Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Cum sprijinim învăţământul rural

Considerată de câţiva ani, inclusiv la nivel guvernamental, o urgenţă a învăţământului românesc, stoparea abandonului şcolar nu pare, totuşi, să progreseze.

Cum sprijinim învăţământul rural
Cum sprijinim învăţământul rural

, 01.11.2017, 10:45


Considerată de câţiva ani, inclusiv la nivel guvernamental, o urgenţă a învăţământului românesc, stoparea abandonului şcolar nu pare, totuşi, să progreseze. Dimpotrivă, parcă tot mai mulţi elevi părăsesc sistemul, după cum arată statisticile UE care situează, în 2016, rata abandonului şcolar la 18,5%, în creştere faţă de anii precedenţi. Cea mai gravă situaţie se înregistrează la ţară, unde copiii abandonează şcoala în număr mai mare decât la oraş. Decalajele dintre urban şi rural au fost surprinse şi în studiul Investiţie în educaţia copiilor din mediul rural, lansat în această toamnă de Fundaţia World Vision România, ne arată Gabriela Onofrei, manager în cadrul fundaţiei. Datele primite de la Ministerul Educaţiei ne arată că rata de participare la educaţie are o diferenţă de 24 de puncte procentuale între rural şi urban. Una din zece şcoli de la sate şi comune nu reuşeşte să treacă în clasa a cincea cu toţi elevii preluaţi la debut, în ciclul primar, peste jumătate din şcolile din mediul rural pierd elevi după primele 8 clase. Cele mai multe situaţii de abandon se găsesc la nivelul liceelor. Doar puţin peste un sfert din licee nu se confruntă cu astfel de cazuri. Peste 40% dintre elevii care abandonează studiile după terminarea clasei a opta rămân în comunităţile rurale din care provin şi lucrează în gospodărie.



Din păcate, lumea rurală are şi alte probleme la fel de grave referitoare la sistemul de învăţământ. De pildă, o comparaţie a rezultatelor Evaluării Naţionale din 2017 – prin care elevii trec la finalul clasei a VIII-a când intră la liceu – relevă faptul că nivelul mediu de performanţă în mediul rural este mai mic cu peste un punct faţă de mediul urban. De fapt, problemele se acumulează şi se acutizează exact în acest moment: al terminării ciclului gimnazial şi al începerii ciclului liceal. Abandonul şcolar se intensifică acum, căci liceele – mult mai puţine în zona rurală – sunt situate la distanţe foarte mari de locuinţa elevilor, după cum aflăm de la Gabriela Onofrei: Este foarte dificil pentru un copil din mediul rural să ajungă la liceu şi drumul lung spre şcoală se reflectă inclusiv în acest studiu. Peste 18% dintre respondenţi au menţionat că şcoala e situată într-o zonă cu probleme de acces, durata medie a parcurgerii drumului casă-şcoală ajungând până la 90 de minute. Există diferenţe semnificative şi în privinţa rezultatelor şcolare ale copiilor. Avem şi o medie a notelor obţinute la Evaluarea şcolară naţională, iarprocentul elevilor care au obţinute note sub 5 este de trei ori mai mare în mediul rural şi procentul mediilor de peste 8 este de 20 ori mai mare în mediul urban.



Pentru a-i încuraja pe elevi să continue şcoala, fundaţia World Vision derulează, printre altele, programul Vreau în clasa a noua, care a ajuns deja la cel de-al zecelea an de funcţionare. În această perioadă peste 1300 de elevi au primit burse sociale lunare acordate de câte un sponsor pentru a nu abandona liceul. Un alt program este Pâine şi mâine prin care se oferă o masă caldă şi sprijin în efectuarea temelor pentru elevii claselor I-IV.



În plus, la sate, nici numărul cadrelor didactice nu e suficient, mulţi profesori făcând naveta din alte localităţi. Există, de asemenea, mari disparităţi în privinţa calificării lor, fiind constatată o concentrare puternică a cadrelor didactice cu doctorat sau cu gradul didactic I şi cu experienţă în mediul urban şi a celor calificate aflate la începutul carierei (cu şi fără definitivat), în mediul rural. Pentru a întregi tabloul referitor la situaţia cadrelor didactice de la ţară, am vorbit cu Ema Barbă, responsabilă de comunicare în cadrul programului Teach for Romania: Statistic vorbind, 96% dintre copiii care se nasc în mediul rural nu vor ajunge niciodată la facultate. Dacă ei sunt de etnie romă, procentul este de 99%. În acelaşi timp, există şi resurse umane limitate, mă refer la numărul cadrelor didactice, în mediul rural. Această zonă nu se numără printre preferinţele profesorilor atunci când aleg locul unde să predea. De aceea, noi considerăm că şi în această privinţă, sunt multe goluri de umplut. E vorba de ocuparea posturilor educaţionale din mediul rural, astfel încât cât mai mulţi copii să aibă acces la învăţământ de calitate.



Pentru redresarea situaţiei, programul Teach for Romania – parte a reţelei internaţionale Teach for All – derulează activităţi de atragere şi de integrare a profesioniştilor în şcolile rurale. Amatori par a fi destul de mulţi după cum atestă numărul candidaţilor la preselecţie precum şi al celor care au parcurs programul. Ema Barbă: În momentul de faţă, există 66 de profesori în programul nostru. Există deja două generaţii de absolvenţi, de oameni care au trecut prin program timp de doi ani şi care acum sunt activi pe diverse paliere ale implicării civile. În momentul de faţă suntem prezenţi în peste 70 de şcoli din 12 judeţe.Anul trecut au candidat peste 1000 de persoane pentru a deveni profesor Teach for Romania. Am fost încântaţi să constatăm că atâtea persoane capabile să facă absolut orice au ales să devină profesori în învăţământul public, mai ales în mediile defavorizate.



Programul presupune patru etape, primele două fiind de pregătire a cadrelor didactice, iar cel de-al treilea de predare efectivă timp de doi ani. Ultima etapă începe la finalul celor doi ani când învăţătorii/profesorii Teach for Romania, vor avea posibilitatea de a-şi continua activitatea în sistemul educaţional sau vor putea migra către domenii conexe din care pot susţine reforma sistemului educaţional românesc.


STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
sursă foto: facebook.com/sachevetclinic
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică
Societate miercuri, 30 octombrie 2024

Atenție! Inginerie socială!

Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot...

Atenție! Inginerie socială!

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company