Uleiosul
Pe străzile Bucureştiului poate fi văzută din când în când o cargobicicletă. Nu-s foarte multe în trafic, aşa că orice apariţie a sa stârneşte priviri întrebătoare, zâmbete şi... nu de puţine ori, claxoane.
România Internațional, 21.09.2014, 09:34
Pe străzile Bucureştiului poate fi văzută din când în când o cargobicicletă. Nu-s foarte multe în trafic, aşa că orice apariţie a sa stârneşte priviri întrebătoare, zâmbete şi… nu de puţine ori, claxoane. Cel ce pedalează se numeşte Marian Scafaru şi se plimbă prin oraş cu un scop. În decembrie 2013 a lansat Uleiosul, primul proiect particular de colectare şi reciclare a uleiului menajer. L-am întrebat cum i-a venit această idee. Am lucrat în mai multe multinaţionale. Sunt un fost corporatist şi din dorinţa de a ieşi cumva din acel spaţiu închis al biroului, de a relaţiona cu oamenii, am ales să mă dedic acestui proiect care îmi place foarte mult şi în care cred. Mi-a venit această idee în urma unui anunţ pe care l-am văzut pe internet. Spunea aşa: îţi dăm bani pe ulei”. Mai exact, primeai 1,5 lei pe litru. Programul se adresa persoanelor fizice şi am vrut să aflu mai multe despre asta. Am mers la centrul de colectare şi am aflat că nu se bucură de prea mare succes. Se estimează că 99% din utilizatorii casnici aruncă uleiul utilizat la chiuvetă sau în canalizare. Mi-am dat seama unde este cauza: centrele de colectare se deplasează la utilizatorii casnici pentru o cantitate de minim 30 de litri şi aceştia nu pot aduna o cantitate atât de mare pentru a o preda. Doar dacă se organizează în grupuri sau pe asociaţii, sau pe scări de bloc, aceste programe ar putea ajunge la succes, dar până acolo am venit eu cu o soluţie: proiectul Uleiosul. Am gândit acest proiect câteva luni înainte de a-l lansa şi l-am lansat în momentul în care aveam certitudinea că există şi o susţinere în spate. Susţinerea a venit din rândul comunităţilor bicicicliştilor din Bucureşti, proiectul a fost lansat fără o investiţie iniţială, dar prin parteneriate care ne-au dat ocazia de a-l promova, de a folosi o cargobicicletă, de a realiza un site, de a printa fluturaşi..”
Cargobicicleta lui Marian Scafaru are o cutie ataşată cu o capacitate de încărcare de până la 80 de kilograme. Asta îi permite să colecteze şi cantităţi mai mici de ulei uzat. O persoană care a adunat minim 2 litri de ulei rezidual poate intra pe site-ul Uleiosul.com, unde completează un formular, urmând ca apoi să fie contactată pentru a se stabili o zi şi o oră pentru predarea uleiului. Foarte puţine persoane cunosc efectele nocive ale acestui ulei uzat, atât pentru om, cât şi pentru mediu, povesteşte Marian Scafaru. Uleiul uzat corodează ţevile şi înfundă staţiile de epurare, costurile de întreţinere ale acestora regăsindu-se tot în facturile utilizatorului casnic. Se estimează că 1 litru de ulei uzat poate polua până la un milion de litri de apă. În plus, atunci când ajunge în râuri, formează o peliculă deasupra apei care opreşte oxigenul să ajungă la vieţuitoarele şi plantele din apă. Şi solul are nevoie de ani de zile pentru a se regenera şi a redeveni fertil dacă este atins de uleiul rezidual. De la lansarea proiectului Uleiosul, Marian Scafaru a colectat în jur de 950 de litri de la 150 de persoane fizice. Avem o bază de date în care până în momentul de faţă sunt înscrise 300 de persoane. Dintre acestea jumătate au şi predat uleiul, unele deja de două ori. Asta ne bucură şi avem încredere că vom avea succes cu acest proiect pentru că încercăm să ne facem cât mai cunoscuţi şi cu cât mai multe persoane vor afla despre proiect cu atât mai mult vom şi colecta. Oamenii sunt foarte bucuroşi că pot preda acest ulei pe care l-au colectat, unii colectează 5 l chiar şi în 2 ani de zile, alţii în doar 2 luni. Am întâlnit o persoană care strânsese 40 de litri de ulei, în ani de zile. Pur şi simplu nu ştia ce să facă cu el, nu dorea să îl arunce pentru că ştia care sunt efectele nocive ale acestui ulei uzat. S-a bucurat foarte mult când i-am luat toată cantitatea. Urmează să ne adresăm şi domeniului HOteluri-REstaurante-Catering, HORECA, şi în special agenţilor economici de mici dimensiuni. Ne-am dat seama că o mare parte aruncă acest ulei uzat tot pentru că nu colectează cantităţi mai mari de 30 de litri pe lună. Dar 20 de litri ar fi o cantitate semnificativă.”
Ce se întâmplă după ce uleiul uzat e plimbat cu cargobicicleta? Ei bine, poate fi transformat într-o sursă de energie alternativă. Dintr-un litru de ulei alimentar uzat se produc 900 de ml de biodiesel, iar din produsele secundare rezultate în urma producerii biodieselului se produc săpun şi decofrant (un material folosit în turnarea cofrajelor din construcţii). Biodieselul este un combustibil regenerabil, ce poate rula motoare de vehicule mari, cum ar fi camioanele sau chiar vapoarele. Marian Scafaru plănuieşte ca în curând să inaugureze propria sa staţie de reciclare: Momentan predăm uleiul la un centru de colectare de unde este dus mai departe în Austria, unde se produce biodiesel. Dorinţa noastră este ca în viitorul apropiat să producem acest biodiesel aici în ţară. Tehnologia nu este foarte complicată. Din produsul secundar rezultat în urma transformării uleiului uzat în biodiesel se poate face un săpun bun şi pentru corpul omenesc. Planul este să dezvoltăm proiectul pe întreaga rază a municipiului Bucureşti, să folosim câte o cargo-bicicletă pentru fiecare sector, ne dorim să contribuim şi la apariţia acestora în trafic, să arătăm că lucrurile se pot face şi altfel decât cu o maşină. După investiţia în cargobiciclete urmează producţia de biodiesel şi chiar a acelui săpun. Ne dorim chiar să oferim săpunul ca recompensă pentru cei ce reciclează uleiul.”
Oamenii de la care Marian Scafaru colectează uleiul apreciază foarte mult proiectul Uleiosul. Şi aprecierile oamenilor, de care nu avea parte atât de des în corporaţie, spune el, îl motivează să viseze la dezvoltarea proiectului la scară cât mai largă. Deja a inclus bateriile uzate, becurile şi lămpile fluorescente pe lista reciclabilelor pe care le colectează.