Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Ziua Iei 2018

Bluza tradițională românească, simbol internațional al culturii române și piesă emblematică a costumului popular național, îşi sărbătoreşte ziua, în fiecare an, la 24 iunie.

Ziua Iei 2018
Ziua Iei 2018

, 24.06.2018, 12:33

Bluza
tradițională românească, simbol internațional al culturii române și piesă emblematică a costumului popular național,
îşi sărbătoreşte ziua, în fiecare an, la 24 iunie.


De Ziua
Universală a iei, portul popular românesc și magia folclorului se reunesc
invitând la evenimente care mai de care mai provocatoare: de la împletit
coroniţe, împletit brăţări, modelat din pastă fimo, paradă a iilor pe biciclete
organizată de SkirtBike, spre exemplu, la Constanţa sau parade de modă în
costume cu patina vremii.


Andreea
Adriana Tănăsescu, fondator al comunităţii La Blousse Roumaine ne-a spus cum a
ajuns campania de revigorare a iei să fie un succes: A fost de succes
pentru că acuma ea este purtată şi este asimilată, însă aici deşi avem un
succes de promovare, mai avem mult de lucru cu zona de protecţie legală şi cu
crearea unor standarde. Pentru că avem o piaţă invadată de pseudo-ii şi riscăm
să nu mai ştim care e o ie tradiţională, autentică şi ce înseamnă un cod
identitar pe un astfel de veşmânt.


Andreea
Adriana Tănăsescu este şi iniţiatoare a campaniei Give Credit, de recunoaştere
a valorilor tradiţionale, chiar dacă acestea devin sursă de inspiraţie pentru
creaţii moderne: Ideea a plecat de la cazul de plagiat de
anul trecut, în care designerul american Tori Burch, brand american, a copiat
aproape identic un suman oltenesc aflat în colecţia muzeului Metropolitan din
New York. Cuvântul plagiat nu e poate cel mai bun, pentru că designul
tradiţional nu are o formă de protecţie legală, dar ne străduim să găsim
soluţii şi în acest sens. Evident că imaginea alăturată cu sumanul de la
Metropolitan, sumanul oltenesc şi haina Tory Burch a stârnit o intensă emoţie
în mediul online, mai ales că brandul american ataşase identitatea culturală în
zona Africii, care nu avea absolut nicio legătură cu originea sumanului. De
aici am început o campanie online, intitulată Give Credit, prin care am cerut
designerului american să modifice descierea colecţiei şi să retragă acea piesă
care era într-adevăr o copie fidelă a sumanului nostru de la New York.


Andreea
Adriana Tănăsescu susţine ideea că astfel de demersuri trebuie să capete un
caracter naţional: Nu s-au făcut prea mulţi paşi pentru că nu
există un cadru legal coerent în acest domeniu. Este nevoie ca România să ia
atitudine în această direcţie mai ales în anul centenar, pentru că aşa cum avem
ultimele păduri virgine ale Europei, cred că avem şi ultima cultură rurală
creatoare de astfel de minuni, de artă tradiţională de cel mai înalt nivel şi
ea trebuie să-şi găsească o formă de coexistenţă cu prefacerile şi schimbările
care se petrec astăzi în lumea designului vestimentar. Pentru că până la urmă,
când vorbim de haine, indiferent dacă reprezintă tradiţie sau modă de ultimă
oră, ele intră în acest malaxor pe care îl numim design.


Unde să meargă
cei interesaţi să găsească ia tradiţională am aflat tot de la Andreea Adriana
Tănăsescu: Recomand să meargă către magazinele de
artizanat. Acolo se găsesc ii de artizanat, care sunt o formă diferită de iile
tradiţionale cusute în comunităţi, care sunt doar vintige. Însă de curând a
început o mişcare de reconstituire a iilor de un secol şi din ce în ce mai
multe femei îşi cos propriile ii, unele rivalizând cu cele cusute de
străbunicile lor.


Andreea
Adriana Tănăsescu ne-a spus că merită să investim într-o ie autentică, chiar
dacă, în funcţie de bogăţia lucrăturii, o ie poate să coste minimum 200 de lei. Categoric, pentru că gândiţi-vă că o ie cusută acum 70 de ani este în
perfectă stare şi astăzi ori unde mai putem găsi haine astăzi care să fie
cusute din fibre naturale şi să reprezinte ceea ce suntem noi, identitatea
noastră, povestea lumii din care venim. Merită o investiţie considerabilă.
Trebuie să conştientizăm valoarea adevărată a iei şi sperăm să reuşim cu
proiectele de promovare pe care le avem.


Cea mai
spectaculoasă ie românească este cea muntenească, iar coaserea ei durează până
la şase luni. Preţul unei astfel de ii cu lucrătură manuală este până la 2500
de lei (aproximativ 500 euro).

„Brave cut” este numele proiectului iniţiat de Fundaţia Renaşterea
România la ea acasă marți, 17 decembrie 2024

Brave Cut

Un proiect prin care, dacă avem părul lung, îl putem dona pentru realizarea de peruci din păr natural pentru cei ce au nevoie de ele. „Brave...

Brave Cut
foto: facebook.com/sapunulcheia
România la ea acasă marți, 10 decembrie 2024

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar

Povestea săpunului Cheia ne poartă în timp până la data de 3 martie 1886, când Lippa Brunstein înregistra la primărie fabrica familiei sale....

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar
Foto: RRI (Ștefan Baciu)
România la ea acasă marți, 03 decembrie 2024

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!

Istoria de două milenii a staţiunii Băile Herculane începe odată cu prima sa atestare documentară în anul 153 e.n. şi se continuă cu...

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!
Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 26 noiembrie 2024

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului

Cu intenţia de a evidenţia patrimoniul cultural din ţara noastră, Asociaţia Designers, Thinkers, Makers a creat programul “Culture and...

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 19 noiembrie 2024

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi

În această toamnă, la Iaşi, a fost marcată Ziua internaţională a nonviolenţei, care a fost stabilită de Organizaţia Naţiunilor Unite, în...

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi
România la ea acasă marți, 12 noiembrie 2024

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti

Germania anilor 1919 dădea curentul Bauhaus, provenind din asocierea cuvintelor germane bau – a construi și Haus – casă. Extrem de...

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti
România la ea acasă marți, 29 octombrie 2024

Fenomenul „Anul Nou care n-a fost”

Astăzi discutăm despre un film. Şi am ales această temă, pentru că “Anul Nou care n-a fost”, primul lungmetraj al regizorului şi...

Fenomenul „Anul Nou care n-a fost”
România la ea acasă marți, 22 octombrie 2024

Apa de Dunăre, bună de băut

Mai târziu, după 126 de ani, o ecologistă olandeză, Li An Phoa, fondatoarea mișcării Drinkable Rivers și partenerul ei, Maarten van der...

Apa de Dunăre, bună de băut

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company