Devino explorator în oraşul tău!
ARCEN şi Interesting Times Bureau sunt două asociaţii culturale care ne invită de câţiva ani să descoperim Bucureştiul
Corina Sabău, 13.09.2017, 10:15
ARCEN şi Interesting Times Bureau sunt două asociaţii
culturale care ne invită de câţiva ani să descoperim Bucureştiul prin tururi
ghidate care au în centru poveştile oraşului interbelic, ale cartierelor
periferice, istoriile de pe zidurile oraşului sau din spatele
blocurilor comuniste. Edmond Niculuşcă, preşedintele şi fondatorul ARCEN
(Asociaţia Română pentru Cultură, Educaţie şi Normalitate), crede că oamenii ar
fi mai implicaţi înactivităţi civice de salvare a oraşului dacă i-ar cunoaşte
poveştile. Aşa a început şi proiectul ARCEN, pe când Edmond era elev la Şcoala
Centrală, din dorinţa de a salva clădirea
respectivă, inclusă datorită lui ulterior în circuitul Nopţii Europene a
Muzeelor: ARCEN încearcă să apropie locuitorii de propriul
oraş, de oraşul subiectiv, de oraşul intim, de oraşul personal, cum ar spune
Mircea Eliade. printr-o serie de trasee culturale.
Anul acesta,
în colaborare cu Institutul Francez din Bucureşti, ARCEN a
organizat seria de evenimente Eliade110,
un format nou
al traseului-cultural Prin
Bucureştii lui Mircea
Eliade, un proiect care a adus
în anul 2015
peste 5000 de
participanţi în doar
câteva weekend-uri de plimbări.
Traseul se desfăşoară
în cartierele istorice
Mântuleasa, Sfântul Ştefan şi Sfinţilor Voievozi. Plimbările ARCEN combină
arhitectura şi istoria acestor vechi mahalale bucureştene, poveşti din
copilăria lui Mircea Eliade şi fragmente din literatura fantastică scrisă de
Eliade în timpul exilului. Edmond Niculuşcă, preşedintele ARCEN: Cei interesaţi sunt
introduşi în istoria acestor mahalale, li se povesteşte felul în care ele s-au
dezvoltat, parcursul lor până în zilele noastre. În acelaşi timp, îmbinăm toate
aceste poveşti istorice, arhitecturale şi de urbanism cu fragmente rupte din
literatura lui Mircea Eliade, în cea mai mare parte cu fragmente din literatura
fantastică. Ajungem, de exemplu,pe strada Popa Soare, unde se desfăşoară nuvela
În curte la Dionis, unde cânta, la începutul anilor 1920, Leana, personaj
feminin care apare în diverse ipostaze în multe dintre nuvelele fantastice ale
lui Mircea Eliade.
Dacă
ARCEN a pornit de la ideea de a proteja patrimoniul şi memoria afectivă a
oraşului prin trasee culturale, Interesting Times Bureau are drept scop
promovarea culturii urbane şi a artei stradale. Pentru aceasta, spune Doru
Răduţă, este nevoie de un public deja format, care apreciază fenomenul street-art: Motivul principal pentru care avem mai ales turişti străini
este că aceştia vin deja cu lecţia învăţată, se informează din timp în privinţa
ofertei de street art a unui oraş şi caută aşa ceva. De aceea, cred că nu
greşesc afirmând că aproape 90% dintre cei care vin la tururile nostre sunt
turişti străini. Noi organizăm în continuare tururi de street art şi pentru
elevi şi pentru studenţi,
cele mai multe
gratuite, evenimentele de
acest gen se întâmplă mai ales în perioada săptămânii
ALTFEL. Însă în cea mai mare parte a anului publicul nostru este unul străin.
Evident, ne-am dori un public român cât mai numeros, dar scopul nostru este să
strângem fonduri pentru cât mai multe lucrări de street art, iar din acest
punct de vedere publicul străin este mult mai bine pregătit.
În România, lumea nu ştie încă să deosebească graffiti de
street art, acesta ar fi unul din motivele pentru care tururile organizate de
Succesul tururilor marca Interesting Times Bureau sunt apreciate mai ales de
turiştii străini. Pe de altă parte, spune Doru Răduţă, Bucureştiul oferă o
experienţă aparte comparativ cu alte metropole europene prin însuşi faptul că
nu a fost atât de promovat cultural şi turistic. Dar prin tururile organizate,
Interesting Times Bureau
îşi doreşte o
schimbare în raportarea la oraş şi a celor care îl locuiesc. Doru
Răduţă: Este vorba despre
încercarea de schimbare a unor mentalităţi, în special dacă ne referim la
oamenii care trăiesc în România şi, în acest caz, în Bucureşti. De asemenea,
de schimbarea unor
mentalităţi din punct
de vedere al companiilor şi
al administraţiilor locale. Prin acţiunile noastre
cred că am contribuit măcar puţin la schimbarea
acestor mentalităţi. Mă bucur foarte mult că în anul 2017 am reuşit să obţinem
sprijinul unor companii, dispuse să ne ajute în demersul nostru. Şi că, de
asemenea, am obţinut sprijinul, cel puţin formal, al unor autorităţi locale,
pentru a ne ajuta cu partea administrativă, pentru a picta cât mai
multă artă stradală.
Cred, însă, că
e necesar să
mai schimbăm mentalităţile oamenilor
care trăiesc în
Bucureşti. Mă refer,
de exemplu, la proprietarii clădirilor care au calcane
foarte frumoase, ofertante din punct de vedere al street art-ului. Dar lucrurile
acestea se schimbă în timp, se schimbă mai greu. Totuşi, eu sunt optimist, şi
cred că lucrurile se vor schimba mai mult în următorii ani.