Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Schimbarea gusturilor românilor în vreme de pandemie

Potrivit unui studiu EY Future Consumer Index, criza generată de epidemia de COVID-19 definește patru categorii distincte de comportamente în rândul consumatorilor.

Schimbarea gusturilor românilor în vreme de pandemie
Schimbarea gusturilor românilor în vreme de pandemie

, 19.10.2021, 14:14

Potrivit unui studiu EY Future Consumer
Index, criza generată de epidemia de COVID-19 definește patru categorii
distincte de comportamente în rândul consumatorilor: Redu drastic
cheltuielile, Păstrează-ți calmul și cheltuie, Economisește și fă stocuri
și Hibernează și cheltuie. Consumatorii care se încadrează în segmentul Redu
drastic (mai precis, 27,3%) cheltuiesc mai puțin în toate categoriile de
consum, deoarece pandemia are un efect mai sever asupra statutului lor
profesional. Cei din categoria Păstrează-ți calmul și cheltuie (26,2%) nu
și-au schimbat obiceiurile de consum. Cei mai mulți consumatori (35,1%) se
înscriu însă în categoria Economisește și fă stocuri, sunt pesimiști și
privesc cu neîncredere viitorul. Consumatorii din segmentul Hibernează și
cheltuie (11,4%) cheltuiesc cel mai mult pe toate categoriile de produse.


Întrebat dacă s-au schimbat gusturile
românilor pe pandemie, Bogdan Voicu, sociolog, Institutul de cercetare a
calităţii vieţii, ne-a spus: Nu ştim. Anul trecut, pandemic, ca şi anul
acesta sunt ani deosebiţi, în care perioadele diferite de tipuri de consum se
succed şi atunci nu pot da un model clar. Avem nevoie să observăm modul de
consum pe o perioadă un pic mai lungă, în care să nu apară schimbări, schimbările
însemnând noi carantine, restricţii de a intra în magazine şamd. Altfel,
aparent a crescut consumul online, însemnând că avem oameni care comandă
online, oameni care nu cumpărau deloc aşa înainte şi acum o fac. Asta ar fi
schimbarea majoră. Numai că nu aş pune-o neapărat pe seama pandemiei, care doar
a acceerat procesul care oricum se întâmpla, dar România era un pic în spatele
altor ţări. Nu m-aş grăbi să pun lucrurile pe seama pandemiei.



Un chocolatier celebru în România lansase
recent ideea că a crescut, spre exemplu consumul de ciocolată pe timpul
pandemiei , aşa că am cerut părerea lui Bogdan Voicu în această privinţă: Sunt multe lucruri cărora pandemia le-a dat un impuls. De altfel, în
general astfel de evenimente negative majore au rolul de a împinge înainte un
pic omenirea. Ceea ce nu înseamnă că sunt de dorit, dar au şi astfel de efecte
neaşteptate. Am văzut şi eu studiul cu ciocolata, dar nu ştim dacă e aşa,
pentru că raportările pe care le vedea noi acolo erau legate de volumul
financiar, iar lucrurile pot fi mai variate. Dacă preţurile au crescut şi au
crescut, variaţia dintre sumele din trecut şi cele de acum ar trebui să ţină
cont de indicele de creştere a preţurilor. Dacă s-au schimbat cantităţile, aceasta
ar fi cu adevărat interesant, dar nu văd nicio raportare în acest sens. Cred că
e devreme să ne pronunţăm în acest sens. E posibil să fi crescut un pic
consumul de ciocolată, dar trebuie comparat cu ce se întâmpla înainte. Au
dispărut aproape complet vacanţele în străinătate, ceea ce a dus automat la o
creştere a consumului intern. Nu mai mergi în străinătate, prin urmare stai mai
mult acasă şi consumi mai mult acasă.



Pe reţelele de socializare, de asemenea, a
părut că mulţi români au început să se întreacă în măiestrie şi să gătească
acasă. Dar Bogdan Voicu nu crede că această schimbare are şanse să devină
trend: Câteva luni când practic pentru majoritatea nu s-a putut ieşi, oamenii
au gătit mai mult acasă, nu au mai mâncat la birou unde unii dintre ei mâncau.
Dar altfel, e de văzut dacă asta se păstrează pe termen lung. Eu mă îndoiesc.
Mă aştept, dimpotrivă, să crească ponderea celor care mănâncă mai des în oraş,
pentru că ăsta e trendul firesc în dezvoltarea societăţii româneşti.


Bogdan Voicu a adăugat: Sunt sceptic să cred că ceea ce am văzut în cele câteva luni în care
nu am putut ieşi din casă, că astfel de evenimente vor avea darul de a produce
schimbări în obiceiurile de consum majore. Mă aştept ca majoritatea să se
întoarcă la practicile anterioare, imediat ce se termină pandemia. Pe de altă
parte, e altceva ce se întâmplă şi e important şi va schimba modelul de consum:
şi anume oamenii, în speţă atât angajatorii, companiile, cât şi angajaţii au
descoperit că pot să îşi desfăşoare multe activităţi de acasă, în telemuncă,
ceea ce scade probabilitatea ca după pandemie să se mai întoarcă la birou. E un
lucru care se escoperise de multă vreme şi pe care pandemia l-a accelerat, în
sensul flexibilizării programului de lucru, care la rândul său are drept
consecinţă dispariţia pauzei de masă pe care o petreci cu colegii de birou. De
aceea cred că ceea ce se va întâmpla pe piaţa românească este că restaurantele
cu livrare la domiciliu vor prolifera, vor avea şi mai mulţi clienţi decât aveau
înainte. De altfel, asta se şi vede, sunt multe localităţi noi sau cartiere
noi, în care au apărut pe timpul pandemiei unităţi noi de mâncare.


Personal, eu vă invit să gustaţi o
bomboană de ciocolată, să beţi un ceai cu lămâie şi ghimbir sau vă pot sugera o
reţetă savuroasă de brioşe, găsită pe net! Sau, fiindcă am Certificat Verde, aş
putea ieşi la restaurant. Dar asta e doar abordarea mea!

„Brave cut” este numele proiectului iniţiat de Fundaţia Renaşterea
România la ea acasă marți, 17 decembrie 2024

Brave Cut

Un proiect prin care, dacă avem părul lung, îl putem dona pentru realizarea de peruci din păr natural pentru cei ce au nevoie de ele. „Brave...

Brave Cut
foto: facebook.com/sapunulcheia
România la ea acasă marți, 10 decembrie 2024

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar

Povestea săpunului Cheia ne poartă în timp până la data de 3 martie 1886, când Lippa Brunstein înregistra la primărie fabrica familiei sale....

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar
Foto: RRI (Ștefan Baciu)
România la ea acasă marți, 03 decembrie 2024

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!

Istoria de două milenii a staţiunii Băile Herculane începe odată cu prima sa atestare documentară în anul 153 e.n. şi se continuă cu...

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!
Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 26 noiembrie 2024

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului

Cu intenţia de a evidenţia patrimoniul cultural din ţara noastră, Asociaţia Designers, Thinkers, Makers a creat programul “Culture and...

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 19 noiembrie 2024

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi

În această toamnă, la Iaşi, a fost marcată Ziua internaţională a nonviolenţei, care a fost stabilită de Organizaţia Naţiunilor Unite, în...

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi
România la ea acasă marți, 12 noiembrie 2024

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti

Germania anilor 1919 dădea curentul Bauhaus, provenind din asocierea cuvintelor germane bau – a construi și Haus – casă. Extrem de...

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti
România la ea acasă marți, 29 octombrie 2024

Fenomenul „Anul Nou care n-a fost”

Astăzi discutăm despre un film. Şi am ales această temă, pentru că “Anul Nou care n-a fost”, primul lungmetraj al regizorului şi...

Fenomenul „Anul Nou care n-a fost”
România la ea acasă marți, 22 octombrie 2024

Apa de Dunăre, bună de băut

Mai târziu, după 126 de ani, o ecologistă olandeză, Li An Phoa, fondatoarea mișcării Drinkable Rivers și partenerul ei, Maarten van der...

Apa de Dunăre, bună de băut

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company