Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Este nevoie de educarea pentru cultură a elevilor?

În ultimii ani se discută foarte des şi intens despre rolul educaţiei prin cultură şi pentru cultură, despre nevoia introducerii în programa şcolară a unor cursuri în acest sens.

Este nevoie de educarea pentru cultură a elevilor?
Este nevoie de educarea pentru cultură a elevilor?

, 29.11.2017, 11:36

În ultimii ani se discută foarte des şi intens
despre rolul educaţiei prin cultură şi pentru cultură, despre nevoia
introducerii în programa şcolară a unor cursuri în acest sens.


La nivel general, sistemul de educaţie din România
a conţinut întotdeauna elemente de cultură. Iar noile programe pentru
învăţământul primar şi gimnazial, coordonate de Institutul de Ştiinţe ale
Educaţiei (ISE) în ultimii ani, vizează în mod specific capacitatea de a
sensibiliza elevii la elementele de cultură şi la diferenţele culturale dintre
diferitele identităţi culturale europene sau internaţionale, precizează dr
Magdalena Balica, director adjunct al ISE. Elevii fac cunoştinţă cu elemente
culturale la disciplinele tradiţionale – Limbă şi comunicare, elemente de artă
plastică şi coregrafie, Educaţie muzicală, dar şi la Istorie, Geografie,
Educaţie socială.


Însă, un studiu publicat în 2016 de
ISE, intitulat Arta în şcoală – concepte şi practici , evidenţiază semnalarea
şi mediatizarea slabă a artei în aproape toate mediile. Atât la nivelul şcolii,
cât şi al celorlalte instituţii publice, lipseşte o strategie de promovare a
experienţelor pe care le creează educaţia artistică. Lipsa unui plan de
dezvoltare care să urmărească în mod coerent această dimensiune, a educaţiei
artistice, este resimţită şi de profesori, şi de decidenţi.


Magdalena Balica: Este drept că dincolo
de elementele care apar în programa şcolară, practica educaţională la nivelul
şcolii poate să aducă un plus fundamental. Profesorul are la dispoziţie
programa şi manualul şcolar, dar şcoala trăieşte într-o realitate socială şi
culturală. Încurajăm iniţiativele pe care şi noi, ca Institut de Ştiinţe ale
Educaţiei, am avut ocazia să le aflăm. Sunt şcoli care de ani de zile
promovează diferite categorii de proiecte culturale la nivelul comunităţii în
care trăiesc cu ajutorul artiştilor, cu ajutorul oamenilor de cultură de la
nivel local. Cred că astfel de iniţiative pot fi promovate şi răspândite,
astfel încât să devină o practică comună şi nu doar excepţii, cum sunt în acest
moment. Ne bucurăm că în ultima perioadă apar tot mai multe ONG-uri care sunt
deschise să colaboreze cu şcoala în domeniul cultural. Este un semn foarte bun,
mai ales că şcoala nu poate face totul şi are nevoie de specialişti şi de
oportunităţi care se oferă în comunitate. Eu cred că în acest moment suntem
departe de a ajunge la o idee de generalizare a acestui tip de colaborări. Dar
este un început promiţător, care ar putea fi promovat la nivel de sistem.


Un exemplu în acest sens este cel al soţilor
Adriana şi Virgil Scripcariu. Ea este istoric de artă, el este sculptor.
Împreună, au creat o şcoală particulară în satul Piscu, judeşul Ilfov, pentru a
compensa închiderea şcolii publice din sat. Adriana Scripcariu este şi autoare
de manuale opţionale pe tema Patrimoniului cultural: În prezent, suntem la
capătul unui proiect prin care am creat un caiet educaţional despre patrimoniul
UNESCO din România. Acesta va fi implementat în câteva şcoli chiar începând cu
acest an şcolar şi va fi propus pentru disciplina opţională la gimnaziu pentru
anul şcolar următor în mai multe instituţii. Sperăm să fie bine primit, pentru
că în această perioadă tocmai asta se cere de la profesorii de gimnaziu, să
aducă un opţional interdisciplinar, pe care să-l lucreze cu copiii. Proiectele
noastre continuă, atât pe zona de creare de materiale de carte despre
patrimoniul cultural pe înţelesul tuturor, cât şi pe aceea de organizare de
workshopuri, de popularizare în şcoli a preocupărilor legate de patrimoniul
cultural.


Profesorii simt nevoia să li se ofere
un suport adecvat pentru iniţierea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor
artistice, punând o presiune în plus pe artiştii sau operatorii culturali care
vin cu o ofertă educaţională, cărora le cer formare, potrivit aceluiaşi studiu
ISE.


Adriana Scripcariu: Trebuie să ştii să
alegi ceea ce prezinţi copiilor. Şi aici este un punct nevralgic, pentru că
generaţia de la catedră a fost ea însăşi lipsită de acest tip de educaţie
pentru patrimoniu cultural şi sensibilitate culturală. Şi atunci, este greu ca
ei să poată oferi cu discernământ aceste informaţii şi această deschidere
copiilor pe care îi formează. Dar avem speranţă că, prin munca noastră şi-a
colegilor noştri din muzee, de la alte ONG-uri, lucrurile devin puţin mai
accesibile. Ne dorim mult ca munca noastră să conteze pentru generaţiile care
vor urma.


Existenţa acestei colaborări între şcoală, ONG-uri
şi alte instituţii publice de cultură este esenţială. Dar sunt şi obstacole în
această colaborare. Magdalena Balica: Ceea ce ne lipseşte, de fapt, este un
context în care această colaborare să poată să fie valorizată. Şi cea mai mare
problemă pe care şcolile şi cadrele didactice, dar şi operatorii culturali ne-o
semnalează este aceea a resurselor insuficiente. Este, probabil, nevoie să
gândim politici care să sprijine mai mult această colaborare între actorii
culturali şi şcoală, astfel încât să vorbim despre o intervenţie coerentă. Ce este clar este că şcoala nu poate face
totul şi nu poate face singură lucruri care ţin de implicarea elevilor în
comunitate, în viaţa socială, inclusiv din perspectivă culturală.



Încheiem cu o concluzie a cercetării ISE: O observaţie importantă, relevantă în mai
multe planuri de dezvoltare a educaţiei pe termen scurt, mediu şi lung, se
referă la importanţa educaţiei artistice şi culturale în discursul public:
educaţia pentru valorile artistice şi culturale nu poate fi făcută dacă, la
toate nivelurile de intervenţie ale instituţiilor publice, nu se manifestă clar
voinţa/capacitatea de a le promova.

STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
sursă foto: facebook.com/sachevetclinic
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică
Societate miercuri, 30 octombrie 2024

Atenție! Inginerie socială!

Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot...

Atenție! Inginerie socială!

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company