Activism social contra sărăciei
În pragul şi în timpul sărbătorilor de iarnă, când relaxarea şi veselia se îmbină, în mod tradiţional, cu generozitatea, cei mai puţin favorizaţi de soartă nu sunt deloc uitaţi.
Christine Leșcu, 09.01.2018, 10:11
În pragul şi în
timpul sărbătorilor de iarnă, când relaxarea şi veselia se îmbină, în mod
tradiţional, cu generozitatea, cei mai puţin favorizaţi de soartă nu sunt deloc
uitaţi. Mai ales că în România, persoanele aflate în pragul sărăciei sau chiar
în plină sărăcie sunt în continuare numeroase. Conform statisticilor compilate
de Monitorul Social, proiect al Fundaţiei Friedrich Ebert România, mai
mult de 1,5 milioane de persoane
câștigă sub 3 euro pe zi. Cifrele acestea ne situează pe primul loc în
topul europenilor aflaţi în situaţii de vulnerabilitate: veniturile celor 10% cei mai săraci români
sunt de 10 ori mai mici decât ale celor 10% cei mai săraci europeni. La ţară,
există chiar comunităţi întregi marcate de vulnerabilităţi multiple, după cum
au aflat cei de la Fundaţia World Vision România prin intermediul studiului
sociologic Bunăstarea copilului din mediul rural. Oana Şerban,
directoare de comunicare în cadrul Fundaţiei World Vision, ne
explică: Acolo sunt probleme de
toate felurile, sunt probleme grave de abandon școlar, căci acei copii nu au
suficiente resurse financiare pentru a merge la școală, fie nu are cine să-i
susțină și moral, nu doar material, fie nu au cu ce se încălța, fie nu au cu ce
se îmbrăca. Pe lângă abandonul școlar, există și alt tip de probleme: lipsa de
oportunități pentru adulți. Părinții acestor copii nu-și găsesc locuri de muncă
la țară. De aceea unii din ei pleacă în străinătate să muncească acolo, iar
alții sunt zilieri, oricum pe bani puțini. În condițiile în care oamenii de la
sat au copiii mulți, este foarte greu să le asigure ceva substanțial.
Prin urmare, la
ţară, unul din 11 copii merge la culcare flămând. Printre consecinţe se află şi
abandonul şcolar, ajuns la 19% din totalul elevilor din România. 74% din cei
care renunţă la şcoală provin din mediul rural. De aceea, organizaţiile
caritabile, precum World Vision, îşi orientează proiectele către prevenirea
acestui fenomen derivat tot din sărăcie. Unul din proiecte se numeşte Pâine şi
mâine.
Oana Şerban: Pâine și Mâine este un program prin care
noi încercăm să reducem cifrele înspăimântătoare ale abandonului școlar. Prin
acest program noi oferim o masă caldă la școală și două ore de ajutor la teme.
În program sunt cuprinși peste 1250 de copii din trei județe (Dolj, Vâlcea și
Vaslui). Urmează ca, la începutul anului, să ne extindem și într-o comunitate
din Cluj. Am lansat acest program de doi ani, tocmai fiindcă am aflat că sunt
în continuare probleme cu alimentația copiilor la țară. Copiii nu mănâncă sau
mănâncă prost și puțin. Iar masa caldă oferită de noi a fost bine primită și de
către copii, și de către profesori. Încearcă să nu lipseasă de la școală și
sunt cât mai bine integrați. Sunt și mai fericiți la școală.
Acest program s-a
alăturat în anii din urmă unui proiect vechi de 10 ani, destinat elevilor de
liceu şi intitulat Vreau în clasa a noua, după cum ne spune tot Oana Şerban: Practic noi oferim nişte burse unor copii care provin din familii
extrem de sărace, dar care-şi doresc să înveţe. Noi le oferim un ajutor care nu
este doar unul bănesc. O parte din bani merge la ei, pentru a şi-i gestiona singuri,
dar cealaltă parte merge către alte activităţi din proiect. Dincolo de
sprijinul pe care-l primesc pentru rechizite, cazare sau transport, există şi o
componentă care-i ajută să fie mai independenţi. Nu-i uşor pentru copil să se
mute de la ţară la oraş pentru a se duce la liceu. Organizăm pentru ei diverse
activităţi de socializare şi le oferim, de asemenea, ajutor la teme. E un
program complex şi pentru fiecare elev există un plan individual de
intervenţie. Nu acţionăm la fel pentru toată lumea. În aceşti 10 ani noi am
avut 1395 de absolvenţi de liceu. Promovabilitatea la bac este de 74% la nivel
naţional pentru absolvenţii noştri. Iar dintre 260 au terminat şi facultatea.
Ei sunt susţinuţi de donatori individuali şi prin parteneriate cu diverse companii.
Şi pentru că
iarna vine cu problemele ei specifice, care se adaugă celor care deja îi
împovărează pe copii, recent a fost lansată o campanie de sezon destinată
donaţiei de încălţăminte. În comunităţile rurale sărace, iarna copiii nu prea
au cu ce să se încalţe, a constatat Oana Şerban: E o realitate tristă,
dar ăsta e adevărul. De multe ori, aceeaşi pereche de cizme trece de la un
frate la altul ca să iasă din casă sau ca să se ducă la şcoală. De aceea, ne-am
propus să facem ceva. Strângem bani ca să cumpărăm încălţăminte pentru absolut
toţi copiii din comunităţile unde activăm noi. Este vorba de aproximativ 14.500
de copii. Cum pot fi susţinuţi ei? Prin donaţii oferite prin SMS la numărul
8849 cu textul GHETE, un SMS cu valoare de 4 euro. Este o campanie pe care am
gândit-o să dureze până la sfârşitul lunii ianuarie.
Însă pentru ca viaţa acestor oameni să se
îmbunătăţească pe termen lung, e nevoie de ajutor constant şi sistemic.