Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent

La Bucureşti s-a discutat despre schimbare, despre viitorul care a devenit prezent și despre cum transformările substanțiale se produc lent vreme îndelungată, iar apoi par că au loc dintr-odată.

Ambasada Sustenabilității în România (sursa foto Facebook / Ambasada Sustenabilității în România )
Ambasada Sustenabilității în România (sursa foto Facebook / Ambasada Sustenabilității în România )

, 16.10.2024, 16:15

La Sustenlandia, conferință organizată la Bucureşti de asociația Ambasada Sustenabilității în România s-a discutat despre cum capitalismul de stil vechi, care venerează profitul, considerându-l singurul element justificator al antreprenoriatului — la raison d’être a oricărei companii, și-a încheiat existența, iar cei care refuză să se adapteze la noile standarde vor rămâne pe dinafară.

 

Vorbitorii au afirmat că întreprinderile trebuie să își asume astăzi, în contextul unei crize climatice cu temperaturi tot mai extreme și efecte palpabile în viața de zi cu zi, responsabilități ce depășesc registrul departamentului financiar. Responsabilități ce se extind către binele comunităților umane pe care le deservesc și al mediului înconjurător afectat.

 

Au urcat pe scenă, alături de reprezentanți ai unora dintre cele mai mari companii din România, trei voci de renume mondial în domeniul sustenabilității.

 

John Elkington este unul dintre ei. Supranumit „nașul sustenabilității” (the godfather of sustainability), o autoritate în sectorul responsabilității corporative, autor a peste 20 de cărți de referință, Elkington a adunat peste o jumătate de secol de experiență în domeniu. Despre situația actuală din România în ceea ce privește sustenabilitatea modului de operare a companiilor, expertul spune:

 «Aveți în România un istoric legat de exploatarea, de exemplu, a petrolului, care a fost problematic și va deveni și mai problematic. Agricultura este un alt domeniu unde coexistă cei care practică o agricultură intensivă, folosind pesticide și îngrășăminte, cu cei orientați spre metode organice. Îmi este foarte greu să generalizez, dar din ceea ce am văzut la evenimentul de astăzi și din discuțiile la care am asistat sau am participat, sunt surprins, sunt cu adevărat surprins, pentru că nivelul dezbaterilor, cel puțin în anumite rețele de aici, este mult mai avansat decât mi-am imaginat».

 

 

Pentru cei din afara mediului de afaceri, piața de business din România pare că se bazează în continuare pe o mentalitate a lipsurilor, pe un joc de sumă nulă. Întrebat ce crede despre acest lucru, John Elkington răspunde:

«Este perfect de înțeles într-o țară ca România, într-o economie ca a voastră, care a ieșit dintr-o perioadă în care se înțelegea foarte diferit ce înseamnă valoarea și cum ar trebui ea creată, că oamenii s-au străduit să demonstreze că pot face profit în moduri care să atragă investitorii și, eventual, întreaga lume.

Dar, cred că dacă te uiți la alte părți ale lumii, ceea ce i-a trezit pe oameni în primele etape ale evoluției acestei agende de schimbare au fost dezastrele. Au fost lucrurile care au mers prost. Au fost urgențele. Și foarte des am lucrat cu companii care fie au simțit pe propria piele, fie au văzut alte companii din sectorul lor trecând prin probleme foarte mari.

Dar, între timp, lucrurile s-au schimbat și este posibil ca și în România lucrurile să se fi schimbat, iar companiile, în loc să privească schimbarea doar ca pe un efort de gestionare a riscurilor, să înceapă să înțeleagă că, de fapt, este vorba despre oportunitățile viitorului, despre ceea ce vor dori piețele.

Cum putem fi cu un pas înainte? Cum putem deservi noi tipuri de consumatori, noi tipuri de clienți, noi tipuri de investitori ș.a.m.d? Dar nu toată lumea va gândi sau va proce astfel. Mulți dintre cei care conduc afaceri tradiționale, orientate exclusiv spre profit, nu se vor schimba, ci vor pleca doar când se vor pensiona sau nu vor mai fi. Așa că întrebarea este: cum putem accelera procesul de a pune tineri în poziții de influență și apoi de putere? Pentru că, în general, tinerii tind să fie mai conștienți de lumea din jur.»

 

 

Discuțiile de pe scena evenimentului au fost moderate de Charlie Cox, fondatoarea unei companii britanice care îi ajută pe cei care stau la cârma companiilor să îmbrățișeze mentalitatea de care este nevoie în antreprenoriat pentru a contracara schimbările climatice. Întrebată care sunt forțele care îi motivează pe oameni să își reformeze modul în care își conduc afacerile, punând mediul înconjurător pe lista priorităților, Charlie Cox răspunde:

«Adesea, când ne gândim la schimbări, ne gândim cum să facem lucruri, ne gândim în termeni de acțiune. Mai trebuie să luăm în calcul și motivația. Motivația este prima dintre cele trei și se referă la conectarea cu valorile inerente și intrinseci ale oamenilor, la scop, la cel mai profund sens al lor, am putea spune la fibra lor morală.

Vorbim despre accesarea acelei părți care existau în oameni când erau niște copii de patru ani și voiau să devină astronauți, acel vis, acea iubire, acel sentiment că vrei să salvezi o buburuză de pe o frunză și să o eliberezi. Acea parte din noi este încă vie, dar ca adulți, am suprimat-o și este foarte important să o accesăm din nou. Aș părea idealistă dacă nu aș mai menționa încă două lucruri: raritatea și relevanța, care sunt aproape două fețe ale aceleiași monede. Unul este, și folosesc acest lucru cu prudență, activarea sentimentului de frică, de amenințare că ceva se va întâmpla dacă nu faci o schimbare. Care este riscul pentru afacerea ta dacă stai pe loc și nu faci nimic?

Putem să vorbim, de exemplu, despre acele afaceri vechi, de acum 30 de ani, despre care credeam că vor exista pentru totdeauna și care acum sunt complet depășite din cauza modului în care tehnologia s-a schimbat. Este vorba, deci, de a le reaminti oamenilor că fie se aliniază noilor cerințe, fie vor fi lăsați în urmă.

 Cealaltă față a aceleași monede este relevanța, adică să îi ajuți să simtă că vor rămâne relevanți și că vor face parte dintr-o mișcare de schimbare dacă aleg și ei să facă schimbări. Este aceeași monedă pentru că, în loc să fie lăsați în urmă, au ocazia să se alăture schimbării, dar aici avem nevoie de date despre tendințe, avem nevoie să le transmitem oamenilor:

„Nu faceți ceva ieșit din comun sau nemaivăzut, decât dacă vor ei să facă pionierat. De fapt, sunteți parte dintr-un val de afaceri care se deplasează în aceeași direcție.” Asta creează un sentiment de siguranță, că aparții, că nu vei fi concediat ca CEO sau de echipa de conducere pentru că, de fapt, nu faci altceva decât te miști în direcția în care se mișcă toată lumea și ești în siguranță».

 

 

Wayne Visser, parte din Top 100 Thought Leaders in Trustworthy Business Behavior al Școlii Harvard, a fost cel de-al treilea invitat rezident în afara României. Visser crede cu tărie că niciun om singur nu poate schimba lumea, dar că fiecare om poate schimba lumea lui, în sfera lui de influență:

«Acesta este, cred eu, punctul în care acțiunile locale pot fi extrem de puternice. Dacă ne uităm la ceea ce au realizat unii primari la nivelul orașelor în privința schimbărilor climatice, a fost mult mai eficient decât ceea ce au realizat unele guverne naționale sau anumite colaborări internaționale. Și pe bună dreptate, pentru că (primarii) pot vedea impactul la nivel local, au adesea mai multă putere de a lua decizii și de a implementa soluțiile și le este, pur și simplu mai ușor, să gestioneze problema și soluția.

Deși avem nevoie de acțiuni la toate nivelurile și toate ar trebui să colaboreze, nu cred că trebuie să așteptăm să avem legislația ideală și ca toată lumea să fie de acord. Știi cum se spune: să nu lăsăm perfecțiunea să fie o barieră în calea schimbării».

RadioRomaniaInternational · Societate – 16.10.2024
STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
sursă foto: facebook.com/sachevetclinic
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică
Societate miercuri, 30 octombrie 2024

Atenție! Inginerie socială!

Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot...

Atenție! Inginerie socială!

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company