Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Comunităţi civice informale

Regăsirea spiritului civic şi mobilizarea în jurul unor cauze comune au fost constatate, în România, mai ales în ultimii trei sau patru ani, de când din ce în ce mai mulţi cetăţeni se coalizează în jurul unor teme de interes public, fie local, fie naţiona

Comunităţi civice informale
Comunităţi civice informale

, 16.05.2018, 13:20

Regăsirea
spiritului civic şi mobilizarea în jurul unor cauze comune au fost constatate, în
România, mai ales în ultimii trei sau patru ani, de când din ce în ce mai mulţi
cetăţeni se coalizează în jurul unor teme de interes public, fie local, fie
naţional. Oamenii prind curaj să-şi exprime doleanţele, să trimită petiţii, să
colaboreze unii cu alţii pentru a atrage atenţia autorităţilor şi astfel, a-şi
îmbunătăţi condiţiile traiului în comunitate. De trei ani, mulţi sunt şi
ajutaţi, în sensul acesta, de Comunitatea Declic. Foarte activă pe reţelele
sociale, pe internet prin trimitere de mesaje electronice, această asociaţie
non-guvernamentală le oferă oamenilor imboldul de a se mobiliza în jurul unor
petiții, dar și posibilitatea de a se organiza pentru a-și câștiga drepturile,
aflăm de la Tudor Brădăţan, directorul executiv al Comunităţii Declic: Comunitatea Declic este cea mai mare comunitate de cetățeni implicați
activi din România. În cei trei ani de activitate am reușit să ajungem la un
număr de 370.000 de oameni care, în mod constant, primesc informații de la noi
și apeluri la acțiune. Acțiune înseamnă fie semnarea unei petiții online, fie
participarea la o acțiune sau la un eveniment, demonstrație sau protest, sau la
o întâlnire cu reprezentanții autorităților. În plus, avem și o metodă de a
strânge bani prin care membrii noștri sunt invitați să contribuie financiar
pentru cauzele în care ei cred.


Ideea înfiinţării
acestei platforme i-a venit lui Tudor Brădăţan cu mai mulţi ani în urmă când a
început acţiunea Salvaţi Roşia Montană, acţiune menită să împiedice exploatarea
intensivă a aurului, prin folosirea cianurilor dăunătoare mediului
înconjurător, în localitatea Roşia Montană din Munţii Apuseni. Pe atunci,
spiritul coalizării în jurul unor cauze comune şi locale se manifesta mai
timid, îşi aminteşte tot Tudor Brădăţan:
De multe ori eram întrebați de ce nu
facem o petiție către autorități, căci ele ar trebui să cunoască problemele de
la Roșia Montană. Văzând succesul pe care-l are ideea de petiție în rândul
cetățenilor, am vrut să avem o comunitate mare de oameni care se poate mobiliza
rapid, se poate informa rapid privind anumit probleme astfel încât o campania
socială să devină un succes al cetățenilor. Dacă autoritățile fac ceva ce nouă
nu ne convine, e bine ca noi, ca cetățeni, să avem formatul în care să ne unim
și să punem presiune pe autorități să țină cont de doleanțele noastre.


Nu doar cauzele
majore, de interes naţional, primesc sprijinul celor de la Declic, ci şi teme
de interes strict local, ne spune Olga Popescu, organizatoarea acţiunilor
locale în cadrul acestei comunităţi online: Pe cei care-și lansează
petițiile pe site și deschid subiecte pe care le considerăm relevante, noi îi
ajutăm foarte mult în ceea ce privește campania lor. Îi învățăm să-i mobilizeze
pe oameni, îi învățăm să ajungă la cât mai mulți cetățeni, nu doar online, ci
și offline. Totalul petițiilor se ridică, momentan, în jurul cifrei de 800 de
petiții depuse. Dar numărul acesta e
fluid. Unii din acești oameni nu au conceput și campanii în jurul ideii lor.
Alții au reacționat foarte rapid și au și gândit anumite campanii pentru ca
problema lor să fie rezolvată. Procentul cam 50%-50%, da noi ne bucurăm pentru
că avem și reușite reale.


Exemple de
campanii iniţiate de cetăţeni şi soldate cu succes, ne oferă tot Olga Popescu: Cel mai recent câștig l-am obținut în urma unei campanii prin care unii
cetățeni au insistat pe lângă autoritățile din Piatra Neamț să mute un urs de
la grădina zoo din oraș la o rezervație din Brașov. Au reușit asta cam după doi
ani în care au pus efectiv presiune pe primar, fiindcă demersurile se făceau
foarte încet. Cu încăpățânare au reușit să mute ursul care trăia într-o cușcă,
în condiții improprii. Acum el e într-o pădure din Brașov unde sunt îngrijite
chiar animalele sălbatice ținute în captivitate.


Dar acţiunea care
poate a avut cel mai mare succes dintre cele sprijinite sau iniţiate de
Comunitatea Declic a fost mobilizarea de la protestele masive, desfăşurate în
mai multe oraşe pe parcursul anului trecut şi îndreptate contra unor iniţiative
legislative care vizau organizarea justiţiei. Tudor Brădăţan: Una din campaniile pentru care Declic e poate cea mai bine cunoscută e
#REZIST. Noi am lansat acest simbol şi i-am invitat pe membrii Declic să-şi
schimbe poza de profil de pe reţelele de socializare pentru a adăuga acest
slogan. Apoi am continuat. După Ordonanţa 13, au venit Legile Justiţiei. Cu
acea ocazie, ne-am mobilizat iar şi am creat nişte mânuţe galbene pe post de
pancarte: Toţi pentru Justiţie. Ele au fost practic finanţate din mici donaţii
ale membrilor Declic. O problemă pe care n-o conştientizează multă lume n-o să
fie o problemă pe care autorităţile s-o rezolve sau să-i dea prioritate. Asta a
fost cât se poate de evident în cazul LegilorJustiţiei. Presiunea publică a
fost cea care i-a făcut pe parlamentari să dea înapoi. Practic de la propunerea
guvernului referitoare la aceste legi, din vara trecută, până la formula
adoptată în final de Parlament, a fost o cale lungă. Foarte multe din
prevederile pe care noi le considerăm toxice nu au ajuns în textul final al
legii.


De la primele
campanii de tip Salvaţi Roşia Montană a trecut ceva timp, suficient, se pare,
ca spiritul civic să se întărească, consideră Tudor Brădăţan: E clar că suntem pe un trend foarte bun faţă de acum 10 ani când nu
prea vedeai proteste în stradă, nu prea vedeai cetăţeni opunându-se planurilor
puterii politice. De atunci s-a dezvoltat o socitetate civilă din ce în ce mai
autentică şi mai angajată. În
general, se observă o schimbare de atitudine: de la cetăţeanul care acţiona
numai ca să-i fie lui bine, la cetăţeanul care colaborează cu alţii ca să ne
fie bine tuturor. Când am lansat Declic, nici nu visam la asta. Prima noastră
petiţie a fost semnată de 25.000 de oameni, în perioada dezbaterilor despre
Codul Silvic. Acum avem petiţii şi cu 150.000 de semnături.



Nivelul de angajament civic a crescut şi pentru că
oamenii realizează că vocea lor se poate face auzită prin cooperare şi
insistenţă, iar petiţia e primul pas prin care simplii cetăţeni pot seta agenda
publică, conchid membrii Comunităţii Declic.

(sursa foto pixabay@Vertax)
Societate miercuri, 18 septembrie 2024

Noile fețe ale României

În condițiile unui spor natural negativ, cu o îmbătrânire tot mai accentuată a populației și un flux masiv de emigrări, piața muncii din...

Noile fețe ale României
Foto: Vitolda Klein / unsplash.com
Societate miercuri, 11 septembrie 2024

Al doilea sex

Dintre toate statele europene, România are cea mai mică rată de ocupare pe piața muncii a femeilor. 45,4% dintre românce au un loc de muncă,...

Al doilea sex
carti studiu invatamant foto pixabay.com
Societate miercuri, 24 iulie 2024

Românii şi lectura

„Singurul lucru pe care trebuie să-l știi este unde se află biblioteca”– aceste cuvinte, atribuite lui Albert Einstein, au fost...

Românii şi lectura
Foto: Chewy / unsplash.com
Societate miercuri, 03 iulie 2024

Câine abandonat, caut om bun (reluare din 17.01.2024)

În ultima vreme, informații privind abandonarea acestora pe domeniul public sunt tot mai multe, deși o astfel de faptă este pedepsită, și ea,...

Câine abandonat, caut om bun (reluare din 17.01.2024)
Societate miercuri, 26 iunie 2024

Adolescenții și filosofia

Uneori sau de cele mai multe ori reprezintă enigme chiar pentru părinții și educatorii lor care par a nu-și găsi timpul sau metoda eficientă...

Adolescenții și filosofia
Societate miercuri, 19 iunie 2024

Cancer – profil de țară

Fundaţia Renaşterea a organizat, pe 8 iunie, cea mai mare cursă caritabilă – ‘Race for the Cure’ România – destinată...

Cancer – profil de țară
Societate miercuri, 12 iunie 2024

Curajul e premiat

În această primăvară, Agent Green, organizație non-guvernamentală dedicată problemelor de mediu, a împlinit 15 ani de funcționare. În...

Curajul e premiat
Societate miercuri, 05 iunie 2024

De ce muncim?

Centrul de Strategie, Leadership și Dezvoltare Inteligentă din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării...

De ce muncim?

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company