Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Condiţia actorului în România

Octombrie 2015 pare mai aglomerat cu evenimente teatrale decât orice alt octombrie din orice alt an. Foarte multe festivaluri arată publicului spectacole ale teatrelor de stat şi spectacole din zona independentă, actori celebri de foarte multă vreme şi

Condiţia actorului în România
Condiţia actorului în România

, 28.10.2015, 10:34

Octombrie 2015 pare mai aglomerat cu evenimente
teatrale decât orice alt octombrie din orice alt an. Foarte multe festivaluri
arată publicului spectacole ale teatrelor de stat şi spectacole din zona
independentă, actori celebri de foarte multă vreme şi actori la început de
carieră… Zilele acestea în sală, la Festivalul Naţional de Teatru, aflat în
plină desfăşurare, sunt foarte mulţi tineri actori sau încă studenţi la
actorie, veniţi ca spectatori. Nu poţi să nu te întrebi, văzându-i, pe ce drum
o vor lua, care este, în 2015, condiţia actorului din România?


Se pare că suntem acolo unde lumea occidentală se
afla în urmă cu 40 … 50 de ani. Cel puţin aceasta este părerea criticului de
teatru Cristina Modreanu: Suntem pe un drum, eu sper că pe un
drum bun. Dar în acest moment sistemul se află într-un blocaj, cel puţin în
lumea teatrului, un blocaj care presupune că, de câteva generaţii încoace,
tinerii actori care absolvă, şi absolvă destul de mulţi, minim 150 pe an, din
facultăţi din toată ţara, nu îşi mai găsesc locul în teatre, pentru că
organigramele sunt blocate. Asta înseamnă că sunt produşi foarte mulţi,
teoretic, freelanceri, într-un sistem în care liber-profesioniştii nu sunt
deloc încurajaţi, nici legislativ şi nici organizatorico-logistic. E foarte
greu să funcţionezi de unul singur, pentru că nu există suficiente resurse
pentru această lume paralelă care s-a creat între timp. Cred că problema
principală aceasta este: nu există o coordonare între sistemul de educaţie care
produce artişti în domeniul teatrului şi instituţiile de spectacol care ar
trebui să absoarbă această forţă de muncă. Ar trebui să lucreze împreună pentru
ca niciuna dintre ele să nu îşi consume energiile degeaba sau să se creeze noi
structuri care să le poată da o şansă acestor tineri care sunt pregătiţi pentru
o meserie pe care unii dintre ei nu ajung să o practice niciodată.



Foarte mulţi absolvenţi de actorie, unii de voie,
cei mai mulţi, de nevoie, aleg calea dificilă a teatrului independent. Printre
aceştia se află şi Raluca Aprodu, actriţă ce trăieşte deja de câţiva ani buni
libertatea pe care ţi-o dă statutul de artist independent, cu avantajele şi
dezavantajele lui. Joacă în spectacole de teatru independent, dar şi în teatre
de stat şi a devenit cunoscută publicului şi datorită rolurilor din filme. Am
întrebat-o dacă şi-a dorit vreo clipă să fie angajată într-o instituţie publică: Recunosc că aici oscilez. Pe de o parte, mi-e frică să mă
angajez. Frică, probabil din cauza unor clişee pe care le-am tot auzit sau pe
care mi le imaginez. În acelaşi timp, îmi doresc foarte mult să fac şi filme,
să am libertatea de a putea pleca, de a putea face şi teatru independent. Ştiu
foarte clar că unele teatre nu sunt de acord cu asta şi actorii au probleme să
se învoiască. În acelaşi timp, ştiu că, dacă eşti angajat într-un teatru de
stat, ai foarte multe şanse să lucrezi mai mult, să ai întâlniri cu regizori
importanţi. Se fac şi castinguri pentru colaboratori, dar mult mai puţine şi
pentru rolurile mai mici. Şi ştiu oameni care s-au angajat în teatru şi în trei
ani au lucrat cu toţi regizorii mari de la noi. Momentan, mi-e bine cum este,
dar, dacă o să fiu confruntată cu decizia asta, sper să o iau pe cea bună.
Oscilez. Cred că contează foarte mult şi unde. Nu m-aş angaja fără să cunosc
cât de cât echipa. Mi-ar fi frică. Dar frica se înfruntă!.




Chiar
dacă resursele sunt mult mai puţine în zona independentă, tinerii artişti care
activează aici sunt mult mai dinamici şi mai orientaţi către viitor, consideră
Cristina Modreanu, însă se confruntă cu o serie de lucruri pe care nu le învaţă
în şcoală: să scrie cereri de finanţare, să-şi coordoneze proiectele, să facă
deconturi. Şi Lucian Vărşăndan, managerul Teatrului German de Stat din
Timişoara, una dintre cele mai performante şi deschise inovaţiei instituţii de
profil din România, vede actorii care vin din zona independentă mai pregătiţi
pentru competiţie, mai pregătiţi să lupte pentru ceea ce doresc să facă. Din
acest motiv, este adeptul ideii de contracte pe perioadă determinată, într-un
sistem încă tributar contractelor până la pensie: Cred că
tocmai contractele pe perioadă determinată sunt cele care pot crea o situaţie
de echilibru între rigorile sistemului concurenţial, pe de-o parte, şi
posibilitatea de a creşte un ansamblu, pe de altă parte. Nu sunt adeptul ideii
că un actor ar trebui să joace în fiecare seară în alt teatru, totul pe un
sistem de colaborări care adesea este haotic şi nu duce neapărat la dezvoltarea
unei personalităţi actoriceşti. Cred însă că este în folosul tuturor ca acest
sistem concurenţial să existe şi în teatrele publice, tocmai şi prin ideea de
contracte pe perioadă determinată. Lucrul acesta corespunde şi ideii de
strategie repertorială, care se poate schimba de la o stagiune la alta, de la un
mandat managerial la altul.

Potrivit lui Lucian Vărşăndan, o altă problemă a
teatrelor publice, cu efect asupra calităţii muncii actoriceşti, până la urmă,
este aceea că sistemul de remunerare nu este gândit pe criterii de performanţă.
Actorii primesc salarii în funcţie de criterii precum vechimea, gradele
profesionale, promovarea cvasi-obligatorie la anumite intervale de timp, toate
acestea neţinând cont de specificul profesiei, de rolurile pe care le
interpretează, de cantitatea şi calitatea acestora pe parcursul unei stagiuni.
Este, practic, apreciază managerul Teatrului German de Stat din Timişoara, un
sistem de remunerare vetust şi neschimbat de mai multe zeci de ani sau, în
orice caz, neschimbat în bine.

sursa foto: Ionela Padure / Facebook
Societate miercuri, 16 aprilie 2025

De Ziua Romilor: despre pericolul excepționalismului și importanța contextelor de învățare

Încă din 1971, data de 8 aprilie este consacrată Zilei Internaționale a Romilor. Deși romii reprezintă a doua cea mai numeroasă minoritate...

De Ziua Romilor: despre pericolul excepționalismului și importanța contextelor de învățare
One World Romania, singurul festival de film documentar  şi drepturile omului din România (sursa foto: oneworld.ro)
Societate miercuri, 09 aprilie 2025

One World Romania, singurul festival de film documentar  şi drepturile omului din România

Singurul festival de film documentar despre drepturile omului din România încurajează dezbaterile profunde despre subiecte precum inegalitățile...

One World Romania, singurul festival de film documentar  şi drepturile omului din România
Foto: Eric Ward / unsplash.com
Societate miercuri, 02 aprilie 2025

Combaterea traficului de persoane

De asemenea, un raport Eurostat arăta că 63% dintre victimele traficului în UE erau fete sau femei, cu Luxemburg, Estonia și Austria fiind...

Combaterea traficului de persoane
Foto: Providence Doucet / unsplash.com
Societate miercuri, 26 martie 2025

Gras și frumos, dar sănătos?

Există în limba română expresia „gras și frumos”, prin care este indusă o idee pozitivă legată de kilogramele în plus. Invocând...

Gras și frumos, dar sănătos?
Societate miercuri, 19 martie 2025

Optimism pe drumul spre digitalizarea României

Un studiu recent arată că 59% dintre români consideră că digitalizarea este benefică, iar 52% cred că are un impact pozitiv asupra calității...

Optimism pe drumul spre digitalizarea României
Societate miercuri, 12 martie 2025

Perspectiva utilitară asupra migrației de muncă

Din 2022 până în anul prezent, Guvernul român a stabilit un contingent de 100.000 de muncitori de muncitori străini în fiecare an. Conform...

Perspectiva utilitară asupra migrației de muncă
Societate miercuri, 05 martie 2025

Sănătatea mintală a angajaţilor români

Cele două cazuri de deces la locul de muncă din 2024 au atras atenția specialiștilor. Mai mult, în februarie 2025, o companie din România a...

Sănătatea mintală a angajaţilor români
Societate miercuri, 26 februarie 2025

Biserica și oamenii, bilanț centenar

2025 a fost declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române drept Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române. O lege în acest sens a...

Biserica și oamenii, bilanț centenar

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company