Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Caricatura politică în lumea internetului

Pe fondul crizei economice şi al dispariţiei multor publicaţii cotidiane în varianta tipărită, s-au împuţinat, de asemenea, şi caricaturile zilnice prin care se comentau, umoristic, anumite evenimente.

Caricatura politică în lumea internetului
Caricatura politică în lumea internetului

, 16.04.2014, 10:21

Pe fondul crizei economice şi al dispariţiei multor publicaţii cotidiane în varianta tipărită, s-au împuţinat, de asemenea, şi caricaturile zilnice prin care se comentau, umoristic, anumite evenimente. Tradiţie în acest sens a existat în presa românească, dar se pare că azi, atât interesul publicului, cât şi al artiştilor plastici pentru acest gen de comentariu politic nu este foarte mare. Dar parcă pentru a contrazice aceste observaţii, dar şi pentru a demonstra – încă o dată –valenţele internetului şi ale realităţii virtuale, a apărut Iepurele mizantrop”. Animal virtual, mic, alb şi cu o figură blazată, iepurele comentează, în special, eveniment externe pe Facebook, dar şi pe pagina sa dedicată mizantrop.info”. Părinţii lui sunt Mădălina şi Adrian Răileanu care, în tandem, realizează atât desenele, cât şi observaţiile suculente ale iepurelui. Biografia sa ne este schiţată, în continuare, de Adrian Răileanu: S-a născut cu aproximativ trei ani în urmă, pe un blog, iar între timp a căpătat şi o figură. A fost, de la început, un fel de agregator de ştiri de-a lungul săptămânii, un fel de bloc-notes pentru noi. Ne notam, cu ajutorul lui, ce s-a mai întâmplat săptămâna asta ca să ştim ce comentăm sâmbătă, când ieşim în oraş cu prietenii. S-a născut în mediul online, a crescut pe Facebook, este un animal creat din pixeli. Întotdeauna m-a fascinat motanul din Maestrul şi margareta”, un motan mare şi negru care mergea pe labele din spate şi ironiza pe toată lumea din jurul lui. Dar ca să nu preiau exact aceeaşi idee, am creat un iepure, un iepure mare care merge pe labele din spate şi care ironizează pe toată lumea.



De ce mizantrop şi de ce ironic? Pentru că poate aşa suntem şi noi”, spun în acelaşi timp creatorii lui. Însă la întrebarea de ce iepurele mizantrop a ales să se nască” şi să se exprime mai ales în spaţiul virtual în locul publicaţiilor tipărite, răspunsul este clar şi fără pic de ironie.: Pentru că este cel mai activ şi vioi mediu.” În mediul online, iepurele mizantrop comentează cu preponderenţă ştirile de politică externă, dar nu numai. Adrian Răileanu: Politica externă, dacă ne referim la momentul în care Iepurele mizantrop” a început să aibă un oarecare succes pe Facebook, însemna mai degrabă politică europeană. Era momentul când criza din Grecia a erupt şi ce se întâmpla atunci, acolo, ne privea şi ne priveşte direct. Nu e doar politică externă. Suntem parte a unei Uniuni şi tot ce întâmplă în UE are un impact direct asupra noastră. Cred că e greşit să ne raportăm la ce se întâmplă în Europa ca fiind politică externă.



Încet, încet, iepurele mizantrop a devenit celebru pe internet, atât de celebru încât şi-a părăsit ambianţa predilectă şi a apărut şi în format clasic. În ianuarie, anul acesta, editura Humanitas lansa cartea Iepurele mizantrop. Breaking The News. Mic atlas de realităţi”, iar de anul trecut comentariile lui sarcastice sunt găzduite şi de paginile publicaţiei Decât o revistă”. Despre această colaborare, redactorul Gabriel Dobre ne spune: Noi încercăm să avem cât mai multă ilustraţie în paginile revistei. Când a apărut iepurele pe net, ne-a bucurat destul de mult ideea lor pentru că, deşi avem ilustratori în redacţie, caricatura însoţită de un comentariu social, nu prea se întâlneşte des la noi şi nu e de foarte bună calitate. Acum, pentru generaţiile ceva mai tinere, mi-e greu să vă dau exemple de caricaturi care să comenteze într-un mod proaspăt şi interesant lucrurile care se întâmplă în jur. Cred că unicitatea iepurelui poate fi pusă şi în acest context.



Mai apar, totuşi, caricaturi politice – cum ar fi de pildă cele realizate de Dan Perjovschi în Revista 22” şi de Ion Barbu în diverse publicaţii –, dar caricatura nu pare a fi un gen prea prizat de artişti. Poate şi din cauza lipsei interesului din partea publicului? Iată ce crede Gabriel Dobre: E foarte uşor să dăm vina pe public. Nu cred că în asta constă explicaţia. Probabil că este o decuplare de la nişte subiecte care unora le produc mai multe bătăi de cap decât satisfacţie. Şi atunci se refugiază într-un soi de artă care dă bine, dar n-are nimic de spus. Dar comentariul politic prin caricatură ar trebui să fie mult mai prezent.”



Indiferent de motive, iepurele mizantrop este apreciat pe Facebook de peste 8000 de persoane care au, în medie, vârsta de peste 25 de ani, studii universitare şi sunt, printre ei, mai mult doamne decât domni. Având în vedere impactul acesta, Adrian Răileanu a constatat că există, totuşi, un public avid de ştiri externe şi de comentarii pertinente: Pe de o parte, ne dorim să-i facem pe oameni mai curioşi la ce se întâmplă în jurul lor, dincolo de uliţa noastră naţională, dar am descoperit cu uimire că sunt foarte mulţi oameni informaţi, foarte mulţi oameni aflaţi în contact direct cu universul. Oamenii sunt interesaţi, vor să ştie, au înţeles că trăiesc într-un sat global. Avem surpriza ca de multe ori cei care comentează să fie mai avizaţi, mai informaţi decât noi. Noi nu am făcut din asta o meserie. Nu suntem jurnalişti, avem profesiile noastre care ţin de alte domenii.



Aşadar, românii manifestă interes pentru caricatura politică, iar internetul pare că poate revitaliza aceste domeniu. De fapt, ca în multe alte privinţe, internetul a preluat ceea ce înainte părea să fie strict apanajul publicaţiilor tipărite.

Foto: Jeswin Thomas / unsplash.com
Societate miercuri, 25 decembrie 2024

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate

Poate părea surprinzător, dar primul brad îmbodobit de Crăciun datează, în România, doar din 1866, în treacăt fie spus unul din anii...

Bradul de Crăciun, între tradiție și modernitate
STUDIU World Vision România “Profilul ideologic al liceenilor” (sursa foto: World Vision Romania)
Societate miercuri, 18 decembrie 2024

Profilul ideologic al liceenilor români

În prezent, programa școlară include o singură oră de educație socială pe săptămână, doar la gimnaziu, dar jumătate din școli nu au...

Profilul ideologic al liceenilor români
sursă foto: eesc.europa.eu
Societate miercuri, 11 decembrie 2024

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul

În luna noiembrie, la Bruxelles, a avut loc a noua ediție a Forumului European privind Migrația, unde s-a discutat despre rolul societății...

Un Pact criticat, Pactul privind Migrația și Azilul
(foto: sweetlouise / pixabay.com)
Societate miercuri, 04 decembrie 2024

Cuvântul care NU zidește

Aproximativ jumătate dintre tinerii Uniunii Europene sunt expuși abuzurilor online. Este rezultatul unui raport Eurostat din 2023, care arată că...

Cuvântul care NU zidește
Societate miercuri, 27 noiembrie 2024

ʺhAm nevoie de tine!ʺ

În facultate era cunoscută drept ʺfata cu câiniiʺ. Studentă, în anii 2010, la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din...

ʺhAm nevoie de tine!ʺ
Societate miercuri, 20 noiembrie 2024

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție

Fetele și femeile rome reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile și mai neglijate grupuri din România. Adesea, prejudecățile autorităților...

Căsătoriile forțate nu sunt o tradiție
Societate miercuri, 13 noiembrie 2024

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România

Conform celui mai recent studiu realizat de Centrul pentru Studiul Comparat al Migrației, la sfârșitul lunii octombrie a anului 2023, în România...

Viața dintre turele de muncă ale muncitorilor străini din România
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company