Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Retrospectivă 2024

La mulţi ani şi la multe subiecte interesante! Începem noul an trecând în revistă câteva dintre iniţiativele inedite pe care vi le-am prezentat în rubricile anului trecut.

Retrospectivă 2024
Retrospectivă 2024

, 07.01.2025, 11:00

La mulţi ani şi la multe subiecte interesante! Începem noul an trecând în revistă câteva dintre iniţiativele inedite pe care vi le-am prezentat în rubricile anului trecut. Am vizitat ateliere ale unor păstrători de tradiţii, am descoperit acţiuni civice, dar şi manifestări culturale cu impact civic şi ecologic, oameni ce nu se tem în a îşi urma pasiunile şi câte şi mai câte manifestări ale creativităţii şi spontaneităţii româneşti, atât de renumite.

În luna martie am descoperit cum mărţişorul devine un bun pretext pentru păstrătorii de tradiţii. Inclusă, din 2017, pe lista patrimoniului imaterial UNESCO, în urma solicitării iniţiate de România, Bulgaria, Macedonia şi Republica Moldova, tradiţia “Mărţişorului” este în continuare mai mult decât un pretext comercial. Aşa ne-a spus şi Teodore Adrian Negoiţă, din Bârlogeni, Mehedinţi, pe care l-am întâlnit la un târg din capitală şi care ne-a descris creaţiile sale:

“Mărţişoare sub forma unor linguri miniaturale, cu motive populare româneşti şi cu un cuvânt în limba română, pentru că e foarte frumos să ne amintim limba noastră înainte de alte limbi pe care le vorbim, să vorbim limba română şi am zis să fie o amintire pentru mărţişor: şi motive tradiţionale şi un cuvânt românesc. Un al doilea model pe care l-am adus sunt opincuţele miniaturale, de asemenea cu un cuvânt românesc şi mai multe modalităţi de a fi prinse. Sunt făcute fără calapod, la mână liberă, totul este prins cu mâna şi la final se ambalează într-un pliculeţ ca să poată fi dăruit. Iar al treilea model, al treilea proiect pe care l-am avut au fost crucile cu răvaş, în care este denumirea crucii, o explicaţie despre ea, practic o iniţiere în arta tradiţională românească şi în cultura satului.

Tradiţia, păstrarea ei ţine de noi, aşa că fiecare în parte trebuie să facă ce ţine de el, adică gestul corect de a se întoarce la origini. De exemplu mărţişoarele mele nu au niciun sistem de prindere, aşa se făcea. Chiar clienţi mai în vârstă spun “bunica aşa făcea! Nu exista decât coasere pe haine sau prins la mână.”

În luna mai am descoperit detalii despre formele sticlelor de vin, forma şi culoarea sticlelor având o însemnătate aparte, după cum ne-a istorisit George Ignat, cunoscut în lumea specialiştilor drept George Wine, lector la Şcoala Superioară de Somelieri, filiala din România, membru al Asociaţiei Wine Lover România:

”În momentul în care suntem într-un restaurant sau, mai bine, în raionul de vinuri al unui magazin, ne înconjoară o mulţime de sticle, de diferite culori, forme, cu etichete care ne încântă vizual. Din punct de vedere coloristic, sticlele acoperă o paletă variată, cel mai des întâlnite fiind cele albe, transparente, folosite cel mai adesea pentru vinurile albe și roze, cele maro, folosite cu predilecție pentru vinurile roșii și cele verzi, folosite atât pentru vinurile albe, cât și pentru vinurile roșii. Mai nou, din motive de marketing, se folosesc pentru vin și sticle albastre sau în alte tonuri neconvenționale.

Din punct de vedere al dimensiunii lucrurile devin și mai interesante. Se reține în dimensiunea standard 750ml sau 75cl. Am să încerc să vă enumăr principalele tipuri de sticlă de capacitate oarecum atipică și câte ceva despre fiecare în parte. Avem o sticlă mai mică. De fapt sunt mai multe, dar vreau să o menționez doar pe cea de 375ml, deci jumătate a cantității standard normale folosite la vinurile dulci de desert din regiunea Soter. De ce? Dacă randamentul la vin obișnuit este de 65% la aceste vinuri dulci, datorită metodelor de obținere, randamentul este 12%, producțiile sunt foarte mici, de aceea s-a adoptat acest tip de sticlă. Sticla standard, cum am spus, 750ml, dar normal ea are un conținut de 770ml. De ce? Datorită dopului și acelui spațiu de oxigen dintre lichid și dop.”

Conştientizând că România se află pe locul 13 în lume la consumul de vin per capita, cu puţin peste 23 de litri pe an, 30 sticle pe an, 2,5 pe lună, în clasament conducând detaşat Portugalia, urmată de Franţa şi Italia, trecem la o altă temă: accesabilizarea patrimoniului. Cu intenţia de a evidenţia patrimoniul cultural din ţara noastră, Asociaţia Designers, Thinkers, Makers a creat programul “Culture and Cultures”, care îşi doreşte revitalizarea culturală, cu accent pe promovarea siturilor UNESCO. Alexandra Mihailciuc, arhitect, coordonator de programe culturale al Asociației, ne-a dat detalii

“Programul acesta “Culture Cultures” l-am gândit că pe un soi de program de însănătoșire culturală pe care l-am construit pentru protejarea și valorificarea patrimoniului din România. Vorbește cumva despre cultură, despre diversele culturi etnice, dar și despre cultură în sensul primar, legat de pământ, adică despre teritoriile din jurul casei, conacului, satului. Asta înseamnă că e deopotrivă despre grija pentru aproape, dar și despre grija pentru departe, fiindcă ele sunt legate ombilical. Şi noima acestui program, de fapt, este de a pune în lucrare cât mai multe mijloace spre construcția unui climat bun, bun pentru cultură, dar, în definitiv, pentru calitatea vieții.

Și una dintre componentele esențiale ale acestui program este educația pentru patrimoniu. Ne-am dat seama că ea contează pentru toate păturile sociale și pentru toate vârstele. Și nu mă sfiesc să spun că face parte, din punctul nostru de vedere, dintre urgențele societății, în România. Vedem foarte mult în jurul nostru cât de mult se distruge, cât de puțin este asumat patrimoniul de comunități, cât de puțin este iubit și înțeles și cât de puțin este fructificat. Programul acesta conţine mai multe poiecte culturale. Proiectul pe care l-am făcut anul acesta, “Heritage Lab. Connecting the Dots”, este doar unul dintre proiectele acestui program, care are și el trei filiere: educație, cercetare și proiectare.”

Rămâneţi alături de noi şi anul acesta, fiindcă vă promitem poveşti interesante!

RadioRomaniaInternational · Romania la ea acasa – 07.01.2025
Foto: pixabay.com
România la ea acasă marți, 31 decembrie 2024

Tradiţii de Anul Nou, reinventate?

Tradiţiile de sărbători par să fie unele dintre cele mai bine păstrate şi în ziua de azi. Odată cu începutul lunii decembrie, cete de...

Tradiţii de Anul Nou, reinventate?
Foto: zainab mlongo / unsplash.com
România la ea acasă marți, 24 decembrie 2024

În vizită la atelierul lui Moş Crăciun

Nimic mai frumos în perioada sărbătorilor de iarnă decât decoraţiunile de Crăciun, care împodobesc bradul, sau ornează clădiri! Puţini...

În vizită la atelierul lui Moş Crăciun
„Brave cut” este numele proiectului iniţiat de Fundaţia Renaşterea
România la ea acasă marți, 17 decembrie 2024

Brave Cut

Un proiect prin care, dacă avem părul lung, îl putem dona pentru realizarea de peruci din păr natural pentru cei ce au nevoie de ele. „Brave...

Brave Cut
foto: facebook.com/sapunulcheia
România la ea acasă marți, 10 decembrie 2024

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar

Povestea săpunului Cheia ne poartă în timp până la data de 3 martie 1886, când Lippa Brunstein înregistra la primărie fabrica familiei sale....

Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar
România la ea acasă marți, 03 decembrie 2024

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!

Istoria de două milenii a staţiunii Băile Herculane începe odată cu prima sa atestare documentară în anul 153 e.n. şi se continuă cu...

Băile Herculane, obiectiv de colecţie!
România la ea acasă marți, 26 noiembrie 2024

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului

Cu intenţia de a evidenţia patrimoniul cultural din ţara noastră, Asociaţia Designers, Thinkers, Makers a creat programul “Culture and...

Paşi pentru accesabilizarea patrimoniului
România la ea acasă marți, 19 noiembrie 2024

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi

În această toamnă, la Iaşi, a fost marcată Ziua internaţională a nonviolenţei, care a fost stabilită de Organizaţia Naţiunilor Unite, în...

Ziua comunicării nonviolente, la Iaşi
România la ea acasă marți, 12 noiembrie 2024

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti

Germania anilor 1919 dădea curentul Bauhaus, provenind din asocierea cuvintelor germane bau – a construi și Haus – casă. Extrem de...

Culoare şi creativitate tip Bauhaus la Bucureşti

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company