România susţine inovaţia
La jumătatea lunii aprilie, o echipă de inventatori stabilea un record extraordinar în istoria celui mai mare Salon Internaţional de Invenţii, cel de la Geneva.
România Internațional, 11.06.2013, 10:09
La jumătatea lunii aprilie, o echipă de inventatori stabilea un record extraordinar în istoria celui mai mare Salon Internaţional de Invenţii, cel de la Geneva. Premiul cel mare era acordat unei invenţii româneşti: un scanner pentru avioane, capabil să detecteze chiar şi obiecte de 1 milimetru. Mircea Tudor şi echipa lui reveneau la Bucureşti cu această distincţie pentru a doua oară. Prima oară, în 2009, luase acelaşi premiu, pentru un scanner de camioane. Ai fi zis că la aeroport vor fi întâmpinaţi de corespondenţii celor mai mari televiziuni din ţară şi nu vor prididi cu autografele. Cu toate astea, ştirea despre premiu nu fusese preluată de agenţiile de presă, aşa că la aeroport era linişte. Acesta a fost momentul din pricina căruia s-a declanşat campania Susţinem inovaţia”. Compania de publicitate DDb îşi propusese de ceva vreme să înceapă o campanie care să promoveze marii inventatori români, ne-a spus Roxana Memetea, directorul general: Românii sunt inventivi. Vedem asta zi de zi. Am constatat că avem foarte multe invenţii care au schimbat vieţi de-a lungul secolelor sau de foarte multe ori au avut impact în istoria unor întregi generaţii, au schimbat pur şi simplu lumea. Sunt foarte mulţi oameni cu multă pasiune, multă creativitate care au invenţii dar se luptă cu lipsa fondurilor sau a susţinerii ideilor lor. Durează foarte mult să-şi vadă ideea împlinită. Ne-am gândit să pornim o campanie prin care să susţinem inovaţia.”
O revistă de afaceri de la Bucureşti, Biz, publicase însă informaţia chiar în ziua în care se anunţaseră câştigătorii. Marta Uşurelu, redactorul şef al publicaţiei, spune că lucrurile nu puteau rămâne aşa: Am pus ştirea pe site în acea după-amiază şi am constatat cu amărăciune că nu a fost preluată nici de alte site-uri de ştiri, nici de televiziuni şi ne-am enervat. A fost momentul ăla şi de mândrie naţională, dar şi de frustrare. Cum adică, domnule, dacă nu este cu fete sau cu cine ştie ce intrigi, chiar nu este de interes? Am vorbit cu Roxana şi i-am spus, trebuie să abordăm altfel lucrurile, să ne centrăm pe acest premiu care aduce în prezent tot ceea ce plănuisem despre românii care fac lucruri”.
Aşa se face că în doar câteva ore, mai multe persoane publice din România au postat pe internet fotografii în care purtau un tricou roşu pe care scria Am luat Marele Premiu la Salonul Internaţional de Invenţii de la Geneva”. Ei, asta a atras atenţia într-adevăr, povesteşte Marta Uşurelu: Ideea a fost senzaţională. A fost acea aroganţă care a făcut pe toată lumea să ridice sprânceana şi să întrebe: cum adică, ai luat tu Marele Premiu?” A fost un bulgăre de zăpadă. Au început să ne sune companii mari, directori generali să ne spună: Vrem să intrăm şi noi în campanie, vrem să susţinem inovaţia, vrem tricouri”. Au fost şi voci care au zis: E, ce mare invenţie e asta. Au fost puţine dar există. Când apar şi astfel de voci îţi dai seama că ai avut o campanie de mare succes. Dar faptul că în acest moment susţinătorii campaniei sunt companii de top din România şi profesionişti de înaltă clasă, înseamnă că e o campanie care şi-a atins scopul. În momentul în care vom avea şi o serie de invenţii pe care să le punem pe picioare şi să le lansăm, campania noastră va fi încununată”.
În doar două săptămâni, capitala a fost împânzită şi de afişe pe panouri şi de oameni care poartă tricourile inscripţionate cu Am luat marele premiu la Salonul Internaţional de Invenţii de la Geneva” dar şi pe cele cu susţinem inovaţia”. Organizatorii speră că într-o lună, două vor reuşi să identifice câteva proiecte pe care să le finanţeze până la toamnă, cu ajutorul celor ce au declarat că vor să susţină inovaţia şi în cadrul unui eveniment să anunţe câştigătorii. Dincolo de asta, spune Marta Uşurelu, efectele secundare ale campaniei se fac deja simţite: Am primit solicitări din partea unor prieteni să facem tricouri şi pentru copii, pentru că vor să dea copiilor lor să meargă la şcoală cu aceste tricouri. Vor ca până şi copiii să înţeleagă că trăim într-o ţară în care se întâmplă şi lucruri frumoase şi bune şi ar trebui să-i învăţăm să aibă acest sentiment de patriotism, de mândrie, pe care din păcate nu-l avem. Eu personal am călătorit foarte mult. Şi eu spuneam Doar în România se întâmplă aşa”, cum spunem noi de obicei. Mergând mult pe afară am ajuns la concluzia că oamenii sunt la fel de minunaţi şi la fel de acri ca la noi, birocraţia e la fel peste tot, lucruri şi frumoase şi urâte sunt peste tot, nu suntem cu nimic mai prejos, ci suntem mult deasupra altor ţări. Nu trebuie să ne comparăm noi cu Franţa sau noi cu America, dar nu suntem departe de ei. Când stai şi te gândeşti puţin, nu mult, puţin doar, îţi dai seama că nu e chiar aşa de rău şi că doar cei care nu ies din ţară şi doar visează sunt cei care-şi închipuie că afară câinii toţi au covrigi în coadă. Nu e aşa”.
Când a început această campanie, scopul ei nu era să facă branding de ţară, spune Roxana Memetea: Noi ne-am dorit să vorbim despre un lucru concret: despre invenţii, despre inovaţii, să venim cu acţiuni prin care să le sprijinim foarte clar. Dar indirect, campania vorbeşte şi despre o ştampilă made in Romania” pozitivă şi despre un sentiment de mândrie la care sperăm să adere cât mai multă lume.”
În momentul în care am făcut această invenţie ne-am asumat-o clar naţional.” declara Mircea Tudor într-un interviu acordat RRI: Am zis nu este o invenţie a noastră, a MBT-ului, ci este o invenţie a României. Dacă susţii o inovaţie, eşti parte din ea. Dedicăm, închinăm această invenţie României şi ne face foarte mare plăcere că oamenii vin, şi-o adjudecă şi o percep ca pe propria lor invenţie.”