ARTTouch, proiecte extrasenzoriale de popularizare a picturii pentru persoane cu dizabilităţi
Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) este deţinătorul celui mai bogat patrimoniu de artă românească şi universală din ţară.
Ana-Maria Cononovici, 21.05.2014, 10:21
Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) este deţinătorul celui mai bogat patrimoniu de artă românească şi universală din ţară. Înfiinţat în 1948, el funcţionează în fostul Palat Regal, ocupând un loc important în ierarhia instituţiilor culturale din Bucureşti. Muzeul desfăşoară o bogată activitate expoziţională şi acordă o importanţă crescândă diversificării activităţilor pentru public. Astfel, anul trecut au fost organizate la sediul muzeului programe pentru şcoli, pentru familii şi pentru adolescenţi şi programe pentru adulţi, la care au participat în total 13.400 de persoane (reprezentând aproximativ 15% din numărul total de vizitatori).
Roxana Teodorescu, director general MNAR, ne vorbeşte despre scopul proiectului ARTTouch, lansat anul acesta: “Aşa cum v-am obişnuit, Muzeul Naţional de artă al României este deschis tuturor, şi consideră fiecare categorie de public la fel de importantă. Astfel, ne face o deosebită plăcere să vă prezentăm produsele multimedia şi multisenzoriale, destinate persoanelor cu dizabilităţi de vedere, de auz şi de vorbire realizate în cadrul proiectului ARTTouch. Aşa cum ştiţi de mulţi ani persoanele cu dizabilităţi locomotorii au deja acces în galeriile permanente din muzeul nostru şi începând cu anul trecut şi în Muzeul colecţiilor de artă.”
În cadrul proiectului ARTTouch au fost realizate aplicaţii multimedia şi de realitate augmentată, replici tactile, mostre textile, o bibliotecă de sunete” şi o bibliotecă olfactivă” ce oferă publicului cu nevoi speciale experienţa unei explorări multisenzoriale a Galeriei de Artă Europeană. În plus, împreună cu beneficiarii au fost concepute tururi ghidate şi ateliere speciale pentru aceste categorii de public. Produsele multimedia realizate până în prezent pornesc de la câteva dintre capodoperele Galeriei de Artă Europeană: Buchet cu flori de Jan Brueghel cel Bătrân, Sfântul Francisc şi Sfântul Benedict ascultând un înger muzicant de Guercino şi Poartă (Saint-Tropez) de Paul Signac. Scopul aplicaţiilor multimedia este să aducă în atenţia tinerilor, prin mijloace moderne şi atractive, poveştile de dincolo de imagine şi de a facilita procesul de înţelegere a artei.
Cu detalii, Codruţa Cruceanu, coordonator proiect MNAR: Prin ARTtouch sperăm să participăm la crearea unei societăţi mai inclusive. Este demersul pe care ni-l asumăm şi sperăm că nu doar pentru acum, nu doar pentru acest proiect. Avem două categorii de beneficiari, aplicaţiile noastre multimedia au două dimensiuni: o dimensiune vizuală care se adresează copiilor hipoacuzici şi pentru care partea vizuală trebuie să fie suficient de simplă, de explicită pentru ca ei să aibă acces la ea cu cât mai puţină interpretare şi există o dimensiune audio, aceea a explicaţiei uneori foarte detaliate, care este accesibilă nevăzătorilor, şi care a fost dezvoltată în primul rând pentru că în cazul lor procesul de cunoaştere se bazează pe informaţie culturală.”
Capodopera lui Jan Brueghel cel Bătrân – Buchet cu flori – se află la baza unei aplicaţii de realitate augmentată ce propune o nouă modalitate de a percepe pictura şi oferă informaţii utile despre istoria, stilul de viaţă şi credinţele oamenilor din secolul al XVII-lea. Aplicaţia prezintă buchetul de flori în 3D, detalii despre istoricul dinastiei Breughel” şi propune un traseu al florilor prin cele trei galerii permanente ale muzeului. De asemenea, maeştrii parfumieri de la Expressions Parfumées din Grasse au creat un parfum inspirat de acest tablou, care face parte din biblioteca olfactivă” special creată pentru turul multisenzorial.
De la Emmerich Jeudi, lector la catedra de inginerie electronică în limbi străine, de la Universitatea Bucureşti, am aflat detalii despre creatorii produselor multimedia, dar şi despre parfumierii care au ilustrat olfactiv buchetul de flori al lui Breugel: Am participat la acest proiect din două ipostaze: una aceea de profesor la Politehnică, din care vă voi prezenta realizările studenţilor mei şi una de reprezentant al întreprinderii de parfumieri, care au lucrat pentru parfumul inspirat de lucrarea lui Breugel. Ca lector, alături de studenţii mei am acceptat acest proiect care s-a dovedit o aventură excepţională, am implicat studenţii într-un proiect de durată, de lucru de teren, o bună practică, pentru o cauză nobilă. Ca lector de limbă franceză, m-a interesat în mod deosebit să lucrez cu studenţii secţiei de limbă franceză, să descopăr lucrarea lui Signac şi să studiez dimensiunea ce ţinea de crearea parfumului, tradiţie franceză. Din perspectiva parfumierilor, vă pot prezenta munca întreprinderii de parfumuri din Grasse. Lucrând pentru acest proiect am descoperit un proverb medieval cine pictează floarea nu-i pictează şi mirosul”, noi am încercat să pictăm şi mirosul. Întreprinderea care a realizat parfumul are sediul într-un câmp de iasomie şi trandafir, exact aromele cele mai puternice din buchetul floral al lui Breugel. În tabloul lui Breugel, ca în picturile majorităţii pictorilor flamanzi ai epocii, sunt grupate flori din toate anotimpurile. Astfel realizatorul parfumului trebuia să-şi pună toată creativitatea la lucru pentru identificarea aromelor esenţiale, pentru că un astfel de buchet nu a putut niciodată exista în realitate. Astfel dintre cele 18 esenţe identificate în buchet, doar două sunt distilate în această parfumerie, trandafirul de Grasse şi iasomia.”
Lucrările Sfântul Francisc şi Sfântul Benedict ascultând un înger muzicant de Guercino şi Poartă (Saint-Tropez) de Paul Signac beneficiază de aplicaţii multimedia accesibile pe touchscreen-uri amplasate în apropierea tablourilor, care oferă informaţii despre elementele compoziţiei – planuri, personaje, sursa de lumină (Guercino) şi despre corespondenţa dintre sunete şi culori (Signac).