Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Copiii cu dificultăţi de învăţare

Cu toţii cunoaştem - fie din propria experienţă şcolară, profesională sau parentală, fie din auzite - că unii dintre copiii cu rezultate mai slabe la învăţătură sunt consideraţi leneşi.

Copiii cu dificultăţi de învăţare
Copiii cu dificultăţi de învăţare

, 01.02.2017, 11:26

Cu toţii
cunoaştem – fie din propria experienţă şcolară, profesională sau parentală, fie
din auzite – că unii dintre copiii cu rezultate mai slabe la învăţătură sunt
consideraţi leneşi. Sau neatenţi. Sau dezinteresaţi. Aceasta ar fi abordarea
tradiţională. Însă de când au fost clar definite şi diagnosticate tulburările
specifice de învăţare, abordarea aceasta a început să se modifice şi prin
România. Una dintre cele mai cunoscute deficienţe de felul acesta este
dislexia. Dificultate de citire şi scriere, care se manifestă ca disgrafie sau
discalculie, ea nu are leac. Cei afectaţi de dislexie nu pot decât să sper că,
prin exerciţiu constant, condiţia lor se poate ameliora. Lingvista Roxana Din,
specializată în terapia cu copiii dislexici, descrie manifestările acestei
tulburări la cei mici: Ei utilizează emisfera dreaptă a creierului mai
mult decât pe cea stângă. Aşa că ei nu învaţă să citească pe calea obişnuită a
copiilor tipici. Primele semne apar când cei mici încep să înveţe să scrie şi
să citească, deci pe la nivelul claselor 0 şi I. Citesc invers. De pildă, pe
un îl citesc nu. Pe m’ îl citesc n şi viceversa. Încurcă p cu b.
Mulţi dintre ei au şi un deficit de atenţie. Există şi teorii care susţin că
dislexicii au şi probleme de memorie, drept pentru care uneori au şi probleme
la matematică.



Dislexia nu este însoţită,
însă, de un retard intelectual. Dimpotrivă, dintre persoanele diagnosticate cu
dislexie, multe sunt creative şi au un coeficient de inteligenţă peste medie.
De aceea, este recomandată diagnosticarea cât mai timpurie, din primii ani de
grădiniţă sau de şcoală, tocmai pentru ca, pe lângă amelioarea condiţiei,
aceşti copii să-şi poată valorifica potenţialul. Mirela Niţu este mama unui
băiat de clasa a cincea, diagnosticat cu dislexie încă din clasa a doua. Iată
ce ne împărteşte Mirela din experienţa ei: În clasa a doua, învăţătoarea ne-a recomandat să mergem la logoped şi
acolo am început practic terapia pentru disgrafie, pentru că el încurca
literele în scris. N-avea probleme de vorbire şi până atunci nici nu ne-am pus
că ar fi vreo problemă. La concursurile de la grădiniţă şi de la şcoală el
luase mereu punctaje maxime. De-abia în clasa a doua când au început dictările
mai lungi şi temele mai complicate, am observat că se repetau anumite greşeli.”



După diagnostic, a urmat şi terapia care a dat,
încet-încet, roade. Mirela Niţu: Are încă tendinţa să se
joace mai mult şi să evite situaţiile mai grele cum ar fi temele. Încă mai face
greşeli în momentul în care e mai obosit sau nu se concentrează suficient de
mult. Cu toate acestea, are note bune pentru că la şcoală este atent şi
participă la ore, nu are probleme la situaţia şcolară, per ansamblu. Dar
greşeli la scris probabil că va mai face.”


Băiatul Mirelei face o
dată pe săptămână terapie individuală şi o dată, terapie de grup cu alţi copii
dislexici. E un efort constant atât pentru el, cât şi pentru părinţi, dar care
merită făcut. Mirela Niţu: Este,
într-adevăr, un efort în plus şi pentru copil, şi pentru părinte. E vorba de
mersul la activităţi şi la terapie. În plus, teme de acasă durează mai mult
decât în cazul altor copii. Tot timpul trebuie să lucrăm suplimentar. Tot
timpul te gândeşti la ce metode de învăţare să mai apelezi. Ca părinte, trebuie
să ai multă răbdare şi tot timpul să-l susţii. Noi sperăm că o să fie bine şi că îşi va atinge potenţialul maxim şi va
reuşi să ajungă un adult aşa cum îşi doreşte el.”


În privinţa încrederii în sine, trebuie
lucrat mult, căci etichetele puse de ceilalţi lasă amprente adânci. Lingvista
terapeută Roxana Din ne detaliază: ”De
multe ori, trebuie să lucrăm pe încrederea în sine pentru că ei, fiind de multe
ori consideraţi leneşi, trebuie să trăiască cu această stigmă. Uneori, aşa sunt
priviţi şi de către colegi. Prin urmare, copiii dislexici au nevoie să fie
încurajaţi şi să se simtă ascultaţi şi înţeleşi.”


Roxana Din şi
Mirela Niţu s-au întâlnit în cadrul centrului EDULIER, unul dintre foarte
puţinele centre din ţară dedicate terapiei copiilor dislexici.Anul trecut, când l-a deschis, directoarea
Cristiana Ionescu a constatat că, în ţară, nu a găsit expertiza necesară
dotării unui asemenea centru, aşa că a apelat la specialiştii străini.
Cristiana Ionescu: Am
început să-i întrebăm pe specialiştii din Norvegia şi din Marea Britanie. Toţi
ne-au spus că ne pot arăta principiile terapiei, dar trebuie adaptată pentru
limba română. După un an de muncă, pe 7 aprilie 2016, am deschis primul nostru
centru şi de atunci lucrăm la kiturile de învăţare şi de terapie în limba
română şi pe matematică pentru copiii care au disgrafie şi discalculie.
Încercăm că facem o echipă la care să participe părintele, copilul şi
terapeutul şi cadrele didactice. Noi ne-am gândit să aducem experţi în
lingvistică clinică, logopezi, psihoterapeuţi. Căutările au fost intense, a
fost greu nu doar pentru că ne doream nişte specialişti cunoscători ai
dislexie, dar căutam şi nişte oameni care să nu se teamă de proiecte care sparg
gheaţa, care sunt la început.


În prezent, la EDULIER,
vin aproximativ 20 de copii pe zi. Ce fac acolo, aflăm tot de la Cristiana
Ionescu: Ei urmează fie terapie educaţională, fie terapie
asistată de animale, fie lucrează în sala digitală unde pe peretele digital
interactiv, ei învaţă să se autoevalueze şi să se corecteze singuri. La fel de
mult acordăm atenţie şi psihoterapiei. Cu cât evaluăm mai devreme copilul, cu
cât suntem mai atenţi la semnele pe care copilul nostru începe să ni le
transmită, îl putem ajuta. Astfel, discrepanţele dintre el şi ceilalţi copii
dispar mai repede.



Şi tot aici se pot
reuni şi părinţii copiilor dislexici, în grupuri de suport, pentru a-şi
împărtăşi din experienţa lor.

Foto: pixabay.com
Societate miercuri, 15 ianuarie 2025

Țară mai bogată, oameni mai săraci

Riscul de sărăcie sau excluziune socială reprezintă situația unei gospodării care se confruntă cu cel puțin unul dintre cele trei riscuri...

Țară mai bogată, oameni mai săraci
Foto: Ravi Patel / unsplash.com
Societate miercuri, 08 ianuarie 2025

Munca după pensionare în Europa și în România

Un studiu publicat recent de Eurostat arăta că doar 13% dintre cetățenii Uniunii Europene continuă să rămână activi în câmpul muncii după...

Munca după pensionare în Europa și în România
Foto: Markus Spiske / unsplash.com
Societate miercuri, 01 ianuarie 2025

Pericolul care nu mai poate fi ignorat: copii consumatori de droguri și ce putem face să-i ajutăm

31 mai va fi Ziua Națională a conștientizării riscurilor asociate consumului de droguri. Vorbim de un proiect de lege adoptat recent în Camera...

Pericolul care nu mai poate fi ignorat: copii consumatori de droguri și ce putem face să-i ajutăm
Foto: Jeswin Thomas / unsplash.com
Societate miercuri, 25 decembrie 2024

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate

Poate părea surprinzător, dar primul brad îmbodobit de Crăciun datează, în România, doar din 1866, în treacăt fie spus unul din anii...

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company