Educația financiară pentru cei foarte tineri
Ce sunt banii, cum circulă ei în economie, cum îi facem și, mai ales, cum îi cheltuim? Toate aceste întrebări apar, de obicei, spre finalul tinereții și începutul maturității.
Christine Leșcu, 27.01.2021, 11:11
Ce sunt banii, cum circulă ei în
economie, cum îi facem și, mai ales, cum îi cheltuim? Toate aceste întrebări
apar, de obicei, spre finalul tinereții și începutul maturității. Însă, în
ultimii ani, educatorii – fie ei părinți sau profesori – au început să dedice
timp familiarizării copiilor cu noțiuni economice, adecvate, evident, fiecărei
vârste.
De pildă, organizația Junior Achievement România, desfășoară de peste
15 ani programe și cursuri de educație financiară pe care le pune gratuit la
dispoziția profesorilor și școlilor interesate de astfel de tematici. Cursurile
acestea sunt opționale, nu apar ca fiind obligatorii în programa școalară, dar
au apărut pentru că s-a simțit nevoia lor, ne explică Loredana Poenaru,
director educațional în cadrul Junior Achievement Romania (JAR):
Educația financiară reprezintă o nevoie la fiecare vârstă pentru că
acest tip de educație ne dă chibzuința în gestionarea resurselor și
responsabilitatea în ceea ce privește deciziile bănești pe care le luăm. De
aceea, programele noastre se orientează spre educația financiară de la clasa 0
până la finalul liceului, chiar și facultate. E important ca cei mici să
înțeleagă de unde au părinții bani și ce pot face cu banii, de ce e important
să economisească sau să amâne îndeplinirea anumitor dorințe. Iar pentru
adolescenți sau tineri e important să înțeleagă diferența dintre anumite
servicii financiare, criteriile de care trebuie să țină cont în deciziile de
cumpărare și mecanismele prin care se pot proteja din punct de vedere financiar
în viitor.
Generațiile mai noi de părinți
constată și ei această nevoie, după ce în trecut, generațiile anterioare fie
s-au abținut să discute aceste lucruri cu copiii lor, fie n-au știut cum să
abordeze chestiunea.
Loredana Poenaru: Din în ce mai mult vedem această
deschidere din partea familiilor de a accepta în programa de cursuri opționale
astfel de cursuri. Iar copiii, la rândul lor, devin vectori de informare pentru
că în mod cert merg acasă cu un anumit entuziasm, cu anumite informații pe care
le-au dobândit în mod practic și pe care sunt dispuși să le pună în aplicare în
viața de zi cu zi. Cu cât vârsta crește, cu atât tematica și interesul
participanților la cursurile noastre se diversifică. De pildă, în ultima
perioadă, observăm un interes crescut al tinerilor către partea de investiții
financiare și cum pot să-și sporească veniturile în felul acesta. E un domeniu
foarte vast și complex pe care încercăm să-l acoperim aducând profesioniști din
comunitatea de afaceri.
Cursurile se desfășoară în cadrul
școlilor ca urmare a parteneriatului dintre JAR, Ministerul Educației și
inspectoratele școlare. Iar pentru aceste programe, colaborează anual
aproximativ 1500 de școli din toată țara. Dar și mai interesante devin
lucrurile când noțiunile financiare aride sunt explicate celor mici prin joc
sau prin lectura unor povești. Este ceea ce a încercat și a reușit scriitoarea
Cristina Andone, autoarea celor două volume din seria intitulată Școala
banilor bine crescuți. Până să scrie despre bani, Cristina Andone a scris
biografii de compozitori adaptate înțelegerii copiilor. Pentru Școala banilor
bine crescuți, ea și-a întrebuințat creativitatea pentru a crea basme moderne
despre… chestiuni financiare și bancare.
Cristina Andone: Am încercat să scriu despre bani într-un mod creativ și sprințar. Nu
sunt povești aride. Am încercat să mă țin departe de orice zonă didactică, dar
am încercat să atingă și o zonă de înțelepciune. Căci în această carte eu nu
vorbesc despre bani ca valoare în sine, ci despre bani ca mijloc de a pune în
lumină anumite valori cum ar fi solidaritatea, generozitatea și încrederea în
noi. Banii sunt niște bilete de călătorie către visul nostru. Dacă noi nu știm
care este acel vis, orice decize financiară luată de noi va fi fie inutilă, fie
va presupune un efort nejustificat de mare. Prin urmare, cărțile mele îi învață
pe copii să fie generoși, precauți și responsabili, dar nu cu aceste cuvinte.
Prin diverse povești cu animale, care
amintesc de basmele sau de pildele populare, copiii sunt familiarizați cu
noțiuni de economie precum credit, dobândă, investiție, concurență. În acest
joc de-a fantezia pe teme bănești, ei află ce înseamnă cumpătarea,
solidaritatea prin donare, sprijinirea micilor întreprinzători sau nevoia de a
te înfrâna la cumpărături. În același, timp află că visurile pot fi îndeplinite
cu bani, dar că banii în sine nu pot fi un ideal de viață.
Cristina Andone: M-am gândit la un set de supraviețuire în lumea financiară, la câteva
chestiuni elementare de orientare. Eu n-am scris aceste cărți în ideea că toți
copiii vor deveni economiști, bancheri sau antreprenori. Le-am scris pentru
orice copil care, indiferent de meseria pe care o va practica, ar trebui să se
gândească de mic că orice familie are un buget, că banii nu sunt nelimitați și
că e mai bine ca acest buget să fie imaginat ca o porție de pizza împărțită în
felii. Dacă un copil înțelege de mic aceste principii: cum să pună bani
deoparte, cum să priceapă că nu e bine să adunăm prea multe lucruri, ci doar pe
acelea care ne clădesc, cum să doneze către nevoiași, toate acestea cumulate
vor face bine și societății.
De aceea, copiii nu trebuie ținuți
departe sau protejați de chestiunile financiare, consideră Cristina Andone:
Eu sunt om de litere, cu educație muzicală, și am trăit multă vreme cu
impresia că, fiind artistă, e în regulă să nu mă intereseze chestiunile
financiare. Dar nu e în regulă! Căci dacă nu te preocupi tu de ele, efortul
ăsta cade în sarcina altcuiva. Ideea că e nobil să te ții departe de bani e o
eronată. E doar unul dintre multele clișee greșite în relația noastră cu banii.
Cu banii trebuie să te porți chibzuit și transparent conform unor reguli foarte
simple care sunt ca niște reguli de igienă.
De fapt, regulile referitoare la bani sunt chiar reguli
de adaptare la viață, consideră Cristina Andone și pedagogii care recomandă
educația financiară.