”Ştiinţă pentru toţi pentru o viaţă mai bună!”
Descoperă! Mergi prin expoziţie, aşează-te în faţa unui exponat şi descoperă! Acesta este conceptul centrului ştiinţific, apărut în ianuarie 2016 sub numele de Casa Experimentelor.
Ana-Maria Cononovici, 17.09.2017, 12:00
Descoperă! Mergi prin expoziţie, aşează-te în faţa unui exponat şi descoperă! Acesta este conceptul centrului ştiinţific, apărut în ianuarie 2016 sub numele de Casa Experimentelor. Peste 100 de experimente, pe care vizitatorii le ating, le rotesc, le descoperă. De fapt se joacă cu ele şi în joacă descoperă legi ale fizicii. Sunt mai multe domenii, pornind de la acustică, optică, iluzii optice, matematică, mecanică, magnetism, 12 domenii acoperite prin exponate cu nume incitante, precum Liftul Munchausen sau Patul Fachirului.
Casa Experimentelor şi-a propus accesibilizarea pentru persoane cu deficienţe de auz şi de văz prin echiparea cu dispozitive digitale care să faciliteze experimentarea personală. Astfel, 80 de experimente pentru cei cu deficienţe de auz şi 48 de experimente pentru cei cu deficienţe de vedere sunt special adaptate începând din 1 octombrie a.c.
Gabriela Ionescu, director Casa Experimentelor ne-a spus povestea acestui proiect: „Desigur, ca un ONG atent la comunitatea în care trăim, ne-am gândit cum să facem ca să atragem mai multe persoane către noi, mai ales din anumite grupuri ţintă care chiar nu ar putea avea altfel acces. Aşa a apărut cel de-al doilea proiect, „Ştiinţă pentru toţi pentru o viaţă mai bună!”, care are ca scop îmbunătăţirea calităţii educaţiei persoanelor cu deficienţe de vedere şi de auz, prin experimentare şi explorarea directă a ştiinţei. Adică, mai mult decât am făcut până acum, Casa experimentelor de fapt a fost echipată prin acest proiect cu 75 de tablete şi căşti audio, în care noi am montat fişierele audio pentru persoanele nevăzătoare, respectiv fişiere video pentru persoane care nu aud, pentru a putea în felul acesta avea acces la instrucţiunile fiecărui exponat, deoarece aceste tablete au fost aşezate în dreptul fiecărui exponat.”
Cum se desfăşoară o astfel de experienţă am aflat de la Gabriela Ionescu: „O persoană nevăzătoare primeşte la recepţie căştile, vine în dreptul exponatului, în dreptul tabletei, conectează casca şi în momentul în care a conectat casca, fişierul audio începe şi îi spune în faţa cărui exponat se află, ce are de făcut, ce să observe, ce să aibă grijă când manevrează acel exponat şi, desigur, apare şi explicaţia fenomenului fizic, pe care exponatul respectiv îl ilustrează. „
Teorii despre greutate şi scripeţi sau despre fluide sau despre acustică sau optică şi câte şi mai câte pot fi învăţate printr-o poveste însoţită de un experiment practic,aspect cu atât mai important pentru o persoană cu deficianţe de văz. (Gabriela Ionescu) „Ca să vă dau un exemplu, avem în spaţiul nostru expoziţional, generatorul cu pedală. Acesta este o bicicletă fixă. Sigur că un nevăzător explorează întâi ca să-şi dea seama ce fel de exponat este acolo. Şi o persoană nevăzătoare poate chiar n-a avut şansa să se urce vreodată pe vreo bicicletă. Şi noi oferim această posibilitate. Mai mult de atât, pedalând, ei cu forţa pe care vor acţiona pedalele, vor simţi diferenţa alimentării unui consumator sau altuia. Deoarece bicicleta noastră este legată la un generator, realizând astfel lucru mecanic, transformat în energie electrică. Şi sigur că odată cu pedalatul, ei vor putea asculta intrucţiunile şi explicaţia fenomenului, vor vorbi despre unităţile de măsură pentru energie, despre Joule, despre Watt, ce înseamnă un joule, ce înseamnă un watt. Pedalând vor afla toată lecţia de fizică legată de lucrul mecanic pe care ei îl realizează pedalând.”
Pentru cei cu deficienţe de auz experimentele au fost traduse în limbaj mimico-gestual. Vine cu detalii Gabriela Ionescu: „Să luăm în considerare acum o persoană care nu aude. Surpriza noastră a fost că ne gândeam iniţial că persoanele care nu au, în mod normal văd şi vor citi instrucţiunile pe care noi oricum le avem expuse la fiecare exponat. Ei bine, nu-i aşa. A fost nevoie să traducem în limbaj mimico-gestual absolut toate instrucţiunile şi explicaţiile fenomenelor, astfel încât în fiecare tabletă există un fişier video destinat acestor persoane şi doar dând click pe playerul video al tabletei, ei vor vedea ce au de făcut şi vor înţelege inclusiv descrierea din spatele fiecărui exponat. Putem spune că aceşti copii din grupul ţintă se vor şi distra. Distracţia apare pentru că ei interacţionează cu fiecare exponat. Vor fi în siguranţă alături de noi, avem ghizii noştri care au fost şi ei instruiţi în limbaj mimico-gestual, ne-am făcut şi un role-playing şi ne-am pus cumva în situaţia nevăzătorilor, tocmai pentru a şti cum să discutăm şi cum să abordăm grupul ţintă.”
Dorinţa cea mai mare a iniţiatoarei acestui proiect ştiinţific este ca persoanele cu deficienţe de auz şi de văz să fie, odată familiarizaţi cu experimentele, mai curajoşi. Pentru că nu trebuie uitat că la Casa Experimentelor sunt generate chiar şi fulgere.