Tribul pe două roţi
La cei 23 de ani ai săi, Ariel Constantinof este poate cel mai tânăr şef de trib şi, cu siguranţă, unul dintre cei mai energici când vine vorba să militeze pentru drepturile comunităţii pe care o conduce.
Ioana Stăncescu, 15.12.2013, 07:30
La cei 23 de ani ai săi, Ariel Constantinof este poate cel mai tânăr şef de trib şi, cu siguranţă, unul dintre cei mai energici când vine vorba să militeze pentru drepturile comunităţii pe care o conduce. O comunitate din ce în ce mai puternică, mai numeroasă şi mai prezentă în peisajul urban din România zilelor noastre: cea a bicicliştilor. Cunoscut iniţial drept bloger şi mai apoi drept organizator de marşuri şi evenimente pentru drepturile bicicliştilor, Ariel Constantinof a decis în urmă cu doi ani să pună pe picioare, după un model occidental, o firmă de curierat pe două roţi. Aşa a apărut Tribul.
Deşi şi alţii pedalează, serviciul nostru e diferit prin modul nostru de lucru şi de organizare. Facem un singur tip de livrări şi anume unul direct. În clipa în care ne-ai sunat, noi, în maxim două, trei ore, trebuie să ridicăm şi să şi livrăm. Avem un tarif unic, indiferent de distanţă, de condiţiile meteo şi de greutatea coletului, atâta timp câte el încape în spatele curierului. E un tarif de 18 lei care, în comparaţie cu ce e pe piaţă în clipa asta e chiar sub jumătate faţă de alte tarife.
Dar nu tariful este cel care îi face pe bucureşteni să apeleze la curierii din Tribul, ci faptul că această afacere este, în primul rând, una socială. Plasată sub egida organizaţiei ecologice MaiMultVerde, Tribul redirecţionează automat 10% din profit către proiecte sociale, luptând în felul acesta pentru reintegrarea bicicletei în societatea românească. În consecinţă, nu este de mirare că principalii clienţi ai Tribului sunt ei înşişi împătimiţi ai pedalatului. Ariel Constantinof:
Am impresia că o mare majoritate a clienţilor noştri ne folosesc pentru cine suntem noi şi mai puţin pentru serviciile oferite. Este încă o perioadă în care bicicleta este văzută ca o chestie foarte cool şi lumea ştie de acel procent de 10% şi vrea atunci să ne folosească şi să se mândrească cu asta, cu faptul că au lucrat cu noi. Am observat această atitudine şi nu ştiu cât e meritul nostru şi cât al bicicletei.
Chiar dacă curierii din Tribul sunt cunoscuţi în capitală pentru umorul şi atitudinea optimistă pe care o afişează în faţa clienţilor fie ploaie, fie vânt, totuşi succesul unei afaceri pe două roţi este legat şi de dinamica ascendentă pe care o înregistreaza în momentul de faţă bicicleta ca mijloc de transport în traficul nebun din Bucureşti. Doar în 2012, românii au cumpărat 380.000 de biciclete faţă de 72.000 de maşini, ceea ce i-a făcut pe cei de la Daily Mail să titreze într-o ediţie din octombrie trecut – Românii au ajuns cei mai mari iubitori de biciclete din Europa”.
O afirmaţie cu atât mai surprinzătoare cu cât, până în urmă cu vreo douăzeci de ani, mersul pe bicicletă era, la noi în ţară, mai degrabă hulit decât încurajat, îşi aminteşte Alex Dinu, zis Moşul, care, la o vârsta de puţin peste patruzeci de ani, este unul din vârstnicii” tribului.
Eu am trăit o perioadă în care mersul pe bicicletă era marginalizat. În concepţia oamenilor era ceva de genul – dacă ai bicicletă înseamnă că n-ai maşină şi deci eşti sărac. Îmi pare foarte bine că lucrurile astea s-au schimbat.
Nu numai că bicicleta nu mai este asociată în mentalul colectiv cu sărăcia, dar graţie curieratului pe două roţi, ea reuşeşte să îmbine utilul cu plăcutul. Câştigând un procent de 40% pe livrare, curierul poate să ia câte comenzi doreşte pe zi, ajungând practic să-şi controleze singur veniturile la sfârşit de lună. Totuşi, deşi sumele încasate nu sunt foarte mari, libertatea de mişcare în adevăratul sens al cuvântului face toţi banii.
Alex Dinu: Practic, pentru mine este ca un vis împlinit pentru că fac exact ceea ce-mi doresc. Îmi place şi curieratul ca job, îmi place că pot lucra între prieteni, că una este să te duci la muncă din obligaţie, ca să câştigi bani şi să-ţi câştigi existenţa şi alta e să te duci la serviciu cum te-ai duce la o plimbare sau în concediu, deci total degajat.
Cine sunt cei care au ales să facă parte din Tribul şi să lupte în număr de kilometri pedalaţi pentru a aduce în deplină siguranţă bicicleta pe străzile aglomerate ale capitalei? Suntem o mână de oameni pasionaţi de biciclete, puşi pe fapte mari şi frumoase, afirmă Ariel Constantinof pe site-ul organizaţiei: Mizez foarte mult pe faptul că noi suntem unii din cei mai omenoşi şi prietenoşi curieri şi asta vine din nou din faptul că sunt oameni pasionaţi de ceea ce fac, adică din plăcerea de a pedala, sigur dacă nu plouă. Dar chiar şi atunci. O să vezi un curier plouat, dar tot o să vină la tine şi o să-ţi zâmbească. Să nu credeţi că am făcut un training pentru asta, pur şi simplu aşa suntem noi, ăştia sunt oamenii pe care vreau să-i am în trib.
O atitudine care atrage clienţii ca un magnet şi care-i face de altfel să apeleze la cei din Trib uneori pentru cele mai năstruşnice comenzi.
Alex Dinu: Am livrat şi cărămizi şi sănii şi pâlnii şi buchete de flori. Odată, cineva şi-a uitat acasă sandviciul pe care trebuia să-l mănânce la prânz şi a sunat la mine să mă duc să i-l aduc.
Cu cât pedalează mai mult, cu atât Tribul lui Ariel Constantinof luptă mai înverşunat împotriva poluării, contabilizând zilnic pe site-ul său, cantitatea de CO2 salvată. Până acum peste 6000 de tone. În plus, cu un număr de comenzi în continuă creştere şi cu din ce în ce mai mulţi membri, Tribul este genul de afacere despre care se poate spune fără ezitare că merge ca pe roate.