Schimbarea gusturilor românilor în vreme de pandemie
Potrivit unui studiu EY Future Consumer Index, criza generată de epidemia de COVID-19 definește patru categorii distincte de comportamente în rândul consumatorilor.
Ana-Maria Cononovici, 19.10.2021, 14:14
Potrivit unui studiu EY Future Consumer
Index, criza generată de epidemia de COVID-19 definește patru categorii
distincte de comportamente în rândul consumatorilor: Redu drastic
cheltuielile, Păstrează-ți calmul și cheltuie, Economisește și fă stocuri
și Hibernează și cheltuie. Consumatorii care se încadrează în segmentul Redu
drastic (mai precis, 27,3%) cheltuiesc mai puțin în toate categoriile de
consum, deoarece pandemia are un efect mai sever asupra statutului lor
profesional. Cei din categoria Păstrează-ți calmul și cheltuie (26,2%) nu
și-au schimbat obiceiurile de consum. Cei mai mulți consumatori (35,1%) se
înscriu însă în categoria Economisește și fă stocuri, sunt pesimiști și
privesc cu neîncredere viitorul. Consumatorii din segmentul Hibernează și
cheltuie (11,4%) cheltuiesc cel mai mult pe toate categoriile de produse.
Întrebat dacă s-au schimbat gusturile
românilor pe pandemie, Bogdan Voicu, sociolog, Institutul de cercetare a
calităţii vieţii, ne-a spus: Nu ştim. Anul trecut, pandemic, ca şi anul
acesta sunt ani deosebiţi, în care perioadele diferite de tipuri de consum se
succed şi atunci nu pot da un model clar. Avem nevoie să observăm modul de
consum pe o perioadă un pic mai lungă, în care să nu apară schimbări, schimbările
însemnând noi carantine, restricţii de a intra în magazine şamd. Altfel,
aparent a crescut consumul online, însemnând că avem oameni care comandă
online, oameni care nu cumpărau deloc aşa înainte şi acum o fac. Asta ar fi
schimbarea majoră. Numai că nu aş pune-o neapărat pe seama pandemiei, care doar
a acceerat procesul care oricum se întâmpla, dar România era un pic în spatele
altor ţări. Nu m-aş grăbi să pun lucrurile pe seama pandemiei.
Un chocolatier celebru în România lansase
recent ideea că a crescut, spre exemplu consumul de ciocolată pe timpul
pandemiei , aşa că am cerut părerea lui Bogdan Voicu în această privinţă: Sunt multe lucruri cărora pandemia le-a dat un impuls. De altfel, în
general astfel de evenimente negative majore au rolul de a împinge înainte un
pic omenirea. Ceea ce nu înseamnă că sunt de dorit, dar au şi astfel de efecte
neaşteptate. Am văzut şi eu studiul cu ciocolata, dar nu ştim dacă e aşa,
pentru că raportările pe care le vedea noi acolo erau legate de volumul
financiar, iar lucrurile pot fi mai variate. Dacă preţurile au crescut şi au
crescut, variaţia dintre sumele din trecut şi cele de acum ar trebui să ţină
cont de indicele de creştere a preţurilor. Dacă s-au schimbat cantităţile, aceasta
ar fi cu adevărat interesant, dar nu văd nicio raportare în acest sens. Cred că
e devreme să ne pronunţăm în acest sens. E posibil să fi crescut un pic
consumul de ciocolată, dar trebuie comparat cu ce se întâmpla înainte. Au
dispărut aproape complet vacanţele în străinătate, ceea ce a dus automat la o
creştere a consumului intern. Nu mai mergi în străinătate, prin urmare stai mai
mult acasă şi consumi mai mult acasă.
Pe reţelele de socializare, de asemenea, a
părut că mulţi români au început să se întreacă în măiestrie şi să gătească
acasă. Dar Bogdan Voicu nu crede că această schimbare are şanse să devină
trend: Câteva luni când practic pentru majoritatea nu s-a putut ieşi, oamenii
au gătit mai mult acasă, nu au mai mâncat la birou unde unii dintre ei mâncau.
Dar altfel, e de văzut dacă asta se păstrează pe termen lung. Eu mă îndoiesc.
Mă aştept, dimpotrivă, să crească ponderea celor care mănâncă mai des în oraş,
pentru că ăsta e trendul firesc în dezvoltarea societăţii româneşti.
Bogdan Voicu a adăugat: Sunt sceptic să cred că ceea ce am văzut în cele câteva luni în care
nu am putut ieşi din casă, că astfel de evenimente vor avea darul de a produce
schimbări în obiceiurile de consum majore. Mă aştept ca majoritatea să se
întoarcă la practicile anterioare, imediat ce se termină pandemia. Pe de altă
parte, e altceva ce se întâmplă şi e important şi va schimba modelul de consum:
şi anume oamenii, în speţă atât angajatorii, companiile, cât şi angajaţii au
descoperit că pot să îşi desfăşoare multe activităţi de acasă, în telemuncă,
ceea ce scade probabilitatea ca după pandemie să se mai întoarcă la birou. E un
lucru care se escoperise de multă vreme şi pe care pandemia l-a accelerat, în
sensul flexibilizării programului de lucru, care la rândul său are drept
consecinţă dispariţia pauzei de masă pe care o petreci cu colegii de birou. De
aceea cred că ceea ce se va întâmpla pe piaţa românească este că restaurantele
cu livrare la domiciliu vor prolifera, vor avea şi mai mulţi clienţi decât aveau
înainte. De altfel, asta se şi vede, sunt multe localităţi noi sau cartiere
noi, în care au apărut pe timpul pandemiei unităţi noi de mâncare.
Personal, eu vă invit să gustaţi o
bomboană de ciocolată, să beţi un ceai cu lămâie şi ghimbir sau vă pot sugera o
reţetă savuroasă de brioşe, găsită pe net! Sau, fiindcă am Certificat Verde, aş
putea ieşi la restaurant. Dar asta e doar abordarea mea!