Cărţi în librării şi biblioteci, la cererea publicului
Balansând cu greu obligaţiile profesionale şi cele familiale cu petrecerea timpului liber, bucureştenii - şi nu doar ei - îşi trăiesc mai rar momentele de relaxare printre cărţi, în librării sau în biblioteci.
Christine Leșcu, 18.05.2016, 11:05
Balansând cu greu
obligaţiile profesionale şi cele familiale cu petrecerea timpului liber,
bucureştenii – şi nu doar ei – îşi trăiesc mai rar momentele de relaxare
printre cărţi, în librării sau în biblioteci. O dovedesc, printre altele, şi
statisticile care indică o piaţă a cărţii nu foarte înfloritoare. În ultimii
ani, piaţa electronică – atât prin producţia de e-book, cât şi prin librăriile
virtuale – a început uşor să devină o alternativă mai la îndemână pentru cei
care, deşi vor să cumpere cărţi, nu au mereu timp să iasă în oraş pentru asta.
Deşi piaţa de carte electronică se situează în jurul valorii de 3% din totalul
pieţei de carte, segmentul achiziţiilor online de cărţi stă mult mai bine.
Într-una din librăriile din centrul capitalei, discuţiile cu clienţii fideli
includ – aşa cum era previzibil – cu necesitate referiri la internet şi la
lipsa timpului liber. Deşi locuieşte de aproape opt ani în Bucureşti, o tânără
nu a fost niciodată la o bibliotecă publică de aici. În schimb, răspunde
pozitiv la întrebarea dacă intră des în librării: În ultima perioadă, da. Trebuie să cumpăr diverse
chestii şi pentru slujbă, dar mă şi relaxează. Îmi aminteşte de copilărie.
Cărţi cumpăr, dar nu neapărat din librării. În general, ori iau din anticariat,
ori dau comandă pe net. Mi se pare mai comod aşa, mai practic, deşi preţurile
variază, iar dacă ai o carte în mână, ai un alt sentiment. Am observat tendinţa
asta a diverselor magazine să se direcţioneze spre partea de online pentru că
oamenii nu mai au timp, iar netul ne ajută. Totuşi, dacă ieşi la o plimbare, te
mai şi relaxezi şi mai vezi şi lucruri noi.
Altă clientă, o mamă ce
merge în librării cam de două ori pe săptămână, cumpără cărţi despre care s-a
informat în prealabil: Mă pun la curent cu noutăţile de pe internet, în funcţie de voturile
primite de anumite titluri, vin şi le achiziţionez din librărie sau, în cazul
în care nu ajung la librărie, le comand de pe net. Având în vedere că
majoritatea dintre noi muncim de dimineaţă până seara, cel mai util este să
putem face comandă online şi să le primim la serviciu.
Discuţiile acestea le-am
purtat într-unul din sediile Companiei de Librării Bucureşti, cea mai longevivă
reţea din domeniu, cu o activitate neîntreruptă în capitală de peste 65 de ani
şi filiale în toate sectoarele. Pentru a nu-şi închide sediile, cum au fost
obligate s-o facă alte librării în anii din urmă, şi această reţea trebuie să
se adapteze la vremuri. Iar pătrunderea în mediul online este imperativul
vremurilor noastre. Prin programul Rezervă şi ridică, clientul poate să
comande prin internet o carte din stocul librăriei, iar librarul i-o poate
aduce la cea mai apropiată filială de casă. Fiind foarte nou, serviciul acesta
nu este bine cunoscut de către cumpărători, după cum aflăm de la o altă
cititoare: Mi
se pare interesantă ideea. De altfel, la firma la care lucrez avem un serviciu
asemănător. Dar îmi place să şi răsfoiesc o carte şi să-mi fac astfel o idee
despre ea înainte să o cumpăr. N-aş
renunţa la plimbarea prin librărie, deşi achiziţia online e o idee bună.
Marieta Seba, directoarea Companiei de Librării Bucureşti, spune
că acest serviciu a fost iniţiat în urma dialogului cu clienţii. Marieta Seba:
Clientul îşi comandă marfa şi, dacă vrea să o ridice din librărie, apelează
la acest serviciu fără să-l coste nimic în plus. Dacă vrea să vină dimineaţa
sau a doua zi, poate s-o facă anunţăndu-ne. Noi putem să i-o şi stocăm o
perioadă de timp. Acest sistem e foarte bun şi pentru librarii noştri.
Librarul, din faţa calculatorului, apelând la procedeul Rezervă şi ridică,
verifică stocul, vede care este librăria unde se află cartea respectivă şi i-o
trimite clientului. Dar acest lucru poate dura o zi sau două în funcţie de
fluxul nostru de aprovizionare şi de şoferii noştri.
Comunicarea cu clienţii prin internet nu este doar
apanajul magazinelor online şi a librăriilor au dezvoltat şi acest segment al
vânzărilor, ci şi al bibliotecilor publice. Este cazul Bibliotecii
Metropolitane Bucureşti, instituţie aflată în subordinea Consiliului General al
Capitalei. De peste un an, pe siteul bibliotecii se găseşte un formular de
sugestii. Acolo, cititorii pot nota şi trimite titlurile de cărţi, CD-uri şi
DVD-uri pe care doresc ca biblioteca să le achiziţioneze. Pe viitor se pregăteşte
şi altă modalitate de a veni mai repede în întâmpinarea dorinţei
utilizatorilor, tot prin intermediul internetului. Detalii ne oferă Anca
Râpeanu, directoarea Bibliotecii Metropolitane: Ne pregătim
uşor, uşor către momentul în care vom trimite cărţi dintr-o filială într-alta
pe bază de rezervare. Asta se va întâmpla peste doi ani. Într-un timp destul de
scurt, pe baza unei rezervări care se poate face în catalogul electronic, după
eliberarea permisului, noi vom şti că într-o anumită zi noi trebuie să ducem o
anumită carte într-o anumită filială. Încercăm, oricum, să ţinem foarte mult
cont şi de ce-şi doresc utilizatorii. Avem un formular online, simplu, ce poate
fi găsit pe websiteul nostru. Acolo ni se poate sugera ce să se cumpărăm. Avem
o singură rugăminte: înainte de a ne face vreo sugestie, să se verifice dacă în
biblioteca noastră nu există deja cartea sau DVD-ul dorit.
Având în vedere numărul destul de mare al
formularelor online completate, se poate spune că lectura pe suport tradiţional
este încurajată prin cele mai inovative tehnici.