Trezeşte eroul din tine!
Perioada adolescenţei este plină de provocări şi deşi informaţia la care au acces tinerii de astăzi ar putea să pară un plus, mulţi dintre ei sunt demotivaţi, dezorientaţi şi timizi.

Ana-Maria Cononovici, 18.03.2025, 16:29
Perioada adolescenţei este plină de provocări şi deşi informaţia la care au acces tinerii de astăzi ar putea să pară un plus, mulţi dintre ei sunt demotivaţi, dezorientaţi şi timizi. Din fericire, există programe extraşcolare care îi pot pregăti pentru viaţă, crescându-le încrederea în sine şi ajutându-I să se gândească la cum ar vrea să arate viața lor mai târziu, unde vor locui, câți bani vor face, ce activitate vor presta, sau ce mașină vor avea.
Un astfel de program este „Trezește EROUL din tine!”, creat de Răzvan Cojocaru, consilier de dezvoltare personală, de la care am aflat: “Trezește eroul din tine este o experiență de maturizare pentru adolescenți. Adolescența este o vârstă de tranziție între copilărie și maturitate și acolo copiii au mare nevoie de sprijin, să învețe abilități cu ajutorul cărora să se descurce ușor în viața lor de zi cu zi. Și atunci “Trezește eroul din tine” vine ca o experiență în care ei să învețe aceste abilități. Și când vorbesc despre abilități mă refer la a-și gestiona emoțiile la teste, la examene, la prezentări de proiect, astfel încât să-și aducă aminte ceea ce trebuie să spună sau să scrie și să nu se lase cuprinși de frică sau de anxietate, pe de o parte. Pe de altă parte, să poată lua decizii pertinente pentru ei și pentru ceea ce urmează în viața lor, fără să întrebe mereu pe cineva ce ar trebui să facă. O altă abilitate este să știe cum să răspundă la răutățile colegilor sau bullying, cum îl numim, și care este prezent aproape în fiecare mediu în care ei, adolescenții, se desfășoară. Astea sunt doar câteva exemple de abilități pe care copiii adolescenți le învață în cursul “Trezește rolul din tine”.”
Cui se adresează programul? Răzvan Cojocaru: “Ne adresăm copiilor între 13 și 17 ani. Programul, venind ca o experiență, îi face pe copii să se trezească un pic, dacă aș putea să folosesc acest termen, să-și seteze niște obiective în viața lor, să înțeleagă pentru ce fac ceea ce fac și inclusiv avem o lecție în care vorbim despre subiectul “Tu de ce te duci la școală și înveți?” Şi atunci vorbim de faptul că avem nevoie de niște scopuri pentru care facem lucrurile, inclusiv pentru a învăța. Vorbim specific despre acest subiect și pe parcursul întâlnirilor avem o grămadă de astfel de subiecte care au ca scop ca participanții să dobândească o oarecare atenție asupra vieții lor și asupra lucrurilor pe care le fac și să înțeleagă de ce o fac. Împreună cu ei căutăm scopuri, căutăm care este scopul pentru care te duci la școală? Aș vrea ca viața mea la un moment dat să arate așa, aș vrea să am asta în viața mea, aș vrea să ajung aici. Şi dacă găsim și scopul, găsim și motivația.”
Interlocutorul nostru ne-a spus că tot mai mulţi părinţi reclamă lipsa de interes a copiilor pentru şcoală, pentru citit, astfel încât relaţia părinte copil este una de “împins de la spate”. L-am rugat pe Răzvan Cojocaru să ne povestească o experienţă de succes din cadrul programului: “Sunt multe exemple de succes. De exemplu, un băiat a venit în cadrul cursului în clasa a 9-a. A venit forțat de părinți, pentru că el nu își dorea asta. A intrat în sală cu capul plecat, era foarte timid, foarte emotiv, anxios, aproape că tremura, nu se uita în ochii mei. A venit prima dată la o întâlnire, i-a plăcut, apoi a continuat să vină la întâlniri. A terminat tot cursul, toate cele 12 luni de curs, apoi a continuat să mai vină pentru că i-a plăcut. A venit vreo 2 ani și după 2 ani, efectiv s-a transformat. A avut așa un proces de metamorfoză ca dintr-o omidă într-un fluture. A reușit să-și învingă fricile, să nu mai stea cu capul plecat, să poată să vorbească de la egal la egal cu orice persoană, chiar și cu adulții, să poată să-și exprime părerea, să spună ceea ce gândește, să iasă în față, să iasă în evidență și să nu mai stea retras.”
L-am întrebat pe Răzvan Cojocaru care consideră că sunt provocările cele mai mari ale adolescenților din ziua de azi? Dar și care sunt avantajele de a fi adolescent astăzi? “Cea mai mare provocare a adolescenților este un anumit grad de nesiguranță pe care îl au. Nesiguranță de sine, neîncredere de sine, care este normală și specifică la vârsta adolescenței, pentru că încă nu au deprins destulă experiență și n-au trecut prin destul de multe situații astfel încât să învețe cum să le gestioneze. Asta ar fi cea mai mare provocare a adolescenței. Partea frumoasă a adolescenților din ziua de astăzi și oportunitate este că au foarte multe locuri din care își pot lua informații, din care pot învăța cum să gestioneze situațiile din viața lor. Trebuie ca noi adulții, părinții, profesorii, să-i ghidăm către informațiile corecte, astfel încât ei să poate să le deprindă. Cred că orice adolescent, pe lângă orele de matematică și română și alte materii, ar trebui să facă un astfel de curs precum “Trezește eroul din tine”, pentru că le oferă un grad de maturitate și de a se descurca mult mai ușor în viața de zi cu zi.”
Aviz părinţilor, pentru că dincolo de educaţia formală, abilităţile emoţionale şi sociale se cer şi ele dezvoltate!