Tramvaiul ieşean în sărbătoare
După ce au circulat prin oraş tramvaie pictate, după proiectul “Biblioteca din tramvai, astăzi poposim într-o expoziţie aniversară ce marechează 120 de ani de transport public electric din Iaşi.
Ana-Maria Cononovici, 25.03.2018, 11:45
Iaşiul este un oraş ce se laudă cu o bogată istorie şi a evenimentelor culturale legate de circulaţia tramvaielor. După ce au circulat prin oraş tramvaie pictate, după proiectul “Biblioteca din tramvai”, astăzi poposim într-o expoziţie aniversară, organizată de Tram Club Iaşi în colaborare cu Muzeul Municipal Iaşi. Sărbătoarea marchează 120 de ani de transport public electric din Iaşi, iar expoziţia prezintă istoria tramvaiului, într-o manieră inovativă.
Am aflat detalii de la Silviu Teodor-Stanciu, preşedintele asociaţiei Tram Club Iaşi: ”O expoziţie dedicată transportului public electric la Iaşi era necesară de foarte mult timp. Noi am mai desfăşurat o expoziţie, la o scară mai mică acum doi ani, pe holurile Bibliotecii Centrale Universitare din Iaşi, atunci am reconştientizat faptul că tramvaiul ieşean are o istorie prea puţin cunoscută publicului şi de aceea ne-am propus ca obiectiv încă din 2016, ca în martie 2018 la împlinirea a 120 de ani de transport electric la Iaşi să realizăm împreună cu Compania de Transport public de aici, o expoziţie care să prezinte pe larg, în detaliu istoria tramvaiului ieşean.”
Această ediţie a expoziţiei a beneficiat de găzduirea Muzeului Municipal din Iaşi, un spaţiu generos pentru o desfăşurare expoziţională de excepţie: “Există două galerii principale, o galerie exterioară, care este alcătuită din exponate ce provin de la tramvaie, diferite piese foarte mari, cum ar fi o osie, un sabot, un pantograf, un sistem de cuplare şi, foarte important pentru public, un autoturn de producţie sovietică marca Zil. La interior, cei care vor vizita expoziţia vor putea descoperi două spaţii amenajate la parter, în primul dintre acestea sunt obiecte foarte vechi ce provin de la primele tramvaie ce au circulat la Iaşi, de la tramvaiele nemţeşti de tip AEG, respectiv un controler şi un sistem de frânare cu lanţ. Mulţi ştiu probabil că acest sistem de frânare cu lanţ seamănă cu o roată de vapor. Un asemenea sistem se găseşte şi la muzeu. Se mai găsesc un cărucior pentru boghiuri, cu compresor. Mai departe, în cea de-a doua sală, diferite machete ale tramvaielor care au circulat la Iaşi, dar şi prototipuri ale unor tramvaie ce ar fi putut schimba în ultimii zece ani faţa transportului public electric ieşean, propuneri arhitecturale pentru realizarea pe viitor ale unui muzeu dedicat transportului public electric în oraşul nostru.”
Suntem apoi invitaţi să urcăm la etaj, casa scării fiind şi ea o galerie conţinând curiozităţi din istoria tramvaiului ieşean, pentru ca, odată ajunşi la etaj, experienţele să continue, după cum ne-a detaliat Silviu Teodor-Stanciu, cu o galerie ce surprinde evoluţia scaunului de tramvai: “Galeria cuprinde zece scaune, este o galerie interactivă, vizitatorii se pot aşeza pe scaune astfel încât să simtă cum se călătorea în urmă cu 120 de ani, cum se călătorea acum 80 de ani şi tot aşa până în zilele noastre. Considerăm foarte interesaantă această galerie, pentru că se observă o evoluţie treptată a mobilierului interior de tramvai. Tot în această sală am expus şi patru compostoare mecanice, din 1978 până în 1996.”
Spre deliciul vizitatorilor există şi seturi întregi de bilete, ce pot fi utilizate în compostoare, recreându-se atmosfera de altădată. Şi asta nu este totul. Revine la microfon Silviu Teodor-Stanciu, preşedintele asociaţiei Tram Club Iaşi: “Odată compostat biletul, urcăm la ultimul nivel, respectiv la mansarda muzeului, acolo unde se află şi nucleul expoziţional. În mansardă, vizitatorii vor regăsi o galerie fotografică de mari dimensiuni, alcătuită de 25 de panouri, de 2,5 metri înălţime, în care va regăsi întreaga istorie a tramvaiului ieşean în imagini, prin prezentarea fiecărui tip de tramvai care a circulat la Iaşi de la 1900 până în prezent. De asemenea, vor găsi o evoluţie a tronsoanelor de tramvai în oraş, într-o galerie grafică ce reprezintă harta oraşului şi fiecare tronson acoperit de-a lungul timpului de sistemul de transport cu tramvaiul. Apoi plăcuţe de traseu din diferite perioade de timp, o colecţie de bilete de tramvai, colecţie inedită cu bilete ce datează din perioada comunismului până în zilele noastre, apoi diferite obiecte de mai mici dimensiuni ce provin de la vechile tramvaie de la 1900 sau vechile tramvaie din perioada comunismului, apoi obiecte foarte vechi ce ţin de reţeaua electrică de fir-contact, apoi instrumente de bord, de la diferite tramvaie, de la tramvaiele de tip AEG, de la tramvaiele 4/4 sau de la Tramvaiele GT4, un bord de tramvai şi diferite ceasuri şi indicatoare de bord.”
Dat fiind succesul expoziţiei se doreşte permanentizarea ei într-un muzeu al transportului public din Iaşi.