România la ea acasă: Unicornul românesc
În martie 2018, o companie românească de software obținea o rundă de finanțare de 153 de milioane de dolari și era evaluată la 1 miliard de dolari, devenind primul unicorn care s-a ridicat din România.
Ana-Maria Cononovici, 16.04.2019, 12:47
În martie 2018, o companie românească de software obținea o rundă de finanțare de 153 de milioane de dolari și era evaluată la 1 miliard de dolari, devenind primul unicorn” care s-a ridicat din România. Pentru că asta înseamnă “unicorn” pe piaţa de business. Este vorba despre UiPath, care a fost înființată la sfârşitul anului 2005, la București. Între timp, compania a ajuns să aibă birouri în România, în India, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii.
UiPath, liderul erei “Automation First,” promovează conceptul un robot pentru fiecare persoană” şi recent, a lansat la Bucureşti “Immersion Lab”, un laborator care să permită clienților și partenerilor startup-ului românesc să-și testeze scenariile de automatizare a proceselor administrative și să vadă cum funcţionează soluţiile de Robotic Process Automation (RPA) şi inteligență artificială. Laboratorul le va permite acestora să testeze implementări optime de RPA și IA prin simulări și demonstrații și să extindă posibilitățile implementării soluțiilor lor de automatizare dincolo de funcționalitațile existente.
Răzvan Atim, director de vânzări pentru Europa de Est, ne-a spus cum a început totul: “Immersion Lab vine ca o perspectivă nouă şi un fel de reflexie a viitorului. Totul se mişcă în jurul lui Daniel Dines, un software engineer, care după ce a petrecut 5 ani la Microsoft s-a întors în ţară în 2004, după care a avut ideea să înceapă această afacere de automatizare. Noi iniţial ofeream o librărie altor programatori, pentru automatizarea de procese de business. Pentru că aveam o tehnologie solidă şi care funcţiona pentru ei, Microsoft, IBM, Fuji, Panasonic au fost unii dintre clienţii noştri. Iar picanteria este că şi unul dintre competitorii actuali ai noştri a fost clientul nostru. Eram singurii furnizori pe vremea aceea, între 2008-2011 le-am vândut librăria de automatizare.”
Misiunea companiei s-a conturat pe parcurs, după cum ne-a spus Răzvan Atim, director de vânzări pentru Europa de Est: “Am avut tot timpul ideea asta, am fost un pic vizionari, de a crea un job ideal, unde oamenii să se simtă în largul lor şi să îşi dezvolte capacitatea, să facă ce ştiu ei mai bine. Deci în 2012 am avut prima interacţiune pe un proiect mai serios cu un consultant din India, un proiect de automatizare, pe 100 de calculatoare. A fost un succes, asta ne-a deschis perspectiva de a face mai mult şi s-a cuplat pe momentul 2015 când “robotic automation” a început să crească şi să devină mai vizibilă pe piaţă. Noi având soluţia de automatizare, am venit practic cu o interfaţă, tot cu tehnologie Microsoft, pentru a-i ajuta pe oamenii din business să creeze singuri aceşti roboţei virtuali, să-şi automatizeze practic procesele de business repetitive.”
Răzvan Atim, director de vânzări pentru Europa de Est, ne-a precizat: “Immersion Lab este un laborator în care se inovează. Practic acum automatizarea se rezumă la nişte procese despre care ştii. Ştii paşii exact paşii din proces, trebuie să fie reguli precise, paşi secvenţiali, tot timpul să se întâmple acelaşi lucru, un proces repetitiv manual. Acum, următorul nivel este cu alte tehnologii inteligente, adăugate peste acest nucleu de “robotic process automation”, ceea ce facem noi, ca “machine learning”, ce te ajută să creezi nişte modele pe procesul pe care îl face omul, şi faci nişte predicţii, despre ce să se întâmple pe viitor după ce ai o bază consistentă de istorii, despre acel proces în sine.
Viitorul lui Immersion Lab este practic o reflexie a ceea ce înseamnă tehnologia asta în viitor, cum o să ajungă aceşti roboţi să fie capabili să imite activitatea umană, să vadă ecranul calculatorului ca un om, cum îl vedem noi, să înţeleagă elementele de pe ecran, că e un câmp editabil, că trebuie să pună informaţie, text, să înţeleagă singur fără niciun alt ajutor.”
Dacă un client are o plângere, spre exemplu, roboţelul înţelege plângerea şi o direcţionează către departamentul responsabil, ne-a exemplificat Răzvan Atim şi a adăugat: “Practic inovăm foarte mult inteligenţa artificială pe toate subseturile acestea care dezvoltă capacitatea de automatizare în business, pentru a aduce valoarea asta de beneficii extinse la clienţi. Adică, practic, într-un final, intenţia este să ajungem la o tehnologie atât de capabilă: practic un robot care să gândească şi să imite gândirea umană. Nu o să inoveze, nu o să aibă imaginaţia noastră, dar o să acopere o paletă foarte largă de procese de business, mai ales repetitive, mai ales unde efortul este mare şi ne dorim să îmbunătăţim. De ce facem asta? În primul rând pentru a ajuta, pentru a ne degreva de partea asta migăloasă, monotonă, care nu ne aduce nicio valoare. Să stai să introduci date în Excel este o muncă de robot, nu îţi implică gândirea deloc.”
Răzvan Atim, director de vânzări pentru Europa de Est, ne-a asigurat: “Există tendinţa asta ca lumea să înţeleagă că roboţii vin să ia job-uri. Roboţii vin să ne ajute, să ne degreveze de ceea ce nu avem nevoie să facem, lucruri ce trebuie să dispară din activitatea noastră de oameni, să reuşim să ne folosim creierele la capacitate maximă, având în vedere că viaţa este scurtă, timpul e preţios şi ar fi bine să îl umplem cu ceva ce contează mai mult pentru noi.”
Investiţia în Immersion Lab a fost de circa jumătate de milion de euro.