Recepţionerul digital câştigă teren
Bună ziua! Eu sunt Lara, recepţionerul dumneavoastră. Bine-aţi venit la Braşov, oraşul de la poalele Tâmpei!, îi întâmpină aplicaţia pe oaspeţii hotelului în care este testată.
Ana-Maria Cononovici, 01.03.2022, 09:33
Bună ziua! Eu
sunt Lara, recepţionerul dumneavoastră. Bine-aţi venit la Braşov, oraşul de la
poalele Tâmpei!, îi întâmpină aplicaţia pe oaspeţii hotelului în care este
testată. După ce turistul spune că vrea să fie cazat, prin formula check in,
Lara îi spune ce documente trebuie să prezinte şi cum să le scaneze. La fel se
întâmplă şi la check out sau la plată. Operaţiunile pentru cazare durează în
jur de 40 de secunde. Şi cum de la izbucnirea pandemiei, industria ospitalieră
a pierdut mare parte din personal, care a fost nevoit să migreze către alte
ramuri, digitalizarea poate veni în sprijinul managerilor din turism, care sunt
nevoiţi să se descurce la fel de bine, cu oameni mai puţini.
Christian
Macedonschi, preşedintele asociaţiei Smart City, ne-a povestit despre robotul
Lara: Este prima recepţioneră digitală, dar şi în acelaşi timp concierge,
fiindcă Lara nu oferă doar serviciile de recepţie, check-in şi check-ou
automatizat, scanează QR codurile, scanează Certificatul verde, scanează
buletinele, paşapoartele, oferă posibilitate de plată cu cardul, oferă cardul
camerei sau , pe viitor, va putea transforma telefonul mobil, printr-o
aplicaţie, drept card de deschidere a
camerelor. Dar ea oferă şi servicii turistice importante: şi de aceea zic că e
şi concierge, pentru cei care ne calcă pragul. De la a oferi bilete de intrare
la Castelul Bran, la Parcurile acvatice, de aventură, de dinozauri, la
telecabină, fiindcă exact în faţa locaţiei (n.r. unde Lara a început să
lucreze) este Tâmpa şi cabina aceea frumoasă, acolo sunt nişte cozi foarte
lungi şi atunci turiştii pot prin intermediul Larei să îşi cumpere bilete şi să
aibă prioritate. Oferă şi servicii de închiriere de biciclete, închiriere de
maşini, închiriere de ghid pentru trasee turistice ghidate, o multitudine de
servicii turistice, astfel încât Braşovul să fie primul oraş turistic
inteligent din România. Şi dezvălui, că avem şi o ţintă importantă la Braşov:
să aplicăm la titlul de Capitală Smart Turistică Europeană.
Aşa cum există
deja roboţi tăietori de carne în Shawormerii sau cum în occident au apărut
roboţi care servesc în restaurante şi pentru Lara părinţii ei au planuri mari. Am
mai aflat că Lara este o aplicaţie pusă la punct de o firmă IT din Braşov, cu
capital mixt, românesc şi elveţian. Christian Macedonschi, a explicat ce
planuri are pentru dezvoltarea serviciilor oferite de Lara: Noi am dezvoltat Lara împreună cu Advanced Robotics nu să înlocuim
recepţionerul uman, ci să îi dăm un ajutor. Ei lucrează mână în mână excelent.
Lara tocmai învaţă limbi străine, vorbeşte la ora actuală engleză, română şi
germană, urmează franceză, italiană, spaniolă, ebraică, japoneză, rusă, chineză,
are un proces continuu de învăţare. Următorul pas este să amplasăm lângă Lara un
robot automatizat de prepararea cafelei, iar Lara să invite turiştii să îşi
servească o cafea, iar ea putând să dea semnal să se producă acea cafea.
Pentru primele
două luni, Lara e într-un proces de învăţare. Cristian Macedonschi a explicat: Lara este practic un consierge al destinaţiei turistice şi procesul
acesta de învăţare va trebui să se regleze în contractele cu partenerii, cu
furnizorii de servicii, cu curăţătoriile, cu serviciile de masaj, sport. Şi
acesta e un proces care durează. Pe lângă asta mai lucrăm şi la lingvistică, la
limbile pe care să le înveţe Lara şi învăţăm din piaţă, învăţăm exact ce îşi
mai doresc în plus turiştii. Toţi turiştii care vin interacţionează cu ea şi îi
întrebăm ce servicii şi-ar mai dori, ca Lara să le ofere. Avem nevoie de acest
proces de învăţare pilot de două luni. Reacţiile sunt extraordinare, cererile
sunt foarte mari. Lara nu va fi de cumpărat, în principiu va fi de închiriat şi
hotelierii îşi vor putea economisi, de exemplu, recepţionerul de noapte, sau pe
al doilea sau al treilea. Şi nu e vorba numai de economie aici, e vorba de
faptul că nu mai găseşti personalul consacrat şi bine şcolarizat pentru
recepţie. Ospitalitatea a pierdut în pandemie cam 30% din angajaţi. Noi sperăm
anul acesta să repornim motoarele turistice. Iar negăsind personalul necesar,
Lara vine în ajutor.
Lara este primul
concierge şi recepţioner hotelier digital din Europa şi în curând îşi termină
perioada de probă şi va fi gata să cucerească nu numai toată România, ci toată
Europa, după cum speră creatorii săi. Până acum s-a observat că turiştii sunt
foarte plăcut surprinşi de serviciile digitale din ospitalitate, fiindcă ei
sunt deja obişnuiţi cu serviciile digitale în alte domenii.