Sunt întâlniri organizate între un număr egal de fete şi de băieţi pentru ca aceştia să poarte conversaţii scurte de câte 7 minute pentru a decide dacă vor să se reîntâlnească, dacă se plac şi dacă vor să schimbe datele de contact prin intermediul nostru. Pare dificil până nu încerci. E dovedit ştiinţific că în 30 de secunde îţi poţi face o idee despre persoana din faţa ta. Ca să-ţi dai seama dacă vrei să revezi pe cineva n-ai nevoie de mai mult de 7 minute. Important este să-ţi dai seama dacă vrei să vă revedeţi ca să continuaţi discuţiile. Nu se pune problema să începi relaţie.”
De altfel, Simona State nici nu consideră că firma sa este o agenţie de matrimoniale, ci pur şi simplu o reţea de socializare offline. Oamenii ajung să se cunoască, să se amuze împreună, să lege prietenii şi, poate, chiar relaţii de iubire. Pe lângă cele peste o sută de relaţii contabilizate, în urma speed-dating-ul a avut loc şi o căsătorie. Media de vârstă a clienţilor este de 35 de ani, deşi la această modalitate de socializare apelează şi persoane puţin trecute de 20 de ani precum şi oameni de 55. Întâlnirile au loc în două cafenele din elegantul Centru Vechi al Bucureştiului, iar pentru cei care vin aici, viteza cu care se petrece întâlnirea nu reprezintă nici o noutate. De regulă, sunt oameni cu un program încărcat şi cu activităţi numeroase, toate desfăşurate rapid. Simona State ne vorbeşte în continuare despre clienţii săi: „Sunt şi persoane mai timide, dar majoritatea covârşitoare e formată din cei care sunt foarte activi din punct de vedere profesional. Aceştia decid că e mult mai uşor şi mai eficient să întâlnească pe cineva prin intermediul nostru. Noi organizăm întâlnirile după ce filtrăm înainte persoanele după anumite standarde şi anumite criterii. Clienţii vin la o anumită oră şi cunosc oameni noi într-un timp foarte scurt. Cei foarte ocupaţi economisesc foarte mult timp în felul acesta.”
În plus, au apărut deja agenţii matrimoniale specializate pe mediul corporatist. Clienţii lor sunt angajaţi ai companiilor multinaţionale cu obiceiuri, nemulţumiri, dar şi aspiraţii comune. Cu tot programul lor încărcat, oamenii ocupaţi apreciază totuşi contactul real, oferit prin speed-dating de pildă, în locul celui virtual. Simona State: „Noi aducem oamenii împreună. Acesta este principalul nostru scop. Ţinem cont de anumite criterii ca să reuşim să-i aducem împreună şi să existe şi o compatibilitate minimă. Dar organizăm numai întâlniri faţă-n faţă în lumea reală, nu în cea virtuală. Nimic pe chat sau online. Timp de mulţi ani, în România au predominat întâlnirile online, pe anumite site. Acum a început să se simtă nevoia întâlnirii faţă-n faţă, căci lumea stă mai mult la birou sau acasă, pe Facebook. Se simte tot mai mult nevoia unui contact real. Lipseşte foarte mult comunicarea autentică. Aici am intervenit noi, facilitând interacţiunea reală. Începe să se prefere din nou această modalitate de întâlnire care este cea firească: să interacţionăm cu adevărat nu prin calculator sau prin intermediul tastaturii.”
În ciuda noutăţii conceptului de speed-dating, firmele care-l adoptă nu resimt deloc criza financiară. Dar acest lucru este valabil şi pentru agenţiile clasice. Daniela Bogdan, directoarea unei firme de matrimoniale care facilitează întâlnirile dintre cei care-şi caută sufletul pereche, consideră că oamenii, în ciuda încercărilor ratate, nu renunţă să caute persoana potrivită: „Puţini o găsesc din prima. Mulţi au nevoie să încerce o a doua sau o a treia relaţie fiindcă de fapt, aceste relaţii sunt şi o şcoală minunată de cunoaştere a oamenilor. Prin ele evoluăm. Este vorba de o viaţă de trăit împreună, dar de cele mai multe ori oamenii dau greş şi atunci au nevoie să-şi refacă viaţa. O agenţie le oferă posibilitatea de a cunoaşte oameni potriviţi. De multe ori, viaţa nu le oferă prea multe perspective în acest sens. Ştim cu toţii acest circuit zilnic, de la serviciu acasă, care nu ne oferă şansa de a cunoaşte foarte mulţi oameni.”
Deşi internetul este foarte util – formularul de înscriere se completează online, iar accesul la profilul celorlalţi se face tot online –, Daniela Bogdan încurajează întâlnirile faţă-n faţă: „Noi ne-am propus să-i ajutăm pe oameni să vină faţă-n faţă, căci uneori o privire face mai mult de o mie de cuvinte. Organizăm întâlnirea în momentul în care amândoi sunt interesaţi unul de celălalt şi şi-au văzut profilele. În felul acesta, şansele de succes sunt foarte mari. Ei s-au ales practic unul pe celălalt. A-i pune faţă-n faţă înseamnă mult mai mult decât a pierde vremea discutând cu mai mulţi pe site-urile de socializare. E mult mai simplu să alegi pe unul care chiar ţi-a plăcut de la prima vedere, din fotografie şi din ceea ce a scris despre sine, despre aspiraţiile sale.”
Aşadar, deşi internetul facilitează alegerea persoanei pe care o considerăm potrivită pentru noi, el nu poate înlocui apropierea reală şi intimitatea.