Iniţiativă pentru introducerea teatrului în şcoală
Asociația Teatrul Vienez de Copii – “Copiii joacă teatru și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L. Caragiale din Bucureşti
România Internațional, 05.11.2014, 10:40
Asociația Teatrul Vienez de Copii – “Copiii joacă teatru” și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale doresc să introducă arta teatrală ca obiect de studiu opţional în şcolile şi liceele din România. Iniţiatorii proiectului susţin că educaţia artistică, în general, şi cea teatrală, în particular, s-a demonstrat că poate facilita deopotrivă învăţarea şi motivaţia şcolară. Educaţia prin tehnici împrumutate din teatru stimulează inventivitatea copiilor şi îmbunătăţeşte memoria. Teatrul poate construi, în școală, o colectivitate de elevi care învaţă să fie uniţi, care învaţă că doar laolaltă produc schimbări. Liliana Preoteasa, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei Naţionale, a spus că apreciază acest proiect, pe care ministerul l-a susţinut de la început şi că speră că se va finaliza printr-o propunere de disciplină opţională care să fie pusă la dispoziţia tuturor şcolilor: „Mă bucur foarte mult că există acest proiect, MEN l-a susţinut de la început şi-l va susţine în continuare. Eu sper că el se va finaliza printr-o propunere de disciplină opţională care să fie pusă la dispoziţia tuturor şcolilor. Va fi o disciplină opţională pe care o vom aproba la nivel naţional. În acelaşi timp, cred că de abia de aici încolo va începe munca importantă, pentru că nu este important să avem doar un curriculum scris şi pus pe site, disponibil pentru toate şcolile, trebuie să avem şi cadre didactice care sunt capabile să facă acest lucru. Cred că formarea cadrelor didactice este o componentă cheie pe care va trebui să o rezolvăm în continuare discutând cu universităţile sau discutând cu Casele Corpului Didactic, care pot face şi un alt tip de formare continuă pentru cei care deja sunt în sistem. Cred că teatrul, pe lângă faptul că ne dă acea deschidere culturală, răspunde şi unei alte nevoi şi anume faptul că elevii de astăzi au nevoie de alte metode de predare învăţare. Această integrare în cadrul teatrului cred că este una la care ei răspund imediat, cu mare entuziasm şi, în urma aplicării tehnicilor teatrale, cred că lucruri fundamentale rămân în mintea şi în sufletul lor”.
Teatrul Vienez de Copiii are o experienţă de peste 20 de ani în Austria şi de peste 8 ani în România, în formarea specialiştilor care lucrează în teatrul cu copii. Fondatoarea acestui teatru, actriţa şi producătoarea Sylvia Rotter a declarat că îşi doreşte să ofere copiilor din România şansa de a schimba lumea în care trăiesc. Cu această ocazie a fost distribuită şi cartea “Sus cortina… pentru viaţă”. Prin folosirea unor tehnici de respiraţie şi exerciţii de ritm, improvizând şi lucrând în echipă, copiii vor învăţa să fie mai încrezători în ei înşişi şi să interacţioneze unii cu alţii, să-şi dezvolte expresia lingvistică şi fizică, într-o atmosferă de auto-descoperire: ”Este o mare șansă să începem această inițiativă educațională..Ceea ce dorim să oferim este un supliment practic pentru predarea teoretică. In cei 20 de ani de experiență am dezvoltat o metodă pentru a face predarea mai ușoară și mult mai eficientă. Deci vrem să învățăm să predăm bine. Metoda noastră se bazează pe joacă, pe jucarea de jocuri. Tinerilor le place să joace jocuri iar joaca este baza pentru învățare. După cum spune renumitul psiholog Brigitte Sindelar “cea mai fericită uniune este între joacă și învățare”. Iar pe această temă, Albert Einstein a spus “am rămas copilul etern”.
Dr. Laura Mateescu, medic neurolog la Clinica de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului din cadrul Spitalului Al. Obregia din Bucureşti, a subliniat că este nevoie de aşa ceva în condiţiile în care copiii din ziua de azi îşi petrec mai tot timpul în faţa ecranelor. Acest lucru, în opinia specialiştilor, duce la grave probleme de sănătate, dar şi la o capacitate redusă de a comunica: ”Lumea copiilor de astăzi s-a schimbat. Ei nu se mai joacă în noroi, nu mai aleargă pe uliţe la bunici sau să se afle toată ziua pe stradă… Aceşti copii simt, se dezvoltă, se stimulează motor, tactil, se stimulează mirosul, vederea. Pe când în ziua de astăzi ei stau…la calculator. Gândiţi-vă ce stimuli primeşte creierul acestor copiii? O simulare repetitivă şi stereotipă. In schimb, ce stimuli primea creierul copilului care se juca pe câmp sau în noroi, în interacţiune cu alţi oameni, cu alţi copii de aceeaşi vârstă?… Nu este zi să nu văd la spital un copil despre care părinţii să-mi spună că a stat cam mult la televizor chiar de la vârsta de un an.. şi are şi tabletă… Si ne întrebăm ce se întâmplă în creierul lui!….”
Aproximativ 120 de cadre didactice din 10 judeţe din ţară urmează să fie pregătiţi pentru a preda arta teatrală în şcoli. Una dintre universităţile implicate în acest proiect este UNATC care are o secţiune dedicată pedagogiei teatrale. Anul acesta au absolvit această ramură 8 studenţi care vor putea profesa în viitor. Proiectul are o perioadă de implementare de 4 ani ( 2014-2017). Chiar dacă nu a fost introdus ca şi materie, teatrul este jucat opţional în şcoli şi licee acolo unde tinerii sunt pregătiţi pentru anumite evenimente.